شناسهٔ خبر: 139426 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

امیدی به تحقق مدیریت یکپارچه شهری ندارم

قالیباف شهردار تهران گفت: من امیدی به این ندارم که مدیریت یکپارچه شهری از طریق قوانین و مقررات و مسیر اصلاح اداری در کشور اتفاق بیفتد. این را به عنوان کسی می گویم که حدود ۲۲ سال در به این مبحث پرداخته ام.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف در آیین بهره برداری از سامانه صدور پروانه های شهرسازی، نقشه یک هزارم شهرتهران و آیین رونمایی از کتاب «تهران از بالا» که با حضور جمعی از اعضای شورا برگزار شد، ضمن قدردانی از عملکرد سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران در بحث هوشمندسازی پایتخت اظهارکرد: به عنوان یک خدمتگزار مردم باید بگویم که سازمان فناوری اطلاعات بیشترین کمک را در حوزه مدیریت در ساخت تهران جدید به بنده و تیم مدیریتی این دوره در ۱۲ سال اخیر کرده است. حتما از بعد سختی کار، حجم کار و محیط کار همکاران من در پروژه های عمرانی تلاش های طاقت فرسایی داشتند، اما با توجه به این که مدیریت دهه ۷۰ میلادی درشهرداری را به مدیریت نسل چهارمی دهه دومی قرن ۲۱ تبدیل کردیم، این سازمان فناوری و اطلاعات بود که نقش و حضور پررنگ داشت.

وی گفت: در سال های ابتدایی از درون سازمان مقاومت های بسیاری برای این تغییر صورت می گرفت چرا که عادتی باید ترک می شد و البته این امر سخت بود. من کم یادداشت برمی داشتم و به دلیل فرصت کم یادداشت روزانه ندارم اما برخی از بزنگاه ها را به عنوان یادداشت حفظ می کنم. در این مورد هم باید بگویم طبق یادداشت ها بعداز حدود ۸۳تا ۸۴ ماه در شهرداری تهران توانستم مقاومت ها برای تغییر مدیریت نسل دوم به نسل چهارم را بشکنم. البته نه اینکه به طور کامل بشکنیم اما توانستیم از قله عبور کنیم و در مسیر درست قرار بگیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه این روند در نیروی انتظامی تنها ۱۴ ماه به درازا کشید، عنوان کرد: در نیروی انتظامی بعداز ۱۴ ماه از سنگلاخ و مسیرهای سخت به جاده ولو جاده خاکی رسیدم و تلاش کردیم تا درنهایت به یک اتوبان برسیم. این درحالی است که این پروسه در شهرداری تهران حدود ۸۳ تا ۸۴ ماه زمان برد.

قالیباف با خطاب قراردادن کارمندان و مدیران سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران گفت: شما پایه ای را در شهر گذاشتید که برای همیشه ماندگار است و قابل تغییر نیست. امروز خیلی راحت می گویم ۱۷۰ سرویس در حوزه فناوری و اطلاعات به شهر و شهروندان می دهیم، این بدان معناست که ما خودمان زیرمجموعه یک سیستم از سیستم کل کشور هستیم، آن هم در شرایطی که سیستم ها باز نیست و ما به سیستم های بالادستی و پایین دستی دسترسی نداریم.

وی با بیان اینکه هنوز بت پرستی مدیریت در قرن ۲۱ به دلایل مختلف در کشور وجود دارد، گفت: چندوقت پیش دیدم که وزیراقتصاد هم در بعد خصوصی سازی به این موضوع اشاره کرد.

شهردار تهران همچنین عنوان کرد: من امیدی به این ندارم که مدیریت یکپارچه شهری از طریق قوانین و مقررات و مسیر اصلاح اداری در کشور اتفاق بیفتد. این را به عنوان کسی می گویم که حدود ۲۲ سال درحوزه نظری به این مبحث در دانشگاه پرداخته است.

قالیباف با بیان  اینکه سازمان فناوری واطلاعات شهرداری تهران توانسته مدیریت یکپارچه شهری را ولو در موضوعات مربوط به شهرداری از سمت پایین به بالا هدایت کند، گفت: این اتفاق یعنی هر روز لایه های رصدخانه های ما به چندسطح لایه اطلاعاتی برسد. بدان معنا که مدیریت پکپارچه شهری را از طریق این سازمان سامان دهیم. به باور من فعالیت های این سازمان موجب می شود تا زودتر از قوانین و مقررات و سیستم های اداری به یکپارچگی برسیم.

وی افزود: یک روز قرار بود قانون شهرداری ها را تغییر دهند اما آن قدر این قانون را تغییر دادند که من گفتم قانون سال  ۱۳۳۴ حتما بهتر از قانونی است که با این قیچی قیچی کردن، تدوین می شود و چیزی از آن نمی ماند. تازه بعد از تصویب قانون اینکه در اجرا چه بر سر آن آمد بحث طولانی دارد.  

شهردار تهران با انتقاد از افرادی که اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی را تنها مختص کارت بلیت مترو و اتوبوس می دانند، بیان کرد: آدم وقتی این موارد را می شنود غصه می خورد. دوستان اگر اطلاعاتشان ناقص است می توانند به سامانه Tehran.ir مراجعه کنند و مطلع شوند، اما اگر باز هم همان حرفهای قبلی را تکرار می کنند پاسخی برای آنها ندارم.

