شناسهٔ خبر: 139515 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

درحال بروزرسانی/

گزارش کامل «نماینده» از جلسه بررسی کابینه دوازدهم

روحانی43

به گزارش «نماینده» نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با دستورکار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

ساعت ۸:۱۰

هم اکنون ۲۳۳ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی ۵۷ نماینده مجلس خالی است.

کابینه دارای ۱۸ وزیر است اما حسن روحانی ۱۷ وزیر پیشنهادی‌اش را به پارلمان معرفی کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فعلاً به خانه ملت معرفی نشده است و گفته می‌شود احتمالاً رئیس‌جمهور تا تصمیم‌گیری نهایی درباره وزیر علوم، سرپرستی را برای این وزارتخانه تعیین خواهد کرد.

اما لیست کابینه پیشنهادی حسن روحانی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم به شرح ذیل است:

۱. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمدجواد آذری‌جهرمی

۲. اطلاعات: سیدمحمود علوی

۳. امور اقتصادی و دارایی: مسعود کرباسیان

۴. امور خارجه: محمدجواد ظریف

۵.آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحایی

۶. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی

۷. کار، تعاون و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

۸. جهاد کشاورزی: محمود حجتی

۹. دادگستری: سیدعلیرضا آوایی

۱۰.دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

۱۱. راه و شهرسازی: عباس آخوندی

۱۲. صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

۱۳. فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی

۱۴. کشور: عبدالرضا رحمانی‌فضلی

۱۵. نفت: بیژن نامدار زنگنه

۱۶. نیرو: حبیب‌الله بیطرف

۱۷. ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

*روند بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی و رأی اعتماد به وزرا

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامی هیأت وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‏ نماید. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‏ نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر نماید.

بر اساس ماده ۲۰۵، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی تشکیل می‏‌گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

در ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح شده است قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‏‌های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام می‏‌نمایند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‏‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هر کدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏‌گیرد، رئیس‌جمهور می‏‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع نماید.

پس از آن رأی‏‌گیری به عمل می‏‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأی‏‌گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز اسامی موافقین و مخالفین خط مشی و کلیات کابینه پیشنهادی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور را قرائت کرد که به شرح ذیر است:

موافقان

۱.یوناتن بتکلیا نماینده مسیحیان و آشوریان

۲.زهرا ساعی نماینده تبریز و آذرشهر

۳.بهروز نعمتی نماینده مردم تهران

۴.نبی هزارجیریبی نماینده مردم گرگان

۵.احمد همتی نماینده مردم سمنان

مخالفین

۱.محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافت

۲.حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب

۳.محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و اذرشهر

۴.سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر

۵.محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور

ساعت ۸:۳۰

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دوره دوازدهم در صحن علنی مجلس با شکر گزاری از خدا به خاطر توفیقی که مجدداً به وی برای خدمت به آرمان های انقلاب و اسلام داده است گفت: از مردم ایران سپاسگزارم که در انتخابات اردیبهشت ۹۶ با حضور پای صندوق های رأی امنیت ملی را تقویت و بر اعتبار صندوق رأی افزودند.

وی افزود: از رهبر شجاعمان تشکر می کنم که با رهنمودهای خود از آزادی مردم و دولت در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند؛ از رئیس و نمایندگان مجلس نیز برای مراسم تحلیف که نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران است تشکر می کنم؛ انتخابات ۹۶ که با شکوه برگزار شد، مردم سالاری دینی را در ایران تثبیت کرد و شرایطی را برای مردم ایجاد کرد تا از میان سلایق مختلف انتخاب کنند. اکنون که مردم بار دیگر اعتدال را انتخاب کرده اند خود را برای تحقق وعده هایی که در دوران انتخابات داده اند ملزم می دانم و برای تحقق این اهداف از مردم و مسئولان مدد می جویم.

روحانی با اشاره به نقش و جایگاه تعیین کننده مجلس در نظام اسلامی گفت: نقش نمایندگان بسیار ویژه است  و رئیس جمهور و نمایندگان برای خدمت به مردم وظیفه مشترک دارند و باید زمینه را برای رشدکشور مهیا کنند.

رئیس جمهور دوره دوازدهم اظهار داشت: امروز وزرا با رأی مجلس بار مسئولیتی را بر دوش خواهند گرفت و باید به مردم خدمت کنند البته همانگونه که رهبری فرمودند مسائل کشور با همدلی همه نهادها حل می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از چالش های کشور در چهار سال گذشته را پشت سر گذاشته ایم، تصریح کرد: امروز دیگر نمی توان از انزوای ایران، تورم و آشفتگی اقتصادی سخن گفت. دولت دوازدهم می تواند با حمایت مردم و با استفاده از سرمایه های اجتماعی حرکت اقتصادی را سرعت بخشد البته تا شرایط مطلوب فاصله داریم و نیاز به تلاش بیشتر است.

روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش دارد بیش از پیش به اصلاح نهادها و امور بپردازد و برای هماهنگی بیشتر سیاست ها و مدیریت های اقتصادی به فرآیند اقتصادی سامان خواهد داد و زمینه همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.

رئیس جمهور دوره دوازدهم درباره اصول برنامه دولت دوازدهم گفت: هفته پیش برنامه دولت دوازدهم و اسامی وزرا تقدیم مجلس شد که این برنامه برگرفته از برنامه ارائه شده در ایام انتخابات است که به تأیید مردم رسیده است. برخی از اصول آن عبارتند از اینکه دولت دوازدهم بر مبنای مشی اعتدال تشکیل و تصمیم گیری در آن مبنی بر مشی خرد جمعی و جلب مشارکت مردم است.

وی افزود: دولت دوازدهم به دنبال کاهش کاستی ها و نقص هاست و در این راه با شجاعت و دوراندیشی تصمیم خواهد گرفت زیرا دوراندیشی در هر تصمیمی اعم از سیاست خارجه، محیط زیست و اقتصاد شرط عقل است.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی تدوین شد و این دولت بر رعایت آن پافشاری خواهد کرد. هدف همه اقدامات دولت دوازدهم معطوف به تأمین منافع مردم است.

رئیس جمهور گفت: با این تجربه نظام جمهوری اسلامی به ما نشان داده است اگر مردم عزیز ما بدانند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و زندگی آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است در زمان سختی ها در کنار دولت خواهند بود. مردم مصالح و منافع بلند مدت خود و فرزندانشان را به رفاه موقتی و کوتاه مدت ترجیح می دهند.

روحانی افزود: این مسئله را مردم در زمان انتخابات با زبان رای به خوبی اعلام کردند و مردم می دانند که در مسیر پیشرفت و رسیدن به قله صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی هاست. اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم از ما انتظار درمان آن را دارند و نه کتمان بیماری را. مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری را می خواهند.

وی ادامه داد: ما دو گزینه پیش روی خود داریم که اول این است که با تدبیر بتوانیم مشکلات را از پیش روی خود برداریم و با تدبر و تعقل اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم و یا اینکه با تشدید مشکلات و پس از تحمل هزینه های فراوان به صورت منفعلانه به مهار دشواری های به وجود آمده ناشی از نپرداختن درست به مشکلات تن دهیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم در راستای اجرای گزینه نخست با سخت کوشی و تلاش فراوان و دستیابی به ثبات، آرامش اقتصادی، گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختار اقتصاد ایران را فراهم نماید.

روحانی با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است، بیان داشت: به همین منظور ما به دنبال اقتصاد درون زا و برون گرا هستیم و این سیاست دولت در برنامه ارائه شده به خوبی اعلام شده است. دستیابی به آنچه که گفته شد نیازمند غلبه بر چالش های بزرگی است که کشور با آن مواجه است و یکی از آن چالش ها عدم تعادل در بودجه کشور است. چراکه در دهه های مختلف اتکای دولت های ما به درآمد نفت بوده است و افزایش یا کاهش قیمت آن باعث عدم تعادل بودجه دولت ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: داستان تکراری در اقتصاد کشور ما آن است که هر وقت قیمت نفت افزایش پیدا کرد، مخارج دولت هم افزایش پیدا کرد و وقتی قیمت آن کاهش پیدا کرد دولت نتوانست آن مخارج را به تناسب کاهش قیمت کاهش دهد و همین باعث کسری بودجه و تورم در کشور گردید.

رئیس جمهور افزود: پس از افت شدید قیمت نفت در سال ۹۳ توجه به این امر بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است، عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرضه گسترده خدمات دولت سبب خواهد شد تا از یک سو کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کرده و ازسوی دیگر بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلما قابل تعادل نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه باید اتکای منابع نفت به منابع پایدار افزایش پیدا کند، افزود: ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم و در دولت دوازدهم به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت خواهیم کرد و از سوی دیگر و تمرکز سیاست های مالیاتی به جای افزایش بر نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با اجرای این سیاست در دولت دوازدهم ما عدالت بر مالیات ستانی را خواهیم داشت و برای آن دولت نیازمند آن است که نه تنها از رشد هزینه های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارآ تخصیص دهد و بدین منظور نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه درمان، آموزش و بهداشت تغییر خواهد کرد.

