شناسهٔ خبر: 139436 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزیر ارشاد جدید افق فرهنگی ایران در سال ۱۴۰۰ را تبیین کند

عباسلو احسان عباسلو می‌گوید وضعیت افق فرهنگی ایران در سال ۱۴۰۰ و تنطیم سندی جامع در زمینه توریسم ادبی باید در زمره فعالیت های وزیر فرهنگ و ارشاد آینده باشد.

به گزارش «نماینده» احسان عباسلو، شاعر و مترجم  با اشاره به انتظارات اهالی فرهنگ از مدیریت تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی روزهای آتی انتخاب خواهد شد، اظهار کرد: وزیر آینده ارشاد سند تکریم اهالی فرهنگ و هنر را تدوین و امضا کند.

وی در همین زمینه افزود: شاید از اساسی ترین برنامه هایی که وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در دستور کارخود قرار دهد تهیه، تدوین و امضای سند تکریم اهالی فرهنگ و هنر باشد. سندی که متضمن شان و منزلت ایشان بوده و مبنایی برای سیاست سازی ها و سیاست گذاری ها در این عرصه قرار بگیرد.

عباسلو ادامه داد: این سند قادر خواهد بود تعریفی از فرهنگ و ادب و اهالی آن بدست دهد. همچنین جایگاه اهالی فرهنگ و هنر را مشخص و معرفی نموده و انتظارات را چه از ایشان و چه برای ایشان ترسیم نماید. سند مذکور قادر خواهد بود شرح وظایف مدیران فرهنگی و کلیه دست اندرکاران و نهادها و مراکز مرتبط را محوریت بخشیده و عملکردها را هدفمند سازد. ذهن سیاست ساز و سیاست گذار نیز به مدد همین سند، هر آنچه را که قانون و قانونی سازد فقط و فقط در جهت تامین هدف اصلی آن یعنی تکریم اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

وی در پایان افزود:  این سند اگر برای تمامی دستگاه های دولتی قابل ملاحظه و اجرا باشد می تواند افتخاری در عرصه مدیریتی محسوب شده و به عنوان یادگاری ماندگار در بستر تاریخ فرهنگی ما محفوظ داشته شود.

وی همچنین افزود: ادبیات ایران در افق سال ۱۴۰۰ هم باید از دغدغه های روز  وزیر ارشاد آینده باشد که البته در سطح وسیع تر می تواند به عنوان فرهنگ در ۱۴۰۰ مطرح شود. به باور من آینده پژوهی فرهنگی مساله ای است که وزیر محترم باید اینک در دستور کار قرار دهد. به نظرم نشستی با اهالی فرهنگ و هنر در خصوص فرهنگ در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی بد نیست و یا اینکه در این زمینه همایش علمی برگزار و چشم انداز سیاستی ترسیم شود.

عباسلو در پایان نیز خواستار تنطیم رابطه میان صنعت و فرهنگ در راستای توریسم ادبی و تعریف و تدوین آن در قالب یک سند شد.

نظر شما