شناسهٔ خبر: 139476 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کمالی پور:

باید کابینه قوی‌تر اعلام می شد/ دولت به سمت پیرسالاری رفته است

کمالی پور نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه دولت باید یک کابینه قوی‌تر و فراگیرتر اعلام میکرد، گفت:با توجه به اینکه تغییر زیادی در کابینه نمی بینیم مطمئنا سهم خواهی ها نیز بی اثر بوده است.

به گزارش «نماینده» یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، در خصوص مهمترین مولفه ها و الزامات انتخاب وزیران کار آمد اظهار داشت: فکر می کردم دولت باید یک کابینه قوی تر و فراگیرتر اعلام کند و می توان گفت یک دولت جوان، بانشاط و کارآمد بتواند خیلی از گرفتاری ها را حل کند اما باز می بینیم که دولت به سمت پیرسالاری رفته تا جوان گرایی یا استفاده از سایر ظرفیت های موجود در کشور.

کمالی پور با اشاره به اینکه کابینه باید منطبق با نیازهای اساسی جامعه باشد، گفت: اگر دولت با شناختی که نسبت به زوایای مختلف مطالبات مردم پیدا کرده در حوزه اقتصاد، اشتغال و حمایت از تولید همان راه های گذشته را ادامه دهد، مطمئنا آسیب زیادی به مردم و مملکت وارد می شود

وی به برخی از ویژگی های مورد نیاز وزرا اشاره کرد و بیان داشت: کابینه دولت باید دارای شرایطی باشند که یک، آگاهی کامل نسبت به مسایل جاری کشور داشته باشند و دو، برای رفع دغدغه های مردم تلاش کنند و سه. برنامه داشته باشند. مهم است تا بدانیم وزرای پیشنهادی چه برنامه هایی برای برون رفت از مشکلاتی که امروز گریبان گیر کشور است، دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی به ناکارآمدی برخی از وزرا اشاره کرد و بیان داشت: در وزارتخانه هایی که افرادی با سنین بالایی داشتیم کارایی بسیار ضعیفی را شاهد بودیم تاجایی که حتی مدیران میانی آن وزارتخانه ها از آنها فرمان بری نکردند و این شایسته نظام نیست دلیل این امر بود که این وزرا نه توان کار و نه انگیزه لازم و نه قدرت ایجاد تحول در وزارتخانه ها را داشتند.

کمالی پور با اظهار به اینکه در کابینه دولت شاهد تحولی نیستیم، یادآور شد: در کابینه معرفی شده به مجلس حدود  ۸۰ الی ۹۰ درصد همان کابینه قبلی است و جز چند نفری که تغییر یا جابه جا شدند، تحولی در کابینه دولت نمی بینیم.

وی در رابطه با اثرگذاری و فشارهای جناح های مختلف برای حضور در دولت، تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییر زیادی در کابینه نمی بینیم مطمئنا سهم خواهی ها نیز بی اثر بوده کمااینکه جامعه زنان ما از روز اول پیروزی آقای روحانی به شدت مسر بودند تا در کابینه نقشی داشته باشند ولیکن آنها حداقل در میان وزرا نقشی ندارند.   جامعه جوانان و یا جامعه اقلیت مذهبی نیز چنین انتظاری را داشتند ولی اتفاقی نیافتاد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در حوزه مسایل سیاسی نیز افراد جدیدی که معرفی شدند سیاسی نیستند تا احساس کنیم این افراد تحت فشار گروه های سیاسی معرفی شدند.  

کمالی پور به نحوه رای اعتماد مجلس به وزرا اشاره کرد و گفت: اگر مجلس با نگاه کاربردی و عملکردی به وزرای پیشنهادی نگاه کند، قطعا باید کش و قوس های زیادی داشته باشیم ولی اگر این نگاه سیاسی باشد قطعا همین کابینه رای می آورد و بیشتر از چند نفر از وزرای پیشنهادی در معرض رد صلاحیت نیستند و به نظر می آید مسایل سیاسی در مجلس بر حوزه عملکردی بچربد.

نظر شما