روحانی عنوان کرد:  حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن در ارائه خدمات عمومی مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت گذاری، زمینه های اقتصادی لازم را برای حضور بخش خصوصی فراهم آوریم که نیازمند حمایت و پشتیبانی نمایندگان محترم مجلس داریم.

وی ادامه داد: اجرای بخشی از طرح های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و از طریق اهرم سازی منابع عمومی انجام خواهد گرفت، امری که در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه امسال به آن اشاره شده است و مردم ما هم به حق انتظار دارند که در گام اول دولت و بلکه کل حاکمیت برخود سخت بگیرند و از هزینه های زاید مجموعه سازمان های بخش عمومی بکاهند.

روحانی با بیان اینکه انجام اصلاحات محدود به اصلاح بودجه دولت نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اساسنامه بانک های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است. ضعف در نظارت بانکی و گسترش موسسات مالی غیرمجاز سیاست گذاری نادرست تولید در دهه های گذشته سبب شده است تا به امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شود.

رئیس جمهور در خصوص برنامه های دولت دوازدهم برای حل مشکل موسسات مالی و اعتباری گفت: تجمیع مشکلات بانکی در طول این سالها موجب شده که نظام بانکی دچار مسائل فراوان شود. برنامه دولت آن است که بودجه خود را به طوری تأمین کند که با کمبود بودجه مواجه نشود اما سیاست گذاری در مجلس و سایر نهادها باید طوری باشد که تأمین کمبود بودجه نهادها و سازمان ها و دولت بر دوش بانک ها نیفتد.

وی ادامه داد: در دولت دوازده به دنبال آن هستیم تا با رتبه بندی بانک ها  و موسسات مالی به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. برنامه دیگر ما توجه به اهمیت موضوع اشتغال است.

رئیس جمهور منتخب دوره دوازدهم تصریح کرد: انتظار می رود با برنامه ها و اصلاحاتی که در برنامه دولت دوازدهم داریم، کشور به توسعه پایدار برسد. در خصوص فقرزدایی و دست یابی به عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در سیاست ها و حمایت های اجتماعی هستیم تا گروه های نیازمند هدف قرار گیرند. انتظار می رود با انجام این اقدامات وضعیت معیشتی حدود ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ بهبود یابد و به سمت ریشه کن کردن فقر مطلق برویم.

وی اظهار داشت: دولت دوازدهم با تلاش در جهت کاهش بیکاری با اولویت گذاری استان های محروم و با نرخ بیکاری بالا، طرح هایی را به اجرا می گذارد تا با کاهش هزینه آموزش انگیزه برای اشتغال بالا برود و با کاهش سهم بیمه کارفرمایان برای جوانان شغل اولی زمینه را برای به کارگیری آنها افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه سیاست داخلی گفت: احترام نهادن به تنوع‌های قومیتی از اولویت‌های دولت است. وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مد نظر داشته باشند. استفاده از زنان در سمت‌های معاونت و مدیرکلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت‌های حزبی و تشکل‌های مردم‌نهاد اهتمام داشته و حق شهروندان را در فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت با تدوین حقوق منشور شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن حقوق شهروندی برداشته و در این راستا در دولت دوازدهم نیز برنامه های جدی‌تری مد نظر خواهد داشت که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت کند.

روحانی با اشاره به برنامه‌های دولت دوازدهم در زمینه سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی دولت دوازدهم تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان است. در این مسیر پرونده اصلی ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و اجماع ملی و هدایت‌های رهبری به ثمر رسید و فصل تازه‌ای از همکاری‌ها و تعاملات با جهان به وجود آمد.

رئیس‌جمهور گفت: قطعنامه‌های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه ملت ایران وضع شده بود، لغو شد و در حوزه‌های انرژی، فناوری و تجارت با دیگر کشورها گام‌های بلندی برداشته شد و آنها که منتظر بی‌ثباتی در ایران بودند، ناکام ماندند. اصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد.

وی با بیان اینکه ایران، برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر کشورها می‌داند، افزود: برجام توافقی برد ـ برد و متوازن است که مسیر همکاری با جهان را گشوده است.

روحانی با بیان اینکه علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا، توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده‌خواهی‌ها است، گفت: ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: آنها که تلاش می‌کنند مجدداً به زبان تهدید بازگردند، زندانی آنها، خود هستند و با دشمن‌تراشی تنها خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.

وی گفت: کسانی که در ماه‌های اخیر از پاره کردن برجام سخن می‌گفتند، اخیراً به توصیه برخی مشاورین خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند؛ این در حالی است که  هفت گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای کامل برجام توسط ایران را تائید کرده است.

روحانی تصریح کرد: جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده اند که این آمریکا و به ویژه در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است که توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی‌ مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا را زیر پا گذاشته است و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل اعتماد.

روحانی اظهار داشت: ایران به تمامی تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود و با پشتوانه حمایت و استقامت مردم ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند.

وی تأکید کرد: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند تجربه شکست‌خورده تحریم و تهدید دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره خواهد کشاند. اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها بازگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاه، نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت.

رئیس‌جمهور، برجام را الگوی تفوق صلح و دیپلماسی در جنگ و یکجانبه‌گرایی دانست و گفت: برجام تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

روحانی با اشاره به منطقه پرتنش آسیا ادامه داد: با توجه به گسترش افراطی‌گری، منطقه در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می‌برد و ایران خواستار منطقه‌ای امن، با ثبات و پیشرفت است و همکاری منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تنها راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی‌های درونی و تحمیلی در منطقه می‌داند.

وی با بیان اینکه بی‌ثباتی در منطقه دو نتیجه بیشتر نخواهد داشت، گفت: گسترش افراطی‌گری و تشدید وابستگی ایران، خشونت گروه‌های تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق وابستگی به دولت‌های خارجی را چالش اصلی منطقه می‌داند و با حسن‌نیت و عزم قاطع به دنبال ثبات صلح در منطقه است. مشکلات منطقه فقط راه‌حل منطقه‌ای دارد و ایران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سمت کشورهای منطقه و همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است. بر همین اساس اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوازدهم، گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیگر اولویت‌ سیاست خارجی دولت دوازدهم ادامه داد: گسترش دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف دولت است.

روحانی در ادامه سخن هایش درباره سیاست های دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ اظهار داشت: در سیاست فرهنگی اولویت ما اخلاقی زیستن است که تفسیر آن را نمی خوانم اما به دنبال زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و دوری کردن از برخوردهای سلیقه ای در فرهنگ اجتماعی هستیم که به یک معضل تبدیل شده است. کیفی کردن دانشگاه ها و کارآمد کردن دانشجویان برای موفقیت اجتماعی و کسب شغل مناسب در جامعه یکی دیگر از برنامه های ما در حوزه فرهنگ است.

وی  در خصوص سیاست های دولت دوازده در خصوص محیط زیست گفت: به دنبال اصلاح مدیریت مصرف آب و پرداختن به مشکلات محیط زیستی و مقابله با آلودگی هوا به خصوص ریزگردها در شهرهای های بزرگ است. حفظ جنگل ها و مدیریت پسماندها و فاضلاب یکی از اولویت های اساسی ماست.

رئیس جمهور در خصوص سیاست های دولت دوازدهم در حوزه سلامت تصریح کرد: طرح تحول سلامت نشان دهنده اهمیت دولت به بهداشت و درمان است اما نظام سلامت نیازمند اصلاح ساختار است تا بتواند متکی به منابع پایدار و مردم داشته باشد و البته از تصدی گری بکاهد. کاهش هزینه های درمان و امنیت های اجتماعی از اولویت های ما در دولت دوازدهم خواهد بود.

ساعت ۹:۴۰

روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی:

در معرفی کابینه دوازدهم تحت تاثیر و فشار هیچ حزبی نبودم

حجت الاسلام حسن روحانی که صبح امروز برای دفاع از کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی رفته است بعد از اعلام برنامه های دولت در حوزه های سیاست داخلی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله معرفی کابینه دوازدهم به مجلس پرداخت و گفت: برای تشکیل کابینه دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه ها پس از ارزیابی و در نظر گرفتن کارآمدی، ۱۷ نفر از مدیران ارشد کشور را برای تصدی امور به مجلس معرفی کردم. من به توانایی های آنها اعتماد دارم.

وی با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی پیرامون معرفی کابینه ها و فشار بر رئیس جمهور برای انتخاب وزرا مطرح می شود اظهار داشت: در معرفی کابینه دوازدهم تحت تاثیر و فشار از سوی هیچ حزب و جریانی نبوده ام و شایعاتی که در مورد قرارگرفتن لیست در اختیار رهبری و نظر دادن ایشان مطرح می شود صحیح نیست البته من همه مسائل مهم را با ایشان مطرح می کنم اما معرفی وزرا کاملاً در چارچوب قانون اساسی صورت گرفته است.

