شناسهٔ خبر: 139382 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزارت اقتصاد مجری برنامه‌هاست

دانش جعفری.jpg وزیر اسبق اقتصاد گفت: برنامه‌های اقتصاد ایران در چارچوب اسناد بالادستی و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری تعریف می‌شود و بنابراین وزارت اقتصاد باید مجری خوبی برای این برنامه‌ها باشد.

به گزارش «نماینده»، داوود دانش جعفری در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: برنامه وزیر اقتصاد با سه هدف اصلی افزایش ثروت عمومی، بالا رفتن تولید و اشتغال تدوین کرده اند و این سه برنامه اصلی دولت تعیین شده است؛ اما ماموریت اصلی وزارت اقتصاد نیز در این برنامه تنظیم سیاستهای مالی و اقتصادی، هماهنگی بین سازمانهای مختلف، مدیریت سازمانهای بورس و مالیات، مدیریت عملیات مالی دولت و پرداخت هزینه ها و نیز انجام امور محاسباتی و نظارت مالی عنوان شده است.
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی افزود: مهمترین ماموریت وزارت اقتصاد، تامین مالی است؛ به این معنا که مهمترین مشکل کنونی کشور، تامین منابع مالی به شمار می رود، بنابراین یک دستگاه در مجموع دولت، این وظیفه را باید به عهده بگیرد که توسعه فعالیتها را با تامین منابع مالی صورت دهد.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی در شرایطی نیست که تامین مالی را صورت دهد، چراکه ممکن است متهم به تورم زایی شود، اما بار اصلی مسئولیت تامین مالی باید به عهده وزارت اقتصاد باشد؛ به خصوص اینکه مشکلات ورشکستگی و تحریم ها، خود را در تامین مالی نشان داده که خوشبختانه وزارت اقتصاد در برنامه وزیر پیشنهادی این مسئولیت را به عهده گرفته است.
دانش جعفری گفت: باید در برنامه وزیر پیشنهادی به بخش خصوصی نقش بیشتری داده شود و استفاده بیشتر از فرصت های بین المللی نیز عملیاتی شود، در این صورت اقتصاد ایران به یکی از آرزوهای خود خواهد رسید.
وی در خصوص شبهه های اعلام شده در خصوص اقتصاددان نبودن وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بنده به عنوان فردی که چند سال در این پست مسئولیت داشته ام، باید شهادت بدهم که وزارت اقتصاد یک وزارتخانه بسیار گسترده است که اگر معادل آن در برخی کشورها در نظر گرفته شود، حداقل سه تا ۵ وزارتخانه را در برمی گیرد، پس کار گسترده ای است و شاید مهمترین ویژگی وزارت اقتصاد هم همین فشار کاری باشد؛ اما اصولا در نظام اقتصادی ایران، کار وزارت اقتصاد، ارایه برنامه اقتصادی نیست.
دانش جعفری در توضیح این مطلب گفت: برنامه های اقتصادی در چارچوب سندها و مواردی است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام می شود، بنابراین وزارت اقتصاد باید مجری باشد، بنابراین با توجه به شناختی که از آقای کرباسیان دارم و وی در دوره ای نیز معاون من بوده است، او را فردی صاحب نظریه و پرتلاش می دانم و فکر می کنم که او می تواند انتخاب موفقی باشد.
وی افزود: باید تکیه اصلی برنامه وزارت اقتصاد را بر روی تامین مالی بگذارند و فردی باید مسئولیت تامین مالی در اقتصاد ایران را بپذیرد و آن کسی جز وزارت اقتصاد نیست که وزیر پیشنهادی با توجه به تجربه و شناخت و مدیریت قوی می تواند کار را به سرانجام برساند.

نظر شما