شناسهٔ خبر: 139346 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گمانه‌زنی «نماینده» از شانس رای‌آوری گزینه‌های پیشنهادی روحانی در مجلس

وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با مشخص شدن لیست مردان دولت روحانی، مجلس در همان ساعت اولیه با تشکیل جلساتی وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد.

هفته نامه «نماینده» / اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور هفته گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ در فهرست وزرای پیشنهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نشده است.

محمدمهدی زاهدی «رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس»، درباره علت معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، گفت: این مسئله و برخی رفتارها جای تعجب و تأسف دارد؛ هر لحظه یک پیغام و خبر جدید به ما می‌رسد که فلان شخص قرار است به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به‌صورت لحظه‌ای و هر ساعت اسم شخص جدیدی از داخل وزارتخانه بیرون می‌آید و به گوش ما می‌رسد که قرار است این افراد به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شوند؛ این مسئله در شأن دولت و مجلس نیست که هر ساعتی اسم یکی مطرح شود.

با مشخص شدن لیست مردان دولت روحانی، مجلس در همان ساعت اولیه با تشکیل جلساتی وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد.

ظریف، ربیعی، آذری جهرمی، حاتمی، زنگنه، علوی، رحمانی فضلی، شریعتمداری، آخوندی، آوایی و بی‌طرف از جمله وزرای پیشنهادی هستند که هفته گذشته در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس حاضر شدند و برنامه‌هایشان را توضیح دادند.

همچنین قاضی‌زاده هاشمی به فراکسیون نمایندگان ولایی، ظریف و علوی به فراکسیون مستقلین ولایی، حاتمی به مجمع نمایندگان اصفهان و آخوندی به فراکسیون زنان رفتند تا از برنامه‌های خود در چهار سال آینده دفاع کنند.

رفت‌وآمد وزرا به مجلس از روز شنبه (امروز) شدت می‌گیرد. قرار است کمیسیون‌های تخصصی مجلس در وهله اول میزبان وزرای مربوط به حوزه کاری خود و بعد میزبان سایر وزرا باشند.

مردان پیشنهادی دولت روحانی به فراکسیون‌های سیاسی و غیرسیاسی مجلس نیز می‌روند تا نمایندگان از هر طیف و گرایش سیاسی و تخصص‌های مختلف را برای رأی دادن به خود مجاب کنند.

با وجود اینکه هنوز به‌صورت رسمی برنامه سایر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس در هفته آینده مشخص نشده است ولی قطعاً مجلس در روزهای آینده و قبل از شروع بررسی صلاحیت‌ها در صحن علنی، روزهای شلوغی پیش رو خواهد داشت.

البته بهارستان‌نشینان پس از معرفی فهرست وزرای پیشنهادی نسبت به اقبال و یا عدم اقبال آن‌ها اعلام موضع کردند ازاین‌رو مواضع نمایندگان نشان می‌دهد کدام‌یک از مردان روحانی مسیر سخت و کدام‌یک مسیر آسانی برای ورد به پاستور پیش رو دارند.

بااین‌حال حسینعلی امیری «معاون پارلمانی رئیس‌جمهور» که در دولت آینده نیز حضور دارد با تأکید بر خوش‌بینی نسبت به رأی‌آوری وزرای پیشنهادی، از تهیه و ابلاغ دستورالعملی به وزرای پیشنهادی خبر داد.

نظر نمایندگان مجلس و فراکسیون‌های سیاسی در قبال فهرست وزرای پیشنهادی چیست؟

در دولت یازدهم انتقادهای فراوانی به تیم اقتصادی دولت مطرح می‌شود، ضعف تیم اقتصادی به انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد و اسحاق جهانگیری که نقش کاندیدای پوششی دولت را ایفا می‌کرد در ایام انتخابات نسبت به تیم اقتصادی دولت اظهار نظر کرد.

پس از پیروزی حسن روحانی زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر و تحول در تیم اقتصادی بیان شد تا اینکه اسامی وزرای پیشنهادی اعلام و تعدادی از اعضاء این تیم از قطار کابینه پیاده شدند.

علی طیب‌نیا، چیت‌چیان، نعمت‌زاده که در تیم اقتصادی دولت یازدهم حضور داشتند دیگر خبری از حضور آن‌ها در کابینه دوازدهم نیست.