روحانی درباره وزیر پیشنهادی علوم در کابینه دوازدهم ادامه داد: به دنبال این بودیم که همه وزرا را همزمان به مجلس معرفی کنیم اما به دلایلی این مهم انجام نشد ولی در فرصت قانونی وزیر علوم را نیز به مجلس معرفی خواهیم کرد.

دفاع از بطحائی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بنده برای وزارت آموزش و پرورش، بطحائی را در نظر گرفتم، او سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد 

رشد سازمانی او در این وزارتخانه بوده و رده مربی بودن و دبیر بودن را طی کرده و به زیر و بم این وزارتخانه آشناست و در سند تحول هم زحمت زیادی کشید

مهم‌ترین و بزرگترین وزارتخانه ما، وزارت آموزش و پرورش است و هرچه در این‌جا تلاش و حمایت کنیم نتیجه بهتری برای جامعه خواهد داشت

انتظار دارم این ۱۷  وزیر رای بالایی از نمایندگان کسب کنند، اما برای وزارت آموزش سفارش جدی می‌کنم تا این وزیر وارد کار سخت و پیچیده شود

تقویت زیربنای فکری برای اخلاق‌مداری و دین‌مداری جزو سفارش‌های اولیه است، توانمندسازی دانش‌آموزان ، ارتقای منزلت معلمان و وضع معیشتی آنها از تاکیدات من است.

من به وزیر  وزیر پیشنهای آموزش و پرورش تاکید کردم که ورودی معلمان با گذشته باید متفاوت باشد

ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند به دانش آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هویت و فرهنگ خود به خوبی دفاع کنند. 

نباید محفوظات را به آنها یاد داد، آنها باید همه علم و دانش را به گونه‌ای بیاموزند که در زندگی خود آن را به کار ببرند

دفاع از جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

یکی از افتخارات دولت یازدهم مسئله ارتباطات و فضای جدید و اشتغالی است که وجود آورده است

در وزارت ارتباطات برای اولین بار جوان‌گرایی را تجربه می‌کنیم

یکی از آرزوهای من  در دولت یازدهم این بود وکه تمام وزرای دولت باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کند و آن را برای دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد

اینکه دولت ما تمام می‌شود و باید به دنبال سن‌های ۵۰ و ۵۵ باشیم، یعنی ما زمینه را به درستی فراهم نکرده‌ایم

به وزیر دادگستری و ارتباطات و اطلاعات خطاب می‌کنم که فضای مجازی را نمی‌توان قفل زد، این قفل را روحانی باز نکرده مردم باز کردند

خیلی دلم می‌خواست که در دولت دوازدهم ۳ زن را به عنوان وزیر انتخاب کنم که جایگاه های آن مشخص شده بود که نشد

جهرمی اولین تجربه ماست و متولد بعد از انقلاب است

آشنایی‌ام با جهرمی در شورای عالی فضای مجازی است که در این جلسات صحبت و بحث می‌کرد

به وزیر دادگستری و ارتباطات و اطلاعات خطاب می‌کنم که فضای مجازی را نمی‌توان قفل زد، این قفل را روحانی باز نکرده مردم باز کردند

از وزیر پیشهادی ارتباطات، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را به سرعت می‌خواهم تا ظرفیت‌های سایبری را در عرصه تولید و ثروت و اشتغال پیوند بزند

اولین درخواست من از وزیر ارتباطات ایجاد اشتغال است و خواسته‌ام تا سالانه ۳۰۰ هزار شغل را برنامه‌ریزی کند

امیدوارم حضور و فعالیت جهرمی راه‌گشای جوانان باشد و وزرا جایگزین جوان خود را قبل از پایان ۴ سال پیدا کنند

دفاع از آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری:

وزارت دادگستری  در دولت یازدهم آقای پورمحمدی بودند که در بخش‌های مختلف خدمات زیادی داشتند، در دولت هم فعالیت خوبی داشتند، و در زمینه رابطه قوه مجریه و قضائیه تلاش  زیادی می‌کرد که مشکلاتی هم بود

این‌همه آقای پورمحمدی کار کرد، اگر نمیکرد ببنید که چه مشکلاتی وجود داشت

آقای آوایی؛ هرچه از ایشان در همه دوره‌ها شنیدم حالت اعتدال وی بود.

رابطه ما با قوه قضاییه رابطه خوبی است چشم نزنید!

یکی از وظایف اصلی وزیر دادگستری ارتباط موثر و تنظیم روابط قوه قضاییه و مجریه و البته قوه مقننه است

مسئله حقوق بشر و شهروندی برای ما بسیار اهمیت دارد، مسئله مبارزه با فساد برای ما بسیار اهمیت دارد، وزیر پیشنهادی جدید باید سازمان تعزیرات را بهبود ببخشد

دفاع از علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات:

رفاقت من با علوی به سال‌های گذشته و دورانی که در مجلس حضور داشتم بر می‌گردد

کار وزارت اطلاعات کار سنگینی است، از یک سو می‌خواهیم امنیت را حفظ کنیم از سوی دیگر می‌خواهیم برای مردم آرامش ایجاد کنیم

اگر نحوه تامین امنیت درست نباشد، آرامش به‌هم می‌خورد.

همه باید تلاش کنیم که با مهربانی با مردم، رفتار کنیم و وزارت اطلاعات در مقابله با تروریسم خوب عمل کرده است

هنوز از رفتار مامورین با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم، برخی گزارش‌هایی که به من رسیده مطلوب نیست.

دستگاه اطلاعاتی دیگری هم اگر داریم باید خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کند، چراکه این جزو قانون است نه اینکه این امر با خواهش صورت گیرد

دفاع از کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی:

از طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی تشکر می‌کنم، وزیر پرتلاشی بود، در دولت یازدهم ۲۰۰ جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است

این مهم است که رئیس جمهور به این موضوع اهمیت داده و اعضا هم شرکت می‌کردند

شخصی که برای وزارت اقتصاد انتخاب شده مسعود کرباسیان است ، سال‌هاست او را می‌شناسم و در سمت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف فعالیت داشته و همواره در زمینه علم و دانش موفق بوده است.

کرباسیان موفقیت‌های زیادی داشته و یکی از موفقیت‌های مهم او ساماندهی گمرک بود که توجه مرا جلب کرد.

درخواست من از کرباسیان مبارزه قاطع با پولشویی و مفاسد سازمان یافته است

نباید به گونه ای باشیم که کشور دیگری به ما در مبارزه با پولشویی سفارش کند. ما باید خود در مبارزه با پولشویی پیشگام باشیم

اولویت دوم ما در زمینه اقتصاد مسائل بانکی است و نیازمند تحولات هستیم 

بانک باید به کار خودش بازگردد، متاسفانه بانک از مسیر خودش منحرف شده وبه مسیر دیگری رفته است

باید عدالت مالیاتی را اجرا و عملیاتی کنیم.  فشار مالیاتی به مردم نیاوریم و از کسانی که مالیات نداده و نمی‌دهند، مالیات را بگیریم

دفاع از ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه:

برای وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف را معرفی کردم ، همه تقوا و پاک دامنی و کارشناس بودن، پرکار بودن و صبر و حوصله او را می‌شناسید

 خداوند صبری برای مذاکرات به او داد و توانست توطئه بزرگی را خنثی کند.

اول برجام بر هم زدن توطئه های رذیلانه آمریکاست

برخی‌ها فکر می‌کنند که برجام  فقط مسائل اقتصادی است ولی اولش به هم زدن توطئه آمریکاست و حقوق هسته ای ایران که تثبیت شد

راه را برای تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم کردیم اما انگار برخی فراموش کردند. موضوع سوئیفت که برخی برای آن سینه می‌زدند هم تمام شد

شما می‌خواستید ما تحریم هسته‌ای را برداریم که برداشتیم، اگر می‌خواهید همه تحریم‌ها برداشته شود؛ اهلا و سهلا

تلاش‌های ظریف منحصر به برجام نبود و در منطقه تلاش‌های زیادی کرد. حجی که زائران رفتند نتیجه تلاش و زحمات وزیر امور خارجه بود

برای سرمایه‌گذاری خارجی کار بسیاری انجام شده، عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند، بحث آمریکا و ترامپ و کنگره نیست

برخی مشکلاشان نه ترامپ نه سنا و نه کنگره است، آنها از این برجام نوجوان خوششان نمی‌آید

دفاع از قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت:

برای وزارت بهداشت قاضی زاده هاشمی را انتخاب کردم، او تلاش زیادی برای طرح تحول سلامت کرد.