قالیباف با تاکید بر اینکه اعتمادکردن بر نیروهای جوان نتایج مطلوبی دارد، تصریح کرد: حداقل در جمع امروز نسبت به جمع های دیگری که برپا می شود تا حدودی عدالت جنسی رعایت شده و این نشان می دهد که بانوان چه نقشی در کار داشتند، هرچند که در بسیاری از جاها در این درخصوص شعار می دهند اما در عمل اتفاقی نمی افتد.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت مدیریت نسل چهارمی گفت: برای  آنکه بتوانیم آرمان ها و آرزوها و باورهایی که از انقلاب داریم و آرزوهایی که برای کشور ترسیم کرده ایم را پیش ببریم باید به سمت مدیریت نسل چهارمی حرکت کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد مثبت سازمان فناوری و اطلاعات طی سال های اخیر اظهارکرد: اقدامات شما عدالت توزیعی، سلامت جسمی و حل آلودگی هوا را به همراه دارد چرا که شما با اقداماتتان و سرویس دهی ۲۴ ساعته به دنبال کاهش تقاضای سفر، تصریح و تسهیل امور و کاهش هزینه ها و صرفه جویی هستید. ضمن اینکه اقدامات شما چابک سازی و کوچک سازی را هم می تواند به همراه داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه بسترسازی های لازم برای کوچک سازی در شهرداری تهران صورت گرفته است، گفت: ما می توانیم ۷۰ تا ۸۰درصد نیروها را تغییر دهیم که دراین صورت نه تنها اتفاقی نمی افتد بلکه سرعت هم بهتر می شود. اما ما هر گز نمی توانیم و نباید این تصمیم را بگیریم چرا که مشکلات ریشه ای در سیستم اداری و استخدامی برای امنیت شغلی داریم.  در واقع نه اینکه نخواستیم، نتوانستیم و یا اینکه امکان این نبود که این تصمیم رابگیریم ما باید به این فکر کنیم که تمامی ما در یک سیستم در شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی هستیم.

وی عنوان کرد: امروز لازم نیست نظام بودجه ریزی به سبک گذشته باشد چرا که سیستم جدید به راحتی ما را برای اتخاذ بهترین تصمیم با مشارکت گسترده و کمترین هزینه هدایت می کند. در حقیقت امروز با اطلاعاتی که در دسترس مردم قرار می دهیم و شفاف سازی که دراین خصوص انجام شده توانستیم از طریق سازمان فناوری و اطلاعات به حقوق شهروندی کمک کنیم. به عبارتی دیگر ۱۷۰ سرویس مختلف در حوزه های مختلف که به ما می گوید که به طور مثال کجاهای شهر را نظافت کنیم و کدام قسمت از فضای سبز را آب دهیم که اینها نه تنها موجب کاهش قیمت تمام شده می شود بلکه کمکی شایان به شهر و شهروندان می کند.

قالیباف با بیان اینکه مراجع رسمی در دولت باید بگویند که امروز شهرداری در حوزه هوشمندسازی نسبت به بقیه دستگاه ها کجا ایستاده است، خاطرنشان کرد: بدون شک در بین دستگاه های دولتی و غیردولتی شهرداری تهران در تراز اول ایستاده است البته هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم که بقیه سازمان های شهر را با خودمان حرکت دهیم. در  واقع نباید به شکل جزیره باشیم بلکه باید بخش های مختلف را به یکدیگر متصل کنیم.

وی با اشاره به خاطره ای درباره یکپارچه سازی در زمان مسولیت در نیروی انتظامی بیان کرد: آن زمان که من وارد این سازمان شدم روزانه ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر برای اخذ گواهینامه به شهرک آزمایش مراجعه می کردند. در این مورد تغییر نگرش بسیار سخت بود که چرا مردم باید گواهینامه را از این مکان بگیرند و چرا اصلا ما به آنها این سرویس را بدهیم. مدتی طول کشید تا دوستان را قانع کنیم که باید این کار را به خود مردم بسپاریم. درخصوص تغییر روند اخذ گذرنامه هم با همین مساله روبرو بودیم اما در آنجا باید با تعداد محدود بحث می کردیم. این در حالی است که در شهرداری تهران بحث و بررسی و قانع کردن در خصوص اینکه باید طرح جامعی نوشته شود، طرح تفضیلی تهیه شود، نقشه های یک ده هزارم به یک هزارم تبدیل شود و پروانه را به شکل سیستمی به مردم بدهیم زمان بیشتری را طلبید البته در این خصوص هنوز مشکلاتی است که باید رفع شود.

شهردار تهران با ابراز امیدواری به اینکه سیستم هوشمندسازی در تهران طی سال های آینده شتاب بیشتری بگیرد، گفت:  طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ شهرداری تهران در  آیتم  صدور پروانه از رتبه ۱۶۷ به ۲۷ رسیده است. این نشان می دهد که اگر به خلاقیت جوانان درحوزه های مختلف به ویژه کسب و کار و اشتغال اعتماد کنیم و اصلاح فرایند ها را مبنا قرار دهیم دیگر رتبه ما از حیث اشتغال ۱۳۴ نیست و به رتبه ۲۰ تا ۳۰ دردنیا تبدیل می شویم. ما می توانیم در یک دهه به این نقطه برسیم.

قالیباف در پایان بابیان اینکه از طریق توسعه زیرساخت های هوشمندسازی آسان تر می توان به یکپارچه سازی شهر دست یافت، خاطرنشان کرد: من بر این باورم که باید امکان دسترسی به اطلاعات را به  مخاطبان بدهیم و گاهی با ایجاد تسهیلاتی امکان مشارکت و تبادل اطلاعات را فراهم سازیم. به طور مثال می توانیم علاوه بر دسترسی به اطلاعات به مخاطب سوبسید بدهیم و از او بخواهیم تا اطلاعات خود را با ما تبادل کند. این یعنی خدمت به خلق خدا.

منبع: مهر

نظر شما