شناسهٔ خبر: 139367 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی در گفتگو با «نماینده» مطرح کرد:

نگاه مثبت نمایندگان به زنگنه بخاطر لابی گری است/وزیر به قول هایی که داد عمل نکرد

خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر لابی گری در رای اعتماد به وزرا گفت: در کمیسیون انرژی هم مانند فضای کلی مجلس بعضی از دوستان هر گزینه ای را که دولت معرفی کند به دلیل گرایش های حزبی رای مثبت می دهند.

هدایت الله خادمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و نایب رئیس اول کمیسیون انرژی در گفتگو با «نماینده» در تشریح نظر فراکسیون و کمیسیون متبوع خود گفت: اکثریت اعضای کمیسیون انرژی نسبت به آقای زنگنه دید مثبتی دارند اما در فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به عملکرد گذشته و برنامه های آینده وزیر نفت تردید و نگرانی هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر فنی نظر کمیسیون تخصصی انرژی نسبت به نظر فراکسیون در بررسی صلاحیت وزیر ارجحیت ندارد؟، گفت: خیر، می دانید که ارتباطات موجود در مجلس غالبا لابی گری، دوستی و ارتباطات است وگرنه فراکسیون نمایندگان ولایی کاملا فنی بحث را پیگیری کرده است و با توجه به آمار و ارقام و بررسی اقدامات دولت و وزاتخانه مربوطه نسبت به اهداف برنامه پنجم خط کشی و قضاوت می کند.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در کمیسیون انرژی هم مانند فضای کلی مجلس بعضی از دوستان هر گزینه ای را که دولت معرفی کند به دلیل گرایش های حزبی رای مثبت می دهند. شاید کمتر نمایندگانی وجود داشته باشند که گزینه های پیشنهادی را مورد تحلیل قرار دهند و براساس شایستگی ها و عملکرد و تعهد نسبت به برنامه ها و اهداف اظهار نظر کنند.

خادمی خاطرنشان کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی چون تعهدی نسبت به دولت ندارد و مجبور نیست به هر گزینه ای که دولت معرفی می کند رای بدهد، این حق را برای خود قائل است که با دقت برنامه ها و عملکرد وزرا را بررسی کرده و بنا به شایستگی ها به وزرای پیشنهادی رای دهد.

وی با اشاره به مواردی که موجب نگرانی فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص عملکرد وزیر پیشنهادی نفت شده است، افزود: آقای زنگنه قول داده بودند تولید نفت را به 5 میلیون تن برساند که محقق نشد. همچنین در جای دیگری گفته بودند با برداشته شدن تحریم ها تولید نفت به وضعیت ماقبل تحریم ها می رسد که باز هم اجرایی نشد.

خادمی با بیان این مطلب که "نگرانی های فراکسیون نمایندگان ولایی همراه با شاخص و سند است" بیان داشت: بطور کلی ظرف 4سال گذشته هیچگونه قرارداد توسعه ای در حوزه نفت بسته نشده است. آقای مهندس زنگنه به بسیاری از قول هایی که در رای اعتماد قبلی داده بود جامه عمل نپوشاند. ایشان در آن زمان قول داده بود که مسئله کرسنت را حل خواهد کرد اما کماکان کرسنت در ابهام قرار داد.

هدایت الله خادمی در پایان در پاسخ به این سوال که فضای کلی مجلس نسبت به رای اعتماد به وزرا چگونه است؟، گفت: نتیجه رای اعتماد به وزرا در لحظه ای که نمایندگان در صحن علنی اعلام نظر می کنند مشخص می شود اما فضای مجلس گویای این مطلب است که اکثر وزرای پیشنهادی رای خواهند آورد، اما احتمالا وزرای کار، ارتباطات و دادگستری رای مرزی خواهند داشت.

نظر شما