با توجه به مشکلات زیادی که در بودجه داشتیم این طرح را به سختی پیش برد اما گاهی از خزانه و بودجه اوقاتش تلخ می‌شد

در چهار سال گذشته وزیر بهداشت تلاش زیادی کرد و همه ارکان دولت باید در طرح تحول سلامت با یکدیگر همکاری کنند

پرونده الکترونیک سلامت مهم است و می‌تواند امور را تسریع دهد

هم‌چنین توریسم سلامت برای ما حائز اهمیت است

دفاع از ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

برای وزارت کار ربیعی را انتخاب کردم و درباره صندوق‌ها، رابطه با وزارت بهداشت و بحث بیمه‌ها و بحث کار و رفاه اجتماعی با او صحبت کردم

یکی از کارهای سنگینی که بر دوش ربیعی بوده اشتغال است، البته سایر وزارتخانه‌ها هم در این حوزه سهیم هستند و مسئله صندوق‌ها و بیمه‌ها هم در اولویت بعدی قرار دارد

آقای ربیعی مضیقه زندگی را چشیده است. 

در سازمان بهزیستی کارهای بسیار خوبی انجام شده است که باید ادامه پیدا کند

روی مسئله اشتغال هم ایشان طرح های خوبی دارد

دفاع از حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع:

برای وزارت دفاع یکی از عزیزان ارتش یعنی آقای حاتمی را انتخاب کردم، البته ارتش و سپاه تفاوتی ندارد و ممکن است رنگ لباس آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد اما اهداف آنها یکی است و برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند. ما به ارتش و سپاه کشورمان احترام می‌گذاریم.

امیر حاتمی مدت‌ها در ستاد کل نیروهای مسلح فعال بوده و مدت زیادی با سردار باقری همکار بودند و درکنار هم فعالیت می‌کردند.

ایشان کاملا به وزارت دفاع مسلط است و جانشین وزیر بوده است، آقای حاتمی به عنوان فردی است که مورد اعتماد خانواده نیروهای مسلح است

امیر حاتمی برای خدمت به همه نیروهای مسلح آمده نه فقط ارتش.

او با نگاه تخصصی و هوشمندانه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد

وزیر پیشنهادی دفاع فعالیت بیشتری در زمینه دیپلماسی ما در منطقه و جهان خواهد کرد.

ساماندهی صندوق نیروهای بازنشسته ما، ارتقا سطح منزلت نیروها و بازنشستگان، و واگذاری ارکانی که قابل انتقال است از جمله مواردی است که از آقای حاتمی انتظار داریم.

دفاع از آخوندی، وزیر پیشنهادی  راه و شهرسازی:

آخوندی را برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب کردم 

آخوندی وزیر فعالی بود، ما در مسکن نتوانستیم به توافقی نهایی برسیم

در دولت دوازدهم مسئله مسکن را از او به جد می‌خواهم

مسئله مسکن با بخش خصوصی قابل حل است
مهمترین موضوع حل مشکل مسکن توجه به بافت فرسوده است. بافت فرسوده آیت الله و آب و برق دارد؛ باید آن را کوبید و ساخت

ان شاءالله در مسکن شاهد یک حرکت بسیار گسترده خواهیم بود

آخوندی با شهرداری مشکل داشت و این مشکلات را در هیئت دولت مطرح می‌کرد، امیدواریم در این دوره شاهد این‌گونه مشکلات نباشیم

آخوندی در زمینه راه، راه‌آهن، بنادر و هواپیمایی به جد کارهای مهمی انجام داده است.

امروز در چابهار شاهد یک نشاط اقتصادی هستیم، امیدواریم شاهد راه آهن چابهار به زاهدان باشیم.

در زمینه هواپیمایی بعد از ۴۰ سال تابو شکسته شد و با یک شرکت بزرگ قرارداد بستیم، چه طور می‌شود که برای خرید هواپیما خوشحال باشیم درحالی که دست دوم بوده، اما اگر هواپیمای نو بیاوریم عده‌ای عصبانی می‌شوند

دفاع از شریعتمداری، وزیر پیشنهادی  صنعت، معدن و تجارت:

شریعتمداری را برای وزارت صنعت انتخاب کردم 

این‌که می‌گویند نعمت زاده پدر صنعت است درست است. او در دولت یازدهم شیخ الوزرای ما بود و همواره فعال بود و در شهرستان‌ها حضور فعال داشت.

ساخت خودرو با مشارکت و سرمایه خارجی اتفاق بی‌نظیری در کشورمان بود.

الان ما به‌روز هستیم و همان خودرویی را تولید می‌کنیم که در اروپا  و در خیابان‌ها حرکت می‌کند.

در سرمایه‌گذاری و فناوری اقدام مهمی انجام شده است.

امروز محمد شریعمتداری مسئولیت وزارت صنعت را بر عهده می‌گیرد و در دولت یازدهم معاون اجرایی من بود و همواره عنصر خالصی بوده است

این وزارتخانه مهمی است و امیدوارم شاهد تحرک چشمگیری در این وزارتخانه باشیم

دفاع از صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در زمینه وزارت فرهنگ باید از دو وزیر گذشته جنتی و صالحی امیری تشکر کنم.

امروز عباس صالحی مسئولیت وزارت فرهنگ را برعهده می‌گیرد، او تحصیل کرده دانشگاه و حوزه است و اشراف خوبی به شرایط فرهنگی و حوزه و دانشگاه دارد .

وزارت ارشاد برای ما بسیار مهم است و در اظهاراتم گفتم نباید بگذاریم سلیقه در کشور ما حاکم شود، فردی ممکن است سلیقه‌ای داشته باشد، اما ما باید قانون را اجرا کنیم 

وقتی وظیفه‌ای برعهده دولت و وزارت فرهنگ است دستگاه دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور ندارد، اما اگر این اتفاق افتاد بهتر است مجلس این امور را به مداخله‌گران بسپارد.

دفاع از حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

برای وزارت کشاورزی حجتی انتخاب شده و در دولت دوازدهم هم همین مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

در مسئله زراعت و باغداری آگاهی دارد، هم‌چنین وی تحولات زیادی در دانه‌های روغنی،شکر ،ماهی‌های در قفس، مزارع مدرن، صرفه جویی و بهره‌ورری در آب انجام داد

باید یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کرد، هم‌چنین از کشت فرا زمین باید بیشتر استفاده کرد

دفاع از رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور:

رحمانی فضلی برای وزارت کشور انتخاب شده و در همه دستگاه ها فردی پرکار و موفق بوده است. در مجلس هم که حضور داشت نماینده فعالی بود .

وزارت کشور کار سختی است از یک طرف رئیس جمهور توقعاتی دارد و از یک سو دولت هم توقعاتی دارد. به علاوه نمایندگان مجلس و ائمه جمعه هم توقعاتی دارند.

ساماندهی این مسئله کار دشواری است

امیدوارم رحمانی فضلی اقداماتی انجام دهد که بتواند مردم را راضی کند

رحمانی فضلی انتخابات‌های خوبی در سه مقطع مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی برگزار کرد که آرام بود؛ او با سعه صدر مشکلات را حل کرد

از وزیر کشور می‌خواهم برای تقویت انسجام ملی از اهل سنت و زنان در بخش‌های مختلف استفاده کند؛ برای ما شیعه و سنی و کرد و بلوچ تفاوتی ندارد.

دفاع از زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت:

برای وزارت نفت زنگنه را انتخاب کردم، ما امروز صادر کننده گازوئیل هستیم و در بخش گاز به خودکفایی رسیدیم و برای اولین بار گاز از خارج از کشور قطع شد و مشکلی برای ما پیش نیامد

امروز خوشبختانه گاز به همه نقاط کشور منتقل شده است.

صادرات نفت نباید منحصر به خلیج فارس باشد و ساحل مکران باید آباد شود.

دفاع از بی طرف، وزیر پیشنهادی نیرو:

برای وزارت نیرو بیطرف انتخاب شده است، بیطرف سالها در این زمینه فعالیت داشته و در این حوزه کارکشته است. 

در زمینه انتقال برق مشکلات زیادی داریم، هم‌چنین در حوزه آب هم با مشکلاتی مواجهیم.

مسئله حق آبه‌ها را نباید فراموش کرد، چرا که برای کشورمان مشکل‌زا خواهند بود.

بازنگری در میزان و بازنگری سدها و ایجاد تعادل بخشی سدها به‌عنوان وظایف آقای بیطرف در وزارت نیرو است.

دفاع از سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:

برای وزارت ورزش سلطانی فر انتخاب شده است. او مدتی در میراث فرهنگی حضور داشت و در حوزه ورزش هم فعالیت داشته است.

از او انتظار دارم اقدامات لازم را برای افزایش سرانه ورزشی انجام دهد .

همچنین کاهش هزینه های سلامت و افزایش سهم بانوان و جوانان ، آماده سازی برای میزبانی رویدادهای ورزشی،حمایت فعالیت های مردم نهاد و زمینه سازی برای بکارگیری مدیران جوان در دولت از وظایف سلطانی فر در وزارت ورزش است.

