شناسهٔ خبر: 139491 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتشار خاطرات حاج قاسم سلیمانی متوقف شد

قاسم سلیمانی در حالی که دو جلد از مجموعه ۱۶ جلدی خاطرات سردار سلیمانی پیش از این منتشر شده است، نویسنده این مجموعه از توقف انتشار مجلدات دیگر خبر داد.

به گزارش «نماینده»، در روزهای پایانی سال گذشته دو جلد از مجموعه ۱۶ جلدی از خاطرات سردار سلیمانی منتشر و برای اولین‌بار در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب توزیع شد. کتاب حاوی خاطراتی از سردار سلیمانی در بازه زمانی بهمن سال ۱۳۶۰ تا اردیبهشت سال ۱۳۶۱ است که از زبان فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله روایت شده است.

در مقدمه این کتاب درباره نحوه تنظیم خاطرات نوشته شده: این مجموعه بزرگ در طراحی نهایی ۱۶ عنوان کتاب را دربرگرفت که هر یک فرماندهی سلیمانی را در دوره خاص از دفاع مقدس روایت می‌کند. مجموعه کتاب‌ها چنان طراحی شده‌اند که هر کتاب به صورت مستقل قابل استفاده باشد و در مجموع نیز پیوند منظمی را بین دوره‌های مختلف ترسیم کند.

حالا بعد از انتشار این دو جلد، خبر توقف انتشار دیگر مجلدات به دلیل نارضایتی سردار سلیمانی به گوش می‌رسد. عباس میرزایی، نویسنده این اثر، در این رابطه گفت: سردار سلیمانی مایل نبود که کتاب خاطراتش منتشر شود؛ از این رو تجدید چاپ این دو جلد و انتشار مجلدات دیگر از خاطرات سردار متوقف شده است.

به گفته او؛ قرار بود این مجموعه در قالب ۱۶ عنوان کتاب به چاپ برسد، تا پیش از این دو جلد از مجموعه را نوشتم و منتشر کردم، قصد داشتم که باقی مجلدات را نیز آماده کنم که با توجه به مخالفت سردار، کار متوقف شده است.

پیش از این نیز حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، از اتمام بخش نخست خاطرات خودنوشت سردار سلیمانی خبر داده و گفته بود: فعلاً زمان انتشار این خاطرات مشخص نیست و تا به این لحظه بنا بر این گذاشته شده است که براساس درخواست سردار، این اثر در زمان حیات ایشان منتشر نشود مگر اینکه تصمیم ایشان تغییر کند.

وی ادامه داد: این خاطرات در دو جلد نوشته شده است. سردار سلیمانی در این بخش از خاطرات، وقایع عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ را روایت کرده است.

این برای نخستین‌بار است که خاطرات سردار سلیمانی به‌صورت خودنوشت نگارش یافته است. تاکنون خاطرات پراکنده‌ای از ایشان در قالب کتاب منتشر و روانه بازار کتاب شده است که از این دسته از آثار می‌توان به کتاب «حاج قاسم» اثر علی اکبری و «نبردهای پیروز» اشاره کرد که در کتاب دوم، بخشی از خاطرات سردار سلیمانی به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله روایت شده است. کتاب «نبردهای پیروز» به‌لحاظ زمانی وقایع شهریور سال ۱۳۶۰ تا بهمن ماه همان سال را دربر می‌گیرد و از بخش‌های مختلفی همچون  استان کرمان در نبرد ثامن‌الائمه، با گردان شهید بهشتی از کرمان تا آبادان، استان کرمان در نبرد بزرگ شرق کارون، به‌سوی نبرد طریق‌القدس و حماسه سابله تشکیل شده‌ است.

