شناسهٔ خبر: 139452 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پیوست فرهنگی لازمه حمایت از محصولات داخلی

نیکفر واردات بی‌رویه در برخی حوزه‌ها داریم که تولید داخلی را با مشکلاتی مواجه می‌کند. باید فرهنگ استفاده از کالای داخلی رایج شود. مقام معظم رهبری نیز فرمودند کلیه تولیدات داخلی باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

هفته نامه «نماینده»؛ ذبیح نیکفرلیالستانی*/ مجلس نهم قانون رفع موانع تولید را به تصویب رساند که کاملاً با شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مرتبط است.

در رابطه با شعار سال، با توجه به قوانین موجود اقداماتی در سال ۹۵ و نیمه اول سال ۹۶ صورت گرفته است اما نتوانسته مشکلات حوزه تولید را حل نماید. باید عنایت خاص و ویژه‌ای نسبت به این موانع صورت بگیرد، این امر همراهی بیشتر مسئولین را می‌طلبد.

از جمله مواردی که در رفع موانع تولید جای نظارت بیشتری دارد تسهیلاتی است که اختصاص داده می‌شود منتها پیگیری نمی‌شود که این تسهیلات در حوزه مختص خود صرف شده باشد. متأسفانه مشاهده می‌شود که سرمایه‌ها در حوزه‌های هدف مصرف نمی‌شود و بعضاً مشکلاتی ایجاد می‌کند.

از دیگر موانع، بازار هدف برای تولیدات داخلی است. از سوی دیگر واردات بی‌رویه در برخی حوزه‌ها داریم که تولید داخلی را با مشکلاتی مواجه می‌کند. باید فرهنگ استفاده از کالای داخلی رایج شود. مقام معظم رهبری نیز فرمودند کلیه تولیدات داخلی باید پیوست فرهنگی داشته باشند. در همین ارتباط بنده نامه‌ای را تقدیم ریاست مجلس شورای اسلامی کردم که در همه فیلم‌ها و سریال‌ها و تولیدات فرهنگی مصور این نکته گنجانده شود که به‌عنوان‌مثال به‌صورت غیرمستقیم نحوه طبخ و مصرف چای داخلی را به مردم بیاموزند تا تبلیغ شود. مزایای تولیدات داخلی و معایب تولیدات خارجی برای مردم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

قطعاً همه به این مطلب اعتقاد دارند که قاچاق کالا یعنی مبارزه با یک اقتصاد سالم؛ قاچاق موجب نابودی اقتصاد می‌شود و تولید و اشتغال را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد. از همین رو لزوم رواج فرهنگ استفاده از کالای داخلی واضح است. مجازات قاچاقچیان و انهدام کالاهای قاچاق باید در دستور کار قرار داشته باشد.

مجلس به‌وسیله انجام وظیفه خود یعنی نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌تواند دولت را در مسیر اجرای قانون قرار دهد. اینکه بر تخصیص صحیح اعتبارات نظارت شود و در بازار هدف نیز قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نحو قابل قبولی اجرا شود فاکتورهای اساسی در رفع موانع تولید محسوب می‌گردد.

*نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل

نظر شما