ساعت ۱۱:۰۰

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق ،مهریز در مخالفت با برنامه پیشهادی دولت دوازدهم: 

برنامه ارائه شده نکات مثبت و سازنده ندارد، برنامه می توانست بهتر و کارآمدتر باشد 

برنامه ارائه شده بیشتر آرمانی است و قابل سنجش نیست

این برنامه بیشتر باید با برنامه ششم توسعه، تطبیق داده می‌شد

ما باید بدانیم با این برنامه در ۴ سال آینده به کجا خواهیم رسید؟

ما می خواهیم بدانیم  فساد اقتصادی در ابتدای دولت شما چقدر بوده و در ۴ سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟

آقای روحانی هنوز از کارگران قرارداد سفید امضا گرفته می شود، هنوز وضعیت حقوق‌ها نامناسب است؛ برای قشر کارگر چه کرده‌اید؟

وزرای دولت طوری گزارش می‌دهند که گویا بهترین اقدامات انجام شده است، در حالی که چنین نیست!

ساعت ۱۱:۰۵

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که برای معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و دفاع از آنان در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس حضور یافته بود، دقایقی پس از اتمام سخنرانی خود، جلسه علنی را ترک کرد. 

هم‌اکنون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، وزرا را در جریان شنیدن سخنان مخالفان و موافقان و نیز دفاع آنان از برنامه هایشان در صحن مجلس همراهی می‌کند.

ساعت ۱۱:۱۰

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مخالفت با برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم:

آیا ارزیابی دقیقی از سوی دولت درباره برنامه سال ۹۲ شده است، آیا برنامه قبلی آسیب شناسی شده است؟ 

آیا کابینه معرفی شده با وعده های داده شده دولت همخوانی دارد؟ 

منتقدین هیچ انتظاری ندارند که تیم  دولت از منتقدین تشکیل شود اما باید مسئولیت کارهای خود را بعد از ۴ سال  بپذیرند

دولت باید حرف منتقدین را بپذیرد و با آنها مهربان تر باشد و این پذیرش باید در عمل نیز انجام شود

سن کابینه قرار بود جوان تر باشد. اما نشد.

خیلی از بخش های برنامه ششم توسعه هنوز ابلاغ نشده است و در مورد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ضعف هایی وجود دارد

ساعت ۱۱:۲۰

بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری در موافقت با کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم: 

از طرف تمام ادیان ابراهیمی و مسیحیان حمایت خود را از دولت روحانی اعلام می‌کنم 

مبانی تشریح شده در دولت بر پایه اصول بنا شده است 

بهسازی، بازآفرینی و پایدارسازی محیط زیست  و حمایت از نسل جوان از ویژگی های برجسته برنامه دولت است

اصلاح نظام مالیاتی و بانکی از دیگر ابعاد مثبت برنامه است.

کاهش فقر و اصلاح ساختار سهام عدالت، نکات خوب برنامه دولت در حوزه اقتصادی است

توجه ویژه به زنان و کودکان آسیب دیده از معضلات اجتماعی در دستور کار دولت قرار دارد

دولت تصمیم استراتژیکی در حوزه فرهنگ گرفته و آن مردمی کردن فرهنگ است

ساعت ۱۱:۲۵

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر در موافقت با کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم: 

به مخالفی که می گوید مبنای دولت قانون نبوده است می‌گویم که وزرا نیاز به برنامه ندارند، بلکه برنامه آن‌ها در برنامه ششم توسعه مشخص شده است 

برنامه دولت هیچ مخالفتی با برنامه توسعه و اسناد بالادستی نداشته است.

دولت متناسب با انتظارات مردم اولویت خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده است.

ساعت ۱۱:۳۰

حشمت اله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب در مخالفت با برنامه های پیشنهادی دولت دوازدهم: 

مجلس و دولت باید خود را متعهد به اجرای برنامه های تصویب شده کنند . اگر این برنامه ها به درستی اجرا نشود، ما با سیل تذکر  روبرو خواهیم شد 

در بخشی از برنامه دولت به برنامه ششم کم توجهی شده است و ما در قبال این مسائل مسئولیم 

مردم از شعارهای ایجاد اشتغال و مبارزه با قاچاق کالا خسته شده اند 

در برنامه باید برای همه اهداف مبلغ مشخصی عنوان می شد 

دولت توسعه گرا دولتی است که دخالت دولت نتیجه مثبت  داشته باشد نه منفی . در حالی که نتیجه دولت ما منفی بوده است

احزاب زیر پای جناح های سیاسی له می شوند که باید برنامه ویژه ای برای احزاب در نظر گرفت

ساعت ۱۱:۴۰

سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با برنامه های پیشنهادی کابینه دوازدهم: 

آقای روحانی می گویند تحت فشار نبودند که انشاءالله همین گونه بوده، اما ما اخبار لابی جناح اصلاح‌طلبان را داریم

مگر قرار نبود یارانه ثروتمندان حذف شود، آقای نوبخت این امر چقدر محقق شده است؟

دولت آقای روحانی دولت روند گرا بوده است نه توسعه گرا 

این دولت به دولت وارد کننده کالاها از چین شهرت دارد

وزیر راه با سرمایه گذاری شرکت اتریشی بزرگترین شرکت کترینگ را راه انداخته است در حالی که شرکت های غذایی داخلی تعطیل هستند

ساعت ۱۱:۵۵

عارف در موافقت با کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم: 

شرایط امروز کشور و عملکرد دولت نسبت به چهار سال گذشته خیلی متفاوت است.

ضمن حمایت از وزرای پیشنهادی اعلام میکنم عدم حضور وزیر زن از ایرادهای کابینه است

دولت برای اجرای برنامه های خودنیازمند همدلی و تفاهم است باید یک صدا از دولت شنیده شود

تعامل سازنده و موثر با دنیا، رعایت حقوق شهروندی ، پایدار سازی محیط زیست و حمایت از جوانان نشان دهنده جهت گیری درست دولت از اسناد بالادستی است

برنامه دولت مطابق با سند چشم انداز ، سیاستهای کلی، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است

کمبودی که در برنامه دولت و وزرا دیده میشود نداشتن شاخص های کمی برای ارزیابی برنامه است

انتظار داریم در چارچوب خوب برنامه دولت شاخص های کمی ارزیابی هم توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین شود

مهمترین مسئله ای که با ان رو به روییم مسئله اقتصادی است، امروز یک ضرورت است که به مفهوم واقعی باید بخش خصوصی میدان داری کند و به آن بها داده شود.

اصلاح ساختار اقتصاد خصوصا نظام بانکی کشور امری ضروری است ، نظام بانکی باید اولویت نخست دولت قرار بگیرد همچنین باید به سیاستهای رفاهی توجه شود و باید در خصوص موضوع مالیات اقدامات جدی را به عمل آورد.

باید در حوزه اصلاح قوانین بازنشستگی ، برون گرایی اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی گام اساسی برداشت همچنین بهبود فضای کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد

بنده بر سند تحول بنیادین اموزش و پرورش تاکید میکنم و این سند باید مورد توجه وزارت اموزش پرورش و دولت قرار بگیرد

فرهنگ و هنر هم باید مردمی شود

در سیاست داخلی احکام خوبی تدوین و مطالبات جوانان، مردم ، تشکل های سیاسی دیده شده است اجرای حقوق شهروندی در دولت یازدهم انجام شد و امیدواریم لایحه ان به مجلس در دولت اینده ارائه شود.

اینکه در استانه سال تحصیلی وزیر علوم معرفی نشده اشکال است که امیدواریم رئیس جمهور وزیر علوم را به زودی معرفی کند

دولت باید جدی تر در ارتباط با حضور زنان و جوانان در سطوح مختلف به باور جدی برسد

ساعت ۱۲:۱۰

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مخالفت با کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم: 

کابینه‌ای که معرفی شده تفاوت اساسی با کابینه قبلی ندارد، رئیس جمهور در سخنان خود تلویحا این را بیان کرد.

کابینه قبلی در حوزه اشتغال، مسکن و مبارزه با فساد گام موثری برنداشت.

