شناسهٔ خبر: 139408 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

وکلای ملت رقم زدند؛

گام اول ایران برای مقابله با آمریکا؛ تصویب قاطع یک طرح

مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با رای قاطع با تصویب طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»» موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با رای قاطع با تصویب طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» موافقت کردد.

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طرح یک فوریتی «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، دومین دستور کار امروز وکلای ملت بود.

محمدرضا صباغیان در مخالفت با این طرح گفت: اصل مخالفت بنده با اجرای این طرح برای آن است که باید مواد مهمتری در آن ذکر می شد تا اقدامات خصمانه تری در مقابله با رفتار آمریکا به کار گرفته شود؛ رفتارهای آمریکا در منطقه و سیاست ظالمانه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از تروریسم و افراطی گری به کار گرفته نیازمند پاسخ کوبنده تر است که باید در برابر این حرکات، مقابله شایسته تری صورت گیرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها اعلام شده که ایران به تعهدات خود عمل کرده، حال مشاهده می شوند که آمریکایی ها تعهدات خود را عملیاتی نمی کنند. اکنون مشاهده می شود که تحریم برداشته نشده و تحریم های جدید اعمال می شود که باید دراین طرح نشان دهیم که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ما نیز به آن پایبند نیستیم. بدون شک اگر ایران برجام را امضا کرد به دلیل برخی تعهدات داده شده بود، اما به نظر می رسد موضوع برجام تا حدی کمرنگ شده است.

وی افزود: با توجه به تعهدات برجام غنی سازی را کاهش دادیم و آب سنگین اراک را نیز به نوعی تعطیل کردیم، در حالی که می توان غنی سازی را افزایش داد، چرا که باید نشان دهیم در مقابله با اقدامات آمریکا سکوت نخواهیم کرد، لذا باید طرح مذکور با شدت بیشتری خواسته های مردم را اجرا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: آمریکا و غرب سیاست هویج و چماق را اجرا می کند، نباید به دام آنها بیفتیم. اگر هر کدام از کشورها کوتاهی می کنند، ایران جلوی آنها می ایستد.

در ادامه مجتبی ذوالنور در موافقت با این طرح افزود: اگر چه به اعتقاد برخی نمایندگان این طرح در مقابله با پیمان شکنی ها و نقض برجام از سوی آمریکا ضعیف است، اما باید به این موضوع اشاره کرد که برجام دو سو دارد؛ یک طرف ایران است و طرف دیگر ۱+۵.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای در ۶ گزارش خود اذعان به عملکرد به تمامی تعهدات از سوی ایران دارد که این عمل به تعهدات از پیش از برجام شروع شده و در پسابرجام نیز ادامه پیدا کرد.

وی یادآور شد: امروز اگر جمهوری اسلامی ایران قصد دارد ناقض برجام نباشد باید همه دنیا نیز این حقانیت را بپذیرند تا روسیاهی بر زغال بماند لذا حداقل کار این است که با رای قاطع به این طرح با اقدامات تروریستی آمریکا مقابله کرد.

ذوالنور تاکید کرد: آمریکا با تحریم ها و ترس وارعاب و بنگاه های اقتصادی دنیا و سیستم بانکی اجازه نمی دهد مردم از امتیارات برجام بهره مند شوند؛ آمریکا توان نظامی ما را نشانه رفته حال ما باید این نیروها را تقویت کنیم و با تقویت سازمان انرژی اتمی و دستگاه دیپلماسی در مقابله با تهدیدهای آمریکا بایستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: میتوانیم با استخراج، اکتشاف، تبدیل اورانیوم اقداماتی را برای مقابله با آمریکا انجام دهیم که در این زمینه سر سوزنی کوتاه نخواهیم آمد.

در ادامه  حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با این طرح گفت: مخالفت بنده با اصل آن نیست بلکه پیشنهادم آن است که این طرح باید بازدارنده‌تر باشد؛ تناسبی بین آنچه که آمریکا انجام داده و آنچه که ما در این طرح آوردیم وجود ندارد و ناکافی است و همان گونه که مقام معظم رهبری اعلام می کند اگر برجام را پاره کنند ما آن را آتش می زنیم باید اقدامات بازدارنده تری در این راستا انجام داد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه، برخوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقدامات آمریکا سنگین‌تر از چیزی است که در طرح مذکور آمده و باید بازنگری شود. این در حالی است که مقدماتی که در این طرح آمده کافی نیست بلکه باید اقدامات خصمانه آمریکا از ۲۸ مرداد تا کشت و کشتاری که آمریکا به دست داعش در منطقه انجام می‌دهد در مقدمه ذکر می شد.

وی یادآور شد: این طرح عملیاتی نیست و برای آن فرصت‌هایی گذاشته شده است در حالی که آمریکا زمانی که تصمیم به اقدامی می‌گیرد آن را در یک  زمان کوتاه عملیاتی می‌کند اما در این طرح فرصت‌هایی داده شده است.

حاجی دلیگانی افزود: باید در این طرح پیش بینی می‌کردیم که اگر آمریکا اقدامات خود را ادامه دهد ما به ۲۰ درصد غنی سازی خود باز خواهیم گشت و در این راستا دولت را باید مکلف می کردیم در همین زمینه باید تمهیداتی اندیشیده می شد تا بتوانیم جنایتکاران آمریکایی را محاکمه کنیم از سوی دیگر همان گونه که آمریکا ۶ میلیارد دلار از اموال ما را دزدید ما هم باید اینگونه مقابله می کردیم لذا به نظر می رسد جای تکلیفی قوی‌تر به وزارت امور خارجه برای بهره‌مندی از ابزار دیپلماسی وافشاگری علیه آمریکایی ها، خالی است.