در دولت دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه، محمود حجتی، علی ربیعی و عباس آخوندی همچنان به‌عنوان وزرای پیشنهادی «نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه ترابری» معرفی شدند؛ مسعود کرباسیان برای وزارت اقتصاد و دارایی، حبیب‌الله بی‌طرف برای وزارت نیرو و محمد شریعتمداری نیز به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیروهای تازه‌نفس دولت شناخته می‌شوند، البته شریعتمداری در دولت یازدهم معاون اجرایی رئیس‌جمهور بود.

محمدرضا پور ابراهیمی «رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس» درباره تیم اقتصادی دولت دوازدهم، گفت: از دولت انتظار داشتیم که بخش اقتصادی کابینه را به نحوی چینش نماید که انسجام تیمی بین آن‌ها به‌صورت کامل وجود داشته باشد. ما واقعاً نمی‌دانیم که اگر این وزرای پیشنهادی رأی بیاورند، آیا انسجام فکری و تیمی بین آن‌ها وجود دارد؟

وی تأکید کرد: باید ببینیم که رابطه پنج عنصر وزارت کار، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت به‌ویژه بخش بازرگانی داخلی و خارجی و همچنین سازمان بازرگانی با بانک مرکزی و سازمان برنامه چگونه خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: باید دید آیا وزرا به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند یا خیر و آیا در دستور کار خود قرار خواهند داد؟

گویا مسیر برای علی ربیعی صاف و هموار نیست چراکه مخالفانی در مجلس بخصوص فراکسیون امید دارد.

نگهبان سلامی با انتقاد از عملکرد چهارساله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم گفت: با این حساب، بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان به افرادی همچون ربیعی رأی اعتماد بدهند.

قاضی‌زاده هاشمی «وزیر بهداشت، درمان و آموزش» اواخر هفته گذشته در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی شرکت کرد و پس‌ازاین جلسه، سخنگوی فراکسیون اعلام کرد: اعضای فراکسیون خواستار ادامه خدمت ایشان در وزارت بهداشت در ۴ سال آینده هستند. چون آقای قاضی‌زاده هاشمی از وزرای موفق و خدمتگزار دولت یازدهم بوده است.

هفته گذشته تیم سیاسی دولت دوازدهم هم در مجلس حضور داشت.

حجت‌الاسلام محمود علوی و محمدجواد ظریف به فراکسیون مستقلین دعوت و به تشریح برنامه‌ها و اهداف خود در دولت دوازدهم پرداختند.

مهرداد لاهوتی «سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی» پس از پایان جلسه، گفت که: رأی این فراکسیون به وزرای پیشنهادی دولت به‌صورت فراکسیونی خواهد بود البته آقایان ظریف و علوی قطعاً مورد حمایت فراکسیون مستقلین قرار دارند.

بهروز نعمتی «عضو فراکسیون مستقلین» هم در خصوص علی ربیعی اعلام نظر کرد و گفت: ما هم نقدهایی به برخی بخش‌ها و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه داشتیم ولی بااین‌همه به نظرم می‌توان آقای ربیعی را در زمره وزرای موفق برشمرد.

سید مهدی مقدسی «عضو کمیسیون صنایع و معاون» دورنمایی از وضعیت وزرای پیشنهادی ارائه و تصریح کرد: بر اساس این نظرسنجی از عملکرد وزرای کشور، کار و راه و شهرسازی نیز رضایت نسبی حاصل شد و باید برای دریافت موافقت و اعتماد مجلس توضیحات بیشتری را نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های خود ارائه کنند، به نظر نمی‌رسد که چالش جدی در این راستا وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد به نظر می‌رسد وزیر دادگستری، دفاع و نیرو رأی قابل قبولی را از جانب نمایندگان خانه ملت دریافت کنند، به‌ویژه وزیر پیشنهادی نیرو (حبیب‌الله بی‌طرف) گزینه بسیار مناسبی برای این وزارتخانه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظار دیگر، انتخاب وزیر قدرتمند برای وزارت آموزش‌وپرورش بود که این انتظار محقق نشد.

این نماینده مجلس گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات، نیرویی جوان و خوش‌فکر به نظر می‌رسد، اما مدرک تحصیلی وی (کارشناسی مهندسی برق قدرت) ابهاماتی را ایجاد کرده است که باید رفع شود و در صورت رفع ابهامات در این راستا با توجه به گرایش به جوان‌گرایی، از نظر مجلس شورای اسلامی مشکلی پیش رو نخواهد بود.

«باید منتظر ماند تا جلسات وزرای پیشنهادی با نمایندگان برگزار و در صحن علنی تکلیف کابینه دوازدهم مشخص شود؛ آنچه روشن است مسیر برای اکثر وزرا سهل و آسان است.»

نظر شما