برخی از دوستان و هم‌فکران رییس جمهور هنوز هم از مدعیان آن حوادث تلخ ۸۸ و پیگیری کنندگان آن حمایت می‌کنند و رئیس جمهور از آن‌ها مشورت می‌گیرد

تعطیلی و کندی پروژه‌های راه‌سازی، استمرار خواهد داشت

نمی‌دانم عدد ۹۵۰ هزار شغل سالانه از کجا آمده زیرا نرخ فعلی بیکاری ۱۲/۶ درصد است

توجیه عدم استفاده از زنان در کابینه قابل قبول نیست

کاهش استفاده از آذری‌ها در کابینه موضوع دیگری است که انتظار جامعه ترکان کشور است

توجه به اهل سنت در عمل و توجه به جوانان در بخشهای مختلف، از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ساعت ۱۲:۱۵

حسن کامران در مخالفت با برنامه های پیشنهادی کابینه دوازدهم: 

من موافق بیشتر وزرای معرفی شده هستم اما مخالفت بنده بیشتر درباره اشتغال و مباحث مربوط به کارگران است

در وضعیت امروز کارگران امنیت شغلی ندارد و ما باید این امنیت را تامین کنیم

معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و این سازمان حیاط خلوت دولت‌ها شده است

وزارت کار با هیچ یک از نهادهای کار ارتباطی ندارد و جلسه نمی گذارد

رشد جاری تامین اجتماعی ۲۰۰ درصد بوده است اما این درآمد نصیب کارگران نمی شود

ساعت ۱۲:۲۵

بهروز نعمتی در موافقت با برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم:

اعضای کابینه عموما از چهره‌های خدمتگزار هستند 

اکثر وزیران پیشنهادی از نقاط قوت خوبی برخوردار هستند

روحانی باید به شعارهایی که در زمان انتخابات داد، وفادار بماند

وزرای پیشنهادی باید بدانند که مشکل کشور بیکاری و عدم رونق اقتصادی است؛  مشکلات اجتماعی نیز اَبَرمشکلات هستند

بحث نقدینگی و خصوص‌سازی مجموعه ها باید مورد توجه قرار گیرد

ساعت ۱۲:۳۰

زهرا ساعی در موافقت با برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم:

 روحانی با مشی اعتدال در طول دولت یازدهم عمل کرد و با کابینه فراجناحی، تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داد.

در برنامه دولت دوازدهم، وضعیت آسیب‌های اجتماعی درک و برنامه با واقع‌گرایی تدوین شده است

زنانی که در حوزه‌های فرهنگی تمرکز داشته‌اند باید در حوزه اقتصادی نقش‌آفرینی کنند.

در بدنه کابینه دوازدهم شاهد حضور زنان نبودیم، اما امیدواریم حضور زنان در پست های کلیدی دیده شود.

ساعت ۱۲:۴۰

حسینی‌کیا در مخالفت با برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم:

 نگرانی ما این است که  تیم دولت دوازدهم مانند تیم قبلی نتواند برنامه را اجرا کند

ما نگرانیم که قصه کرمانشاه مظلوم با نرخ بیکاری ۱۹ درصد که در پایان دولت به ۲۱ درصد رسید، تکرار شود

نقدینگی دو برابر شده و سرمایه گذاری خارجی نیز افزایش یافته پس مشکل ما تامین مالی نیست، بلکه مشکل ما دکترین مدیریت است.

برنامه دولت در حوزه فرهنگ، به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجهی ندارد.

ساعت ۱۲:۵۰

کوهکن در مخالفت با برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم:

دولت در تدوین برنامه باید به اجرای مُرّ قوانین دائمی و قانون اساسی تاکید داشته باشد.

ما انقلابی هستیم و باید در چارچوب عقلانیت و انقلابی بودن برنامه خود را پیش ببریم.

جایی که بحث حقوق شهروندی است، تمام حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار گیرد.

 اصل ۲۸ و ۲۹ حق مسکن، جای انتقاد دارد که بایدبه آنها توجه کرد.

پایان جلسه علنی مجلس

جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم تشکیل شده است، دقایقی پیش با اعلام ختم جلسه توسط نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

در جلسه نوبت صبح ابتدا حسن روحانی رئیس جمهور به بیان برنامه ها و خط مشی کلی دولت دوازدهم پرداخت و وزرای خود را به صورت مختصر معرفی کرد.

در ادامه بر طبق قرعه کشی به عمل آمده اسامی پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف خط مشی و برنامه های کلی دولت دوازدهم اعلام شد که این نمایندگان تا پایان جلسه نوبت صبح به بیان دیدگاه هایشان پرداختند.

از ساعت ۱۴.۳۰ دقیقه امروز جلسه نوبت عصر برای بررسی برنامه های وزرا آغاز می شود و پس از سخنرانی نمایندگان باقی مانده از نوبت صبح، به ترتیب حروف الفبای نام وزارتخانه بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی آغاز خواهد شد که نخستین مورد، سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواهد بود.

حاشیه هایی از جنس بهارستان

در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس که با دستور کار رای اعتماد به کابینه دوازدهم برگزار شد، رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی وی در صحن علنی مجلس حضور داشتند. البته در میان وزرای پیشنهادی علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار غایب بود که ساعتی بعد علی لاریجانی با اشاره به تاخیر وی برای حضور در جلسه گفت که وزیر پیشنهادی کار در مسیر دچار سانحه تصادف شده که البته به خیر گذشته است.

در ابتدای جلسه علنی امروز فهرست نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه اعلام شد و سپس رئیس‌جمهور سخنرانی دو ساعته‌ای را در دفاع از کابینه پیشنهادی خود ایراد کرد.

نمایندگان مجلس در حین سخنرانی رئیس‌جمهور و همچنین پس از آن در زمان سخنرانی نمایندگان مخالف و موافق کلیات کابینه مشغول لابی و رایزنی با یکدیگر و همچنین وزرای پیشنهادی بودند. در این میان رایزنی هایی بین اعضای فراکسیون های سیاسی مجلس با یکدیگر هم به چشم می خورد و گعده هایی نیز پیرامون علی مطهری نایب رئیس مجلس و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید به چشم می خورد. جنب و جوش نمایندگان در جلسه علنی امروز به حدی بود که رئیس مجلس چندین باز از نمایندگان خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند.

ایسنا گزارش می دهد، حسن روحانی پس از استماع سخنان چند نماینده مخالف و موافق کلیات کابینه جلسه علنی مجلس را ترک کرد و ساعتی بعد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز از جلسه علنی خارج شد. همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس نیز کرسی ریاست جلسه را به مسعود پزشکیان واگذار و جلسه علنی را ترک کرد.

در اولین جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم تعداد زیادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران داخلی و خارجی حضور داشتند و این جلسه از شبکه خبر نیز به صورت زنده پخش می شد.

******************************************************************************************************************************************

ساعت ۱۴:۳۰

آغاز جلسه علنی مجلس(نوبت عصر)

جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه ۲۴ مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

*تذکر نقوی حسینی به رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی

سیدحسین نقوی حسینی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلش شورای اسلامی، در تذکری به رییس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی، گفت: پول گندم گندم‌کاران طبق قانون باید نقدا پرداخت شود که اعتبار آن در بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی شده است.

وی افزود: چرا پول گندم‌کاران پرداخت نمی‌شود؟ این رفتار خلاف قانون قابل قبول نیست. با این روند چه انتظاری از تحویل گندم از سوی گندمکاران به سیلوهاست؟ گندمکار گندمش را به دلال‌ها می‌فروشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نمایندگان به رییس‌جمهور نامه نوشته‌اند اما پول گندمکاران پرداخت نمی‌شود.

تذکر نماینده خوی

همچنین سیدتقی کبیری در تذکر شفاهی به رییس‌جمهور، گفت: وزرای کابینه که غالبا فارغ‌التحصیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند به مجلس معرفی شدند اما وزیر این وزارتخانه هنوز معرفی نشده است، چرا؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به معرفی نشدن وزیر زن و ترک‌زبان، گفت: امیدوارم در معرفی وزیر علوم این مسائل جبران شود.

وی خطاب به وزیر نفت، متذکر شد: در تقسیم‌بندی اقلیمی شهرستان‌های چایپاره و خوی در اقلیم دو قرار گرفته‌اند در حالی که دوره یخبندان این دو شهرستان در طول سال ۱۸ روز است حتی در اردیبهشت ماه در این مناطق بخاری روشن می‌شود بنابراین اقلیم این دو منطقه را اصلاح کنید.

مجید کیانپور سومین نماینده مجلس بود که در جلسه عصر امروز به محمود حجتی تذکر داد.

او در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهادکشاورزی، نسبت به پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان تذکر داد و گفت: بیش از ۴۰ روز است بسیاری از کشاورزان هیچ مبلغی برای فروش گندم دریافت نکرده‌اند، اکثر آنان ناراضی‌اند. در پرداخت پول گندم گندمکاران تسریع کنید.

*سخنان هزارجریبی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم

نبی هزار جریبی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: توجه به اشتغال پایدار جوانان و فارغ‌التحصیلان باید از اهم عناوین و برنامه‌های دولت دوازدهم باشد تا جوانان به زندگی‌امیدوارتر شوند.

هزارجریبی ادامه داد: یکی دیگر از موارد مورد توجه دولت دوازدهم می‌بایست توجه به قومیت‌ها و اقوامی باشد که برای بقای نظام شهید داده‌اند و در جهت ایجاد توازن و عدالت در تمام نقاط کشور به خصوص مناطق حاشیه‌ای که فقر در آنها بیداد می‌کند، تلاش کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه امنیت ملی تلاش‌های خوبی داشتیم و جوانان نخبه ما توانستند در توسعه صنعت موشکی اقدامات موثری داشته باشند.

نماینده مردم گرگان در مجلس  با اشاره به مشکلات حوزه علم و فناوری، عنوان کرد: در خیلی از ارگان‌های دولتی نیروهایی داریم که در جایگاه تخصصی خود حضور ندارند و امیدواریم از این به بعد جذب نیرو براساس شرایط و ضوابط باشد.