سردار حاج قاسم سلیمانی نیز پیش از تحویل کتاب «نبردهای پیروز» به انتشارات سوره مهر آن را مورد مطالعه قرار داده و مقدمه‌ای نیز بر آن نوشته‌ است. وی در مقدمه این اثر می‌نویسد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خداوند که ما را قرن‌ها در اصلاب متعدد و در اعصار بسیار طولانی نسل به نسل منتقل کرد و در زمانی رخصت توفیق و حضور عطا فرمود که لحظات و دقایق چنین حیاتی، از آن‌چنان ارزشی برخوردار است که پس از بعثت نبی مکرّم اسلام(ص) و دوران کوتاه ائمه معصومین(ع) تا زمان ظهور منجی عالم، گذشتگان و عارفان سالک کوی حق در حسرت و جست‌وجوی آن بوده و خواهند بود و توفیق درک چنین فرصتی بر آیندگان نیز مجهول است.

قدر مسلّم آنچه در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم و بر ما گذشت باید قطعه‌های کم‌نظیر و برجسته‌ای از تاریخ گذشتگان و موعود وعده داده شده آیندگان دانست در واقع اعجاز توفیق استثنایی این نسل در این بوده است که اراده خداوند بر این قرار گرفته که حیات کوتاه عمر آنان تجسم قله انسانیت در گذشته و آینده باشد.

گذشتة پُر راز و رمز عاشورا و کربلا و آیندة وعده داده شدة ظهور، در این قطعة بی‌نظیر تاریخ نمایشگاه عظیمی را از حقیقت خلقت و جوهر عبودیت برپا کرد که تماشاگران آن به وسعت هزاران سال متحیرانه زانوی سکوت بغل کرده و محو چهره‌های دلربا و سلوک سالکان آن خواهند بود.

نگارشی که صورت‌گرفته، صورت ظاهری بخشی از اتفاقاتی است که باطن آن را باید در «یَوْمَئذٍ یَصْدُورُ النّاسَ اشْتاتاً لِیَروا اَعْمالَهُمْ»   به نظاره نشست و فقط معراج‌نشینان قادر به کشف آن حقیقت حقیقی و آن قوه و قدرتی هستند که اکبر محمدحسینی گفت: «مرا به زیر پل بکشانید و کسی نداند من زخمی هستم.» و آرام آخرین رمق‌های خود را در مژه‌های چشم‌هایش فشرد و آخرین لحظة توفیق را بدرقه کرد و پرواز نمود.

ثامن‌الائمه شروع عاشوراهای کرمان و کرمانیان، سیستان و سیستانیان و هرمز و هرمزگانیان است. طریق‌القدس سرزمینی مقدس بود که ثارالله از آن متولد شد. مولود مبارکی که تبدیل به کعبة آمال مجاهدین شد، نجم ثاقبی که روزی در قامت حسین(ع) و روزی در قامت فرقه‌ای مقدس به نام ثارالله طلوع کرد و در آن فرقه ثارالله را به نسبت انسان‌ها تقسیم کردند، لذا آن فرقه را فرقة ثاراللهیان نامیدند.

کرمان، سیستان و هرمزگان به خود می‌بالد که در طریق‌القدس سینه دشمن را در دهلاویه درید و مهم‌ترین پل ارتباطی آن یعنی سابله را به تصرف خود درآورد. رزم کرمانیان در ثامن‌الائمه و طریق‌القدس سرآغاز تولد ثارالله و موجب اعتبار و اعتمادی شد که پس از آن سپاه کرمانیان در تمامی نبردها همواره خط‌شکن خطوط دشمن شد و ستاره کرمان در آسمان امام خمینی(ره) از چنان درخشندگی خیره‌کننده و پرجاذبه‌ای برخوردار شد که هزاران مشتاق خمینی(ره) را به خود جذب کرد که بعدها لشکر و طوفانی سهمگین را به نام ثارالله پدید آورد تا خرمن دشمن را بر باد دهند.

درود و رحمت خداوند بر امام خمینی(ره) و شهیدان و مجاهدین این فتح بزرگ.

قاسم سلیمانی»

نظر شما