شناسهٔ خبر: 139496 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تشکیل کارگروه تدوین قانون جامع انتخابات

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از تشکیل جلساتی برای تدوین قانون جامع انتخابات با حضور نمایندگان این شورا و دولت و مجلس خبر داد و گفت: در این جلسات محورهایی تعیین شده و قرار شد کارگروهی تشکیل شود و ما نیز نمایندگانمان را به این کارگروه معرفی کرده ایم.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها و در پاسخ به سوالی درباره برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس با مامور پلیس راهور و نیز سلفی گرفتن جمعی از نمایندگان با موگرینی و تاثیر این رفتارها در تایید صلاحیت آینده این نمایندگان با توجه به بازتاب بد این رفتارها در افکار عمومی، اظهار داشت: الان نمی توانم نسبت به صلاحیت افراد اظهارنظر کنم و در شورا نیز بحثی مطرح نشده، اما این حرکات نادرست بوده و افکار عمومی به ویژه از نمایندگان مجلس انتظار رفتار بهتری دارند.

وی در پاسخ به سوال مهر، مبنی بر شبهه نقض قانون اساسی به دلیل حضور نداشتن همه اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور، تصریح کرد: مراسم تحلیف از جهت قانون اساسی هیچ ایرادی نداشت و این شبهه یک بار نیز در سال ۸۰ به دلیل آنکه برخی اعضای شورای نگهبان هنوز تعیین نشده بودند، وجود داشت که آیا اساسا شورای نگهبان موجود هست یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در همه این موارد نظر آقایان این است که اگر حداقل اعضای شورای نگهبان نیز در مراسم باشند، کفایت می کند و در مراسم اخیر نیز ۸ نفر از ۱۲ نفر حضور داشتند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر شورای نگهبان نسبت به طرح کاهش مجازات اعدام برای مواد مخدر اظهار داشت: مصلحت سنجی اولیه و ضرورت تصویب مصوبات برعهده مجلس است و قطعا نمایندگان مجلس نیز بر اساس مصالحی تصمیم می گیرند.

وی افزود: ما نیز در شورای نگهبان اگر مصوبات مجلس مغایر شرع و قانون اساسی نباشد همراهی می کنیم، ولی اگر شورا مغایرتی ببیند، کوتاه نمی آید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره نتیجه جلسات اخیر این شورا درباره تفسیر رجل سیاسی و مذهبی گفت: اولین جلسه شورا برای تبیین این مفهوم هفته گذشته برگزار و طی چهار ساعت کارهای پژوهشی انجام شده و آیین نامه قبلی تدوین شده توسط شورا بحث و بررسی شد.

وی ادامه داد: بحث های شورا ادامه دارد و احتمالا یک یا دو جلسه دیگر انجام می شود و به محض اینکه به نتیجه برسیم، برای اطلاع افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل رد صلاحیت رئیس جمهور سابق در انتخابات اخیر و علت پیغام دادن به وی برای انصراف، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری مقوله ای با عنوان «ردصلاحیت» نداریم و «عدم احراز صلاحیت» مطرح است؛ «رد صلاحیت» مربوط به انتخابات مجلس است که دلایل آن نیز به خود فرد در صورت مراجعه اعلام می شود.

وی افزود: درباره علت پیغام دادن به افراد نیز طبق رسمی که از قبل در شورا بوده، درباره افراد محترمی که صلاحیت آنها احراز نمی شود، به صورت مستقیم یا با واسطه پیغام می دهیم که اگر خودشان می خواهند قبل از اعلام نتایج انصراف دهند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی از تشکیل جلساتی برای تدوین قانون جامع انتخابات با حضور نمایندگان این شورا و دولت و مجلس خبر داد و گفت: در این جلسات محورهایی تعیین شده و قرار شد کارگروهی تشکیل شود و ما نیز نمایندگانمان را به این کارگروه معرفی کرده ایم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حمله به شورای نگهبان و ادعای قانون شکنی این شورا در فتنه سال ۸۸ تصریح کرد: شورای نگهبان در سال ۸۸ طبق قانون عمل کرده و اگر کسی مدعی است، مدارک و مستندات خود را اعلام کند؛ شورای نگهبان در این جهت نیز مظلوم است.

وی درباره زمان آغاز به کار شوراهای دوره پنجم نیز با بیان اینکه این مسئله ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قانون اصلاح موادی از تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها چند بار میان شورای نگهبان و مجلس رد و بدل شد، زمان اعلام شده در این قانون برای آغاز به کار شوراها نیز گذشت، اما امروز شنیدم که ظاهرا وزارت کشور اعلام کرده است که اول شهریور ماه زمان آغاز به کار شوراها خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری از بررسی بخش دیگری از مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: چهار مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی از سوی اعضای شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد و لذا تأیید شد؛ این مصوبات عبارتند از:

طرح اصلاح موادی از قانون وظایف، تشکیلات و انتخابات شوراها، لایحه هوای پاک، لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم و لایحه موافقت نامه همکاری در زمینه واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر

کدخدایی همچنین از ایراد شورای نگهبان به لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و مرزی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند اجازات خاصه است، لذا رئیس مجلس نامه ای را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم و این درخواست رامطرح کرد که رهبر انقلاب نیز به طور استثنایی اجازه این مورد را دادند ولی با توجه به اینکه در بند سه نامه رئیس مجلس سود متوسط ۶ درصد پیش بینی شده اما در ماده هفت مصوبه مجلس تعیین میزان سود به آئین نامه ای موکول شده که دولت باید تهیه کند، لذا مغایر با اذن مقام معظم رهبری و در نتیجه مغایر اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز به دلیل آنکه نظارت بر استانداردهای تجهیزات پزشکی را از عهده وزارت بهداشت خارج کرده، مغایر قانون اساسی شناخته شد، همچنین لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی به دلیل وجود ابهام در تبصره ۹ که حوزه های علمیه را در زیرمجموعه وزارت علوم تلقی کرده است، به مجلس بازگردانده شد تا پس از رفع ابهام اعلام نظر شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این نشست فرارسیدن روز خبرنگار را به رسانه ها تبریک گفته و افزود: امسال روز خبرنگار با شهادت یکی از راست قامتان نسل بعدی انقلاب همراه شد، شهادت شهید حججی نشان داد که باب جهاد و ایثار و شهادت همچنان در کشور ما باز است.

نظر شما