هزارجریبی در پایان درباره مشکلات زیست محیطی، گفت: محیط زیست امانتی است به دست ما که باید آن را به نسل‌های آینده بدهیم، اما برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها فجایعی را به بار آورده که سیل اخیر استان گلستان یک نمونه از آن است.

مهراد لاهوتی"سخنگوی فراکسیون مستقلین" به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت و با تاکید بر ضرورت کاهش واردات و افزایش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتی هم همین است که نگاه ما کاهش واردات و افزایش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. قصد من تبیین وضعیت است و معتقدم آقای روحانی برای این اوضاع راهکاری در نظر گرفته‌اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی به نفت و توجه به صنعت گردشگری، یادآور شد: من از آقای روحانی حمایت می‌کنم. قبل از ایشان سرمایه‌گذاری خارجی زیر یک میلیارد دلار بود و در دولت آقای روحانی به ۱۱ میلیارد دلار رسید.

اظهارات انتقادی مهرداد لاهوتی اعتراض بسیاری از نمایندگان را در پی داشت که معتقد بودند وی در قالب موافقت با کابینه نظرات مخالفی را نسبت به آن ابراز می‌کند.

علی لاریجانی هم به مزاح به وی گفت: «قدری هم موافق حرف بزنید».

*معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم، گفت: ای کاش آقای رئیس جمهور در مجلس حضور داشتند و نظر مخالفین و موافقین را استماع می کردند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما دولت اولیه نیستید بلکه دولت دوازدهم هستید که در استمرار دولت قبلی است و ای کاش گزارشی از عملکرد دولت یازدهم ارائه می کردید تا برنامه دولت دوزادهم در استمرار آن باشد.

ذوالنور با بیان اینکه عمل به وعده ها حداقل خواسته مردم است، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر وزیر جوان را از کابینه برداریم، سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که وعده جوان گرایی از جمله وعده های رئیس جمهور بود.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور ،ساعت ۹:۲۰صبح گفت من تحت فشار!! نبودم اما ساعت ۹:۴۰ دقیقه گفت می خواستم سه وزیر زن داشته باشم اما به خاطر فشار!! ها این اتفاق نیفتاد!

 احمد همتی و همچنین مصطفی کواکبیان دو نماینده ای بودند که در دفاع از کلیات کابینه دوازدهم سخنرانی کردند؛ همتی پنج دقیقه از وقت خود را به مصطفی کواکبیان"عضو فراکسیون امید" اختصاص داد.

۱۵:۳۰:

اسحاق جهانگیری"معاون اول رئیس جمهور" به دفاع از برنامه های دولت پرداخت و گفت: اگر امروز اوضاع کشور بررسی شود دستاوردهای قابل افتخار و قابل ارائه در سطح بین المللی به دست آمده است.

وی دستاوردهای ۴ سال گذشته دولت قابل افتخار است، ادامه داد: اگر امروز اوضاع کشور بررسی شود دستاوردهای قابل افتخار و قابل ارائه در سطح بین المللی به دست آمده است.

جهانگیری گفت: با وجود همه محدودیت ها امروز در سیاست خارجی به جایی رسیدیم که می گویند شما منابع زیادی وارد کشور نکردیم. امروز به ما می گویند در منطقه با وجود تروریست ها و حمایت های منطقه ای مسائل منطقه ای را حل نکردید اما دهه مسئله در این حوزه حل شده است.

وی با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶، گفت: روحانی ۲۴ میلیون نفر به او اعتماد کردند تا بیائید برای مقابله با چالش ها، دولت تشکیل دهد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: سرمایه بزرگی در اختیار رئیس جمهور است و رئیس جمهور حداکثر استفاده را از این سرمایه خواهد کر؛ نظام باید قدر این سرمایه ها را بداند.

جهانگیری با بیان اینکه کابینه دوازدهم کارآمد است، اظهارداشت: شهادت می دهم این مجموعه می توانند در مقابل چالش های پیش رو با تدبیر و درایت برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه کابینه دوازدهم تیمی هماهنگ است، گفت: این وزراء از نقد نمی ترسند، ما خود را در مقابل مجلس پاسخگو می دانیم و از نقد منتقدان استقبال می کنیم.حتما نقاط ضعف داریم از این رو به دنبال آن هستیم تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود.

*پس از پایان سخنان معاون اول رئیس جمهور، برسی برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی خانه ملت آغاز شد.

 وزیر پیشنهادی "بطحایی" معرفی شده است.

پایگاه اطلاع رسانی«نماینده»، مهمترین محورهای سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی را منتشر می کند.

سید قاسم جاسمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت که:

*شتاب‌زدگی یکی از مشکلات در اجرای سند تحول بنیادین است، این سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری انقلاب رسیده است.

*نیازمند هم‌فکری همه دستگاه‌ها هستیم و باید از رسانه ملی در این زمینه استفاده کنیم، چرا که مردم اطلاع دقیقی از این سند ندارند.

*در برنامه بطحایی راه حلی برای حل تبعیض فراوان میان معلمان مطرح نشده است.

*حجم کتاب‌ها، محتوا و تناسب آن با شرایط سنی و نیازهای جامعه مورد اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها است.

*آنچه باعث ناکارآمدی این وزارتخانه شده به دلیل مدیریت پایین بوده که عامل اصلی آن وزیر است.

*امروز مهم ترین دغدغه رهبری و مردم، جوانان هستند که به دلیل بی‌کاری با آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌هایی را به کشور وارد می‌کنند.

فرهاد تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش ‌و پرورش دولت دوازدهم به محورهای زیر اشاره کرد:

*متاسفانه آموزش ‌و پروش غرق در مشکلات مختلف است و شاید نتواند برنامه‌ریزی درستی برای فضای آموزشی و ارتقا آموزش کشور داشته باشد.

*کمبود اعتبارات آموزش‌ و پرورش از دغدغه مدیران رده بالا و استانی است.

*عدم وجود نقشه‌راه برای استفاده از نیروی انسانی، از جمله مشکلات آموزش و پروش است.

*نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور، ازجمله ضعف‌های آموزش و پروش است.

*بودجه این وزارتخانه باید ویژه بوده و به‌موقع و در زمان مناسب خود مصرف شود تا بازدهی مناسبی داشته باشد.

*باید به سند تحول بنیادین آموزش توجه جدی شود.

*مدیریت دانشگاه فرهنگیان در چند سال گذشته توسط سرپرست اداره شده و متاسفانه مدیری قاطع برای مدیریت آن در نظر گرفته نشده است.

بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم:

*بنا به گفته رئیس‌جمهور، آموزش پرورش مهمترین وزارتخانه کشور است و این وزارتخانه را به کسی می‌سپارد که در آن تحولی ایجاد کند

*در سوابق کاری بطحائی مربی پرورشی، معلم کلاس درس، معاون و مدیر مدرسه، رئیس آموزش و پرورش و سرپرست وزارتخانه وجود دارد.

*بطحایی با مسائل آموزش و پرورش آشنایی دارد و از دغدغه فرهنگیان آگاه است

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

مهمترین محورهای سخنان بیگلری"نماینده مجلس"  در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عبارت است از:

*وضعیت آموزش و پرورش نگران کننده است.

*با توجه به شرایط فرهنگیان، خودم را شرمنده این قشر می‌دانم.

*فرهنگیان در برآورده کردن حداقل‌های زندگی‌شان مانده‌اند، وزارت آموزش و پرورش ابر مرد و ژنرال می‌خواهد.

*بحرانی‌ترین زمان آموزش و پرورش را شاهد هستیم.

*این وزارتخانه کسی را می‌خواهد که به فسادهای اقتصادی نه بگوید، آقای بطحایی آیا آماده‌اید نه بگویید؟

*وضعیت مدارس روستاها نگران کننده است و هر لحظه باید منتظر حوادث شین‌آباد باشیم

*مطمئنم می‌دانید کتاب‌های درسی امروز با شرایط فعلی هم‌خوانی چندانی ندارد

*آیا برنامه کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت برای مشکلات عظیم وزارت آموزش و پرورش دارید؟

*وزیر شدن در آموزش و پرورش، دل شیر می‌خواهد

موافق:

ولی داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم:

*متولی تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی در تمامی حوزه‌ها وزارت آموزش و پرورش است

*وزارت و صدارت امانت است که باید با تعهد و مسئولیت با این امانت برخورد کرد.

*تامین منابع مالی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، جزو برنامه‌های بطحایی است.

*ارتقای کیفیت منزلت اجتماعی معلمان نیاز ضروری جامعه است.

*بیمه تکمیلی و تسهیلات فرهنگیان باید افزایش پیدا کند.

کوچکی نژاد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  دولت دوازدهم به محورهای زیر پرداخت:

*وزارت آموزش و پرورش حساس ترین وزارت کشور است و کوچکترین خدشه، خسارتی جبران ناپذیر دارد

*بطحائی تنها وزیری است که تمام عمر خود را در این وزارتخانه صرف کرده است و باحضور ایشان کمترین اشتباهی نخواهیم داشت.

