شناسهٔ خبر: 139395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واشنگتن از گرایش قاهره به سمت محور مقاومت جلوگیری می‌­کند

قناد باشی به اعتقاد کارشناس ارشد مسائل آفریقا، اگر مصر به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی و جمعیتی خود به سمت محور مقاومت گرایش پیدا کند، می‌تواند خلأ بسیار مهمی در صفوف کشورهای محافظه‌کار به وجود آورد.

به گزارش «نماینده» «جعفر قنادباشی»، کارشناس ارشد مسائل آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی، در خصوص مواضع سلبی قاهره در قبال محور مقاومت، با اشاره به اینکه واشنگتن از گرایش قاهره به سمت محور مقاومت جلوگیری می­‌کند، بیان داشت: السیسی در حال حاضر فاقد پایگاه اجتماعی است و هیچکس در مصر انتخابات اخیر را به عنوان یک انتخابات سالم و بدون تقلب نمی‌شناسد؛ یعنی انتخاباتی که السیسی مدعی است به او مشروعیت می‌دهد، مورد قبول هیچکس نیست. لذا ناگزیر است به تعهدات خود در قبال غرب و عربستان عمل کند.

وی با توجه به تأثیرات تعهدات خارجی السیسی بر سیاست خارجی مصر گفت: تعهدات السیسی عربستان و برخی از کشورهای عربی را در یک سمت و کشورهایی مثل ایران، سوریه، لبنان و عراق را در سوی دیگر قرار داده است. آن‌ها سعی می‌کنند از کشورهای دیگر یک صف‌بندی در مقابل محور مقاومت ایجاد کنند.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا با تأکید بر دلایلی که غربی­‌ها مانع همگرایی قاهره و محور مقاومت می­‌شوند، افزود: اگر مصر به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی و جمعیتی خود به سمت محور مقاومت گرایش پیدا کند، می‌تواند به کلی صف محور مقاومت را قدرتمندتر کند و خلأ بسیار مهمی در صفوف کشورهای محافظه‌کار به وجود آورد؛ لذا غربی‌ها در این زمینه مراقبت بسیاری از مصر می­‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه مصر مطرح کرد: کشوری مانند قطر، امارات یا سودان ممکن است در تعهدات خود چرخش داشته باشند، اما نگاه استعمارگر غرب این‌گونه است که این کشورها ظرفیت‌های جغرافیایی و نظامی و اهمیت چندان خاصی ندارند؛ اما مصر کانال سوئز را در اختیار دارد و همسایه رژیم صهیونیستی است و می‌تواند امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد. جمعیت ۸۰ میلیونی مصر می‌تواند ارتش چند میلیونی ایجاد کند؛ لذا این قابلیت‌ها سبب شده است که دنیای غرب پیوسته از السیسی مراقبت کند و سعی دارد تعهداتی از او بگیرد که پیوسته در خدمت غرب باشد.

سفیر سابق ایران در لیبی با توجه به تهدیداتی که علیه السیسی وجود دارد، افزود: اگر السیسی یک چرخش کوچک نیز به سمت محور مقاومت داشته باشد، معادلات را کاملاً به هم می‌ریزد. طبیعی است که السیسی برای ادامه حیات سیاسی خود ناگزیر است که حمایت­های غرب را داشته باشد. حتی ممکن است السیسی را ترور کنند و حیات واقعی او را نیز سلب کنند. همه می‌دانند که تداوم ریاست او در گرو همسویی با غرب و عربستان است.

نظر شما