در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه در موافقت با این طرح افزود: موضوعی که اکنون وجود دارد آن است که ما اکنون مقابله با آمریکا را در دستور کار داریم نه مقابله با برجام.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا برجام از سوی ایران نقض شود در همین راستا رئیس جمهور آمریکا تیمی را مشخص کرده و به آن ۳ ماه فرصت داده تا در راستای اعمال بند (۱۱) تا (۱۳) قطعنامه ۲۲۳۱ بررسی های لازم را انجام دهد و ایران را ناقض برجام معرفی کند تا بتواند تحریم های بزرگتری علیه ایران رقم زند.

وی یادآور شد: واقعیت آن است که آمریکا باید بداند با مشکل اساسی روبرو است زیرا برای خروج از برجام باید آژانس بین‌المللی اعلام کند تا ایران به آن پایبند نیست حال به نظر می رسد برجام دست آمریکایی ها را بسته است؛ طرح مذکور به دنبال آن است که محدودیتی برای ارتباط با آمریکا ایجاد کرده و تعاملاتی را با دنیا آغاز کند.

فلاحت پیشه گفت: در این طرح به جنایات آمریکا اشاره کرده و موضوعاتی از قبیل ترور، نقض حقوق بشر، مجازات ها و اقدام متقابل، همچنین حمایت از اتباع ایرانی و تقویت بنیه دفاعی را مورد توجه قرار داده است.

گفتنی است علی ادیانی در مخالفت با این طرح گفت: مخالفت بنده به منزله مخالفت با مقابله با آمریکا نیست بلکه باید اقدامات بازدارنده‌تری در این طرح ذکر می‌شد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که باید برای انجام اقدامات مقابله به مثل موارد مهمتری  لحاظ شود در حالی که در این طرح اقدام مقابله به مثلی صورت نگرفته است و به نظر می رسد روح و متن طرح در مقایسه با اقدامات خصمانه آمریکا ضعیف است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی توجهی به اصل ۱۵۴ قانون اساسی نیز جزو نماد بارز این طرح است که باید مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که در گذشته قوانین مشابهی تصویب کردیم حال جای این سوال باقی است که نتیجه این قوانین چه شد و به راستی چقدر توانستیم آن را عملیاتی کنیم.

وی گفت: برخی مواد این طرح مصداق خارجی وضمانت اجرایی ندارد و به نظر می‌رسد باید به کمیسیون بازگردد.

به گزارش خانه ملت، داوود محمدی در موافقت با این طرح گفت: این طرح برای صیانت از منافع ملی و ثبات منطقه‌ای باید تصویب شود این در حالی است که امروز آمریکا بزرگترین حامی مالی تروریست از جمله داعش، جبهة النصرة و گروهک منافقین است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا ناقض برجام است و ایران به آن پایبند بوده لذا باید اتحادیه اروپا نیز مواضع خود را در قبال این پیمان شکنی اعلام کند. در این طرح دولت مکلف شده حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان به نیروهای قدس برای تقویت بنیه دفاع تزریق اعتبار کند، همچنین در حوزه استخراج و اکتشاف غنی سازی نیز اقداماتی به عمل آید.

وی یادآور شد: در این طرح از هیچ کوششی برای مقابله با آمریکا فروگذار نخواهیم کرد و باید نمایندگان نیز با توجه به ضرورت آن به طرح مذکور رأی مثبت دهند.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح و دفاع سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت، کلیات این طرح به رای گذاشته شد و نمایندگان با رای قاطع ۲۴۰ رای و بدون حتی یک مخالف با تصویب آن موافقت کردند.

در نهایت پس از بررسی جزئیات و اظهارات موافقان و مخالفان، نمایندگان با تصویب جزئیان نیز موافقت کردند.

گام اول

علی لاریجانی بعد از تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی ها بدانند این گام اول بود که مجلس برداشت.

وی افزود: ضمن اینکه با احتیاط در بعضی امور گام برداشتیم ولی ۱۶ اقدام دیگر در شورای هسته ای تصویب شد که به اجرا در خواهد آمد.

رئیس مجلس گفت: وزارت خارجه و اطلاعات در این زمینه وظایف خود را با جدیت انجام دهند.

لاریجانی اظهار داشت: آمریکایی ها توجه داشته باشند دولت را موظف کردیم چنانچه دولت امریکا در مورد تحریم ها کارهایی انجام دهد که مخالف برجام است مطابق ماده ۱۰ باید هم در زمینه اتمی و سایر امور اقدام متقابل انجام دهد و گزارش آنرا به مجلس ارائه دهد.

الزامات مقابله

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جریان بررسی جزییات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» وزارتخانه‌های «خارجه»، «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و  «اطلاعات» و «سپاه «و «ارتش» را موظف به تهیه برنامه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا کردند.

طرح هوشمند

سیدعباس عراقچی هم امروز گفت: طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» هوشمندانه است.

وی این طرح را هوشمندانه دانست که اجازه بهانه جویی به طرف های دیگر را نمی دهد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت: طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» پاسخ بسیار متناسب و هوشمندانه و خردمندانه به دشمنی و خباثت آمریکا و خصومت های آن علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس ستاد اجرای برجام گفت: این طرح در حقیقت بحشی از اقداماتی است که هیئت نظارت بر اجرای برجام برای مقابله با طرح کنگره آمریکا پیش بینی کرده است و این طرح از قانونی که کنگره آمریکا تصویب کرده بسیار قوی تر است.

جلسات فوق العاده

پیشتر «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس در جلسه ۷ مرداد، کلیات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» و در جلسه  ۱۸ مرداد جزئیات آن را تصویب کرده بودند.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قبل از تصویب کلیات طرح گفت: این کمیسیون ۵ جلسه فوق العاده در ایام تعطیلات مجلس برای بررسی طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» برگزار کرد.

نظر شما