*وزیر بسیار پخته‌ای برای آموزش و پرورش معرفی شده است که به بسیاری از قوانین تسلط دارد.

*آموزش و پرورش دچار مشکلات اساسی است و کسی نیست که از معیشت فرهنگیان و مشکلات بازنشستگان خبر نداشته باشد.

*هیچ‌گونه اثری از تخلف آقای بطحایی و خانواده وی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد.

ساعت۱۷:۱۵

"بطحایی" (وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش) به تشریح برنامه های خود پرداخت؛ علی لاریجانی که ریاست جلسه رابرعهده دارد خطاب به او گفت: آقای جهانگیری گفته اند پنج دقیقه از وقت خود را به رئیس جمهور اختصاص می دهید از این رو ۲۵ دقیقه وقت در اختیار دارید.

«رئیس جمهور قرار است پس از پایان بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس، باردیگر به حمایت از آنها بپردازد. سپس رای گیری نمایندگان آغاز خواهد شد».

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد:برنامه‌های خود را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین شکل داده‌ و در پرتو آن توسعه عدالت آموزشی را محور برنامه خویش قرار داده‌ام.

وی اظهارداشت: توسعه آموزش‌های کار و دانش در سیاست‌های دولت دوازدهم مورد تاکید قرار گرفته و این موضوع به عنوان نیاز منطقه‌ای تقدیم مجلس شده است.

********************************************************************************************************************************************

۱۷:۴۰:

با پایان بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، پرونده جوان ترین وزیر پیشنهادی( آذری جهرمی) گشوده شد.

نادر قاضی پور به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی کرد؛ هم اکنون سیده حمیده زرآبادی"نماینده قزوین" در حال سخنرانی است.

پورمختار"مخالف دیگر وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات" بود.

پس از نطق مخالفین وزیر پیشنهادی، نوبت به سخنرانی موافقان رسید.

سید حسین افضلی و رمضان سبحانی فر به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی سخنرانی می کنند.

مخالفان وزیر پشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات موارد زیر را درانتقاد از برنامه های جوان ترین وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم مطرح کردند:

*وزیر باید در پژوهش صاحب‌نظر باشد، هزاران کارمند در حوزه ارتباطات وجود دارند.

*آقای جهرمی، شما به جریمه‌های آقازاده‌ها تخفیف دادید.

*سرورهای تلگرام کجاست، حدود ۴۱ میلیارد عکس مبتذل بارگذاری شده است.

*امروز ادبیات مدیریت تلگرام نسبت به جمهوری اسلامی بی‌ادبانه است.

*شما گفتید تلگرام تحت کنترل است، چطور دیگران بحث تروریستی مجلس را زودتر از ما متوجه شدند؟

*آقای جهرمی هیچ اعتقادی به ولایت فقیه و سیاست‌های بالای دستی ندارد، به همین دلیل با او مخالفت می‌کنیم

*آقای جهرمی بر خلاف حکم حکومتی مجوز صادر کردید. شما باید به عنوان مجرم دادگاهی می شدید نه اینکه تشویق می شدید و وزیر می شدید

* در میزان اهتمام وزیر پیشنهادی به قانون و اسناد بالادستی، آقای جهرمی برای ۴۱ درصد وظایف وزارت‌خانه برنامه ارائه نکرده است.

* متاسفانه با پیشنهاد جهرمی، نقاط مبادله ترافیک زیر ساخت کاهش یافته است.

* مجلس مخالف خصوصی‌سازی نیست، ولی نقش دولت به عنوان ناظر مطرح است.

* آقای جهرمی توضیح دهید برای ترانزیت چه مقدار سرمایه وجود دارد؟

*آقای جهرمی تبحر خاصی در استفاده از اصطلاحات فنی دارند و امیدوارم که صداقت لازم را در پاسخگویی داشته باشند

*جهرمی دارای سابقه ضعیف مدیریتی است، آیا می‌تواند مدیریت وزارتخانه عریض و طویل را برعهده بگیرد؟

* خانواده شهید جهرمی به جای خود، ما کوچک خانواده‌اش هم هستیم، اما خود ایشان  توان مدیریت وزارت ارتباطات را ندارد

* مخالفت ما با فسادی است که با حمایت جهرمی در تلگرام ایجاد می‌شود

*گفته شده ۲۷ هزار روستا به شبکه پرسرعت اینترنت دسترسی دارند، آیا این چنین است؟ ما در همدان روستاهای زیادی داریم، به جرات می‌توانم بگویم این روستاها این سرعت اینترنت را ندارند.

*برخی ابهامات در برنامه تقدیمی جهرمی وجود دارد. وزارت ارتباطات را وزارت اطلاعات نکنید.

سبحانی فر در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم:

* امروز همه فعالیت‌های موجود در بستر فضای مجازی قرار گرفته است و در تمام دنیا جوانان پیشران این بخش هستند.

* امروز توسعه فیبر نوری، سرعت و پهنای باند اینترنت جهش و  افزایش یافته است.

* هزینه استفاده از اینترنت کاهش پیدا کرده است، سرورهای ایرانی خارج از کشور به داخل منتقل شده‌اند و هیچ سروری در خارج نداریم.

* عملکرد جهرمی باعث رفع اشکالات سیستماتیک و جلوگیری از فساد و قاچاق ترافیک بین‌الملل شده است.

رضایی "نماینده جهرم" در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم:

*خانواده جهرمی از خانواده‌های متدین شهر جهرم هستند.

* جهرمی داماد بازنشسته یک فرد عضو شرکت نفت است و داماد شخص خاص نیست.

* وزارت ارتباطات یکی از وزراتخانه‌های مهم است، لذا باید فردی که انتخاب می‌شود ظرفیت آن را داشته باشد.

* نیروی جوانی و هوش و تحصیل؛ وی را به مدیری توانمند در وزارت ارتباطات تبدیل کرده است

* جهرمی از نظر علمی جزو نخبگان کشوری است

* یکی از افتخارات جهرمی این است در حوزه‌هایی که کار کرده پاکدست بوده‌ و این نشان دهنده اعتقادات دینی وی است

* توجه ویژه به افزایش ۵۰ درصدی کارگران مرتبط با این وزارتخانه، امنیت شغلی و الزام بیمه تکمیلی؛ نشان دهنده توجه جهرمی به قشر کارگری می‌باشد.

۱۸:۵۸:

سخنرانی "وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات" آغاز شد.

مجلس به هنگام سخنرانی محمد جواد آذری جهرمی "وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات" در سکوت خاصی به سر می برد و از همهمه ها خبری نیست.

آنچه می خوانید مهمترین محورهای سخنان آذر جهرمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است:

 *نکته آقای قاضی پور در عدم پایبندی بنده به ولایت فقیه، کمی بنده را مکدر کرده است، بنده همواره تابع ولایت فقیه بوده و افتخارم این است.

* مردم متوجه می شوند که کیفیت شبکه ها دو سال پیش چه بوده و امروز چه شده است.

*در ۴ سال رشدی در فضای مجازی و حوزه ارتباطات صورت گرفته است که بدون این‌ها گویا به چندین سال قبل بر می‌گردیم

* اگر مسیر حرکت ما نادرست بود چرا وقتی بنده معرفی شدم سندیکای مخابرات بابت این معرفی تشکر می‌کند.

* امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که بعد از توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات، ما یک دقیقه قطعی شبکه نداشتیم

* نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فرصت محور است.

* هجوم تهدیدات در حوزه ارتباطات آن‌قدر زیاد است که شاید ضعف ما مشهود باشد، اما آیا می‌توان با متهم کردن یکدیگر در برابر تهدیدهای دشمن ایستاد؟

*در فضای مجازی بی غیرت نیستیم

*دکترین ما در فضای مجازی یک دکترین بیشتر نیست، دکترین ما دکترین مقام معظم رهبری است

* تمام برنامه های ما تنظیم شده و قرار است وزارت ارتباطات صد هزار شغل در سال ایجاد کند.

* برنامه ما توسعه اقتصاد دیجیتال و اشتغال بوده است و برنامه هایی را ارائه کردیم

* اگر اعتماد مجلس را جلب کردم، آمار لازم را در خدمت شما ارائه می‌کنم تا پیشرفت را ببینید و ما نیازمند کمک مجلس هستیم

* باید از تجارب اهل علم استفاده کنیم و از ظرفیت دانشگاهی، جوانان و بانوان بهره ببریم

۱۹:۱۵:

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی خانه ملت آغاز شد.

کاظم دلخوش و  محمدقسیم عثمانی به عنوان"نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات سخنرانی می کنند؛ هم اکنون دلخوش درحال سخنرانی است.

۱۹:۳۰:

جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی پایان یافت؛ بهارستان نشینان فردا نیز برنامه های وزرای پیشنهادی را بررسی خواهند کرد.

نظر شما