شناسهٔ خبر: 139433 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش لاینحل نیست/ تخصیص بودجه در دولت‌ها با لابی‌گری

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش لاینحل نیست، گفت: یک راهکار برای برون‌رفت از این وضع، ایجاد شورای عالی اقتصادی آموزش و پرورش زیر نظر رئیس جمهور است.

به گزارش «نماینده» محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، در بیان «مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های آموزش و پرورش» اظهار داشت: معضل مهم و ناراحت کننده امروز در آموزش و پرورش، کاهش یافتن انگیزه معلمان است که بیش از هر چیز به مسائل معیشتی آنها مربوط است.

وی افزود: اهمیت ندادن و اولویت نبودن آموزش و پرورش کم و بیش در تمام دولت‌ها وجود داشته است و مسئولان به این جایگاه خطیر آن‌گونه که امام(ره) و رهبری انتظار داشته و دارند، توجه نکرده‌اند.

فرشیدی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی معلمان ریشه در کمبود بودجه همیشگی آموزش و پرورش دارد، ادامه داد: یکی از دلایل کسری بودجه در این وزارتخانه این است که مسئولان همواره به محصولات فیزیکی و ملموس توجه دارند و تولید انسان که یک سرمایه اجتماعی است برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

*یکی از علل کسری بودجه آموزش و پرورش تخصیص بودجه در دولت‌ها با لابی‌گری است

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کسری بودجه آموزش و پرورش، وجود لابی‌گری‌ در دولت‌ها برای تخصیص بودجه است مثل افزایش بودجه وزارت بهداشت به دلیل رفاقت وزیر بهداشت با رئیس جمهور که در دولت یازدهم شاهد آن بودیم.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر در کسری همیشگی بودجه در این وزارتخانه این است که سایر اقشار، زبان گویایی برای دفاع دارند و فرهنگیان به دلیل شخصیت و شأن خود کمتر به دنبال اعتراضات معیشتی می‌روند.

فرشیدی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش لاینحل نیست، گفت: یک راهکار برای برون‌رفت از این وضع، ایجاد شورای عالی اقتصادی آموزش و پرورش با حضور وزرا و صاحب نظران اقتصادی زیر نظر رئیس جمهور برای حل مشکلات این وزارتخانه است.

*استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: راهکار دوم استفاده از ظرفیت‌های داخلی آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها برای درآمدزایی است؛ با این تبصره که اگر نفع اقتصادی وجود داشته باشد معلمان برای استفاده از آن در اولویت باشند و برای آموزش و پرورش منابع جدید درآمدزایی تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش از عهده یک وزیر برنمی‌آید، عنوان کرد: مجلس و سایر دستگاه‌ها باید با اراده‌ای ملی به کمک این وزارتخانه بشتابند.

*دانشگاه فرهنگیان منزوی شده است

فرشیدی با ذکر خاطره‌ای از شهید رجایی افزود: این شهید گرانقدر در بازدید از شهرهای مختلف اول به مراکز تربیت معلم می‌رفت تا اهمیت این نهاد مهم را متذکر شود اما اکنون متأسفانه شاهد منزوی شدن دانشگاه فرهنگیان در دولت یازدهم بودیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: سیاست‌زدگی، غربزدگی و مغفول ماندن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر مشکلات است که در دوره جدید وزارت باید رفع شود.

وی بیان داشت: معلمان در مسئله نفوذ فرهنگی می‌توانند بهترین افسران جنگ نرم باشند.

*با اجرای سند تحول بنیادین الگوی فرهنگی منطقه خواهیم شد

فرشیدی با اشاره به سخنان استراتژیست‌های مشهور که ایران را امپراطور منطقه معرفی می‌کنند، گفت: ما با پشتوانه قوی فرهنگ اسلامی و ایرانی و با اجرای درست سند تحول بنیادین می‌توانیم در زمینه فرهنگی هم در منطقه و جهان الگو شویم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در قانون برنامه ششم پیش‌بینی‌های خوبی توسط مجلس برای آموزش و پرورش صورت گرفته است خاطر نشان کرد: امیدواریم که این قانون در حوزه آموزش و پرورش در دولت جدید به خوبی اجرا شود.

نظر شما