شناسهٔ خبر: 139314 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش"نماینده"درباره سهم‌خواهی و عصبانیت اصلاح‌طلبان از کابینۀ جدید روحانی به همراه گفتگویی با رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری

سید رضا اکرمی: نمی توان به همه مدعیان، پست داد

اکرمی اکرمی تاکید کرد: تأکید کرد: معتقدم به‌جای اینکه ما متحد و متفق و به فکر مردم کشور باشیم، می‌خواهیم از دولت سهم‌خواهی کنیم؟ مگر می‌شود برای همه کسانی که ادعا می‌کنند پست در نظر بگیریم؟

هفته نامه «نماینده» / حسن روحانی «رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم» هفته گذشته طی نامه‌ای اسامی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

اصلاح‌طلبان که سهم بسزایی برای خود در پیروزی حسن روحانی قائل هستند با معرفی وزرای پیشنهادی دولت جدید موضع انتقادی و اعتراضی به خود گرفتند. در این میان روزنامه‌های این جریان سیاسی با کنایه‌های مختلف ناراحتی خود از ترکیب کابینه جدید روحانی را نشان دادند. همچنین نمایندگان فراکسیون امید و فعالان سیاسی نیز نسبت به عدم اقبال این فراکسیون به برخی از وزرای پیشنهادی حرف‌های جالب توجهی زدند و برخی از وزرا را ضعیف خواندند.

محمدرضا عارف «رئیس فراکسیون امید» اولین چهره شاخص در جریان اصلاحات بود که نسبت به فهرست وزرای پیشنهادی واکنش نشان داد و گفت: اگرچه درباره کابینه و وزرای پیشنهادی، پس از ارزیابی کامل در فراکسیون اعلام نظر خواهیم کرد، اما درباره کلیات کابینه آنچه بیش از همه لازم می‌دانم بیان کنم این است که انتظار ما حضور حداقل یک خانم در جمع وزرای پیشنهادی بود.

وی اظهار داشت: به‌هرحال انتظار ما برای حضور وزیر زن در کابینه فعلاً تأمین نشده و بنده هم درباره علت اینکه هیچ وزیر زنی به مجلس معرفی نشده، شخصاً دلیل خاصی را نمی‌دانم، اما امیدواریم در بقیه انتصاب‌ها و در سپردن سایر مدیریت‌های کلان در دولت، به زنان توجه شود.

علاوه بر عارف، دو عضو شاخص فراکسیون امید نیز انتقاد خود را در قبال ترکیب وزرای پیشنهادی بیان کردند.

محمود صادقی «عضو فراکسیون امید» با بیان اینکه وضعیت چندان رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: برآورد اولیه من از فضای صحن مجلس نشان می‌دهد که احتمال رأی نیاوردن دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی وجود دارد.

همچنین الیاس حضرتی «مدیرمسئول روزنامه اعتماد و نماینده اصلاح‌طلب مجلس» هم اعلام کرد که طبق نظر نمایندگان مجلس دو، سه وزیر پیشنهادی برای کابینه دوازدهم رأی اعتماد نمی‌گیرند.

در همین راستا، سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران درباره علت نارضایتی اصلاح‌طلبان گفت:‌ «علی‌رغم آرزوهایی که همه ما اصلاح‌طلبان پیش‌ازاین به کابینه دولت دوازدهم داشته‌ایم باید بگویم که این کابینه، اصلاح‌طلب نیست.»

کنشگران اصلاح‌طلب، هم‌صدا با اعضای فراکسیون امید، کابینه دوازدهم را خنثی معرفی می‌کنند و خواهان عدم رأی بهارستان‌نشینان به برخی از گزینه‌های پیشنهادی شده‌اند.

عباس عبدی «تحلیل‌گر اصلاح‌طلب» با انتقاد از ترکیب کابینه دوازدهم، نوشت: «شایسته پست‌های سیاسی هستند که به اندازه مورد انتظار نیز کنشگری سیاسی در کارنامه خودشان داشته و جهت‌گیری سیاسی آنان برای جامعه شناخته شده باشد. طبیعی است که این کار هزینه‌هایی هم دارد. ازاین‌رو غیرطبیعی نیست که کنشگران سیاسی و گروه‌های مرجع آنان انتظار قرار گرفتن در پست‌های وزارتی را دارند و این را سهم‌خواهی به معنای منفی نمی‌توان تعبیر کرد.»

محمدعلی ابطحی «عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون» نیز تصریح کرد: بهترین کمک به روحانی این است که مجلس وزرایی را که می‌بیند در جهت شعارهای رئیس‌جمهور نیستند نپذیرد.

جلایی پور نیز در این زمینه گفته است: :مهم‌ترین مساله دولت همچنان اقتصاد است و رفع مشکلات اقتصادی نیاز به تیمی قوی دارد. در چهار سال گذشته در سطوح مشاوره‌های عالی، آقای نیلی نقش برجسته‌ای داشته است. آقای طیب‌نیا در کار خودش فردی قوی بوده است. تیمی که الان آقای روحانی معرفی می‌کند بعید است بتواند تعهدات آقای روحانی با مردم را تامین کند.

صادق زیباکلام «از تئوریسین‌های جناح دو خرداد» در پازل منتقدین کابینه دوازدهم قرار گرفته است؛ او می‌گوید: من هیچ نقطه قوتی در کابینه نمی‌بینم. روحانی روحانی است و بنابراین باید سطح انتظارات و توقعاتمان از او به همان میزانی باشد که این کابینه را معرفی کرده است.

واکنش اصلاح‌طلبان به کابینه دوازدهم با پاسخ آقای معاون اول روبه‌رو شد.

اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران به دفاع از وزرای پیشنهادی پرداخت و گفت که: برداشت من از کابینه این است که وزرای پیشنهادی می‌توانند برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور، ادای وظایف و مقابله با چالش‌ها کارهای جدی کنند.

با بازتاب گسترده‌ای که فهرست پیشنهادی روحانی برای کابینه دوازدهم پیدا کرد به سراغ حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی «از نیروهای نزدیک به رئیس‌جمهور و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» رفتیم و از او پیرامون انتقادهای مطرح شده و سهم‌خواهی حامیان «روحانی» از دولت سؤال کردیم.

حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» ، با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، گفت: معرفی وزرا توسط آقای دکتر روحانی امری تازه نیست که ما بخواهیم نسبت به آن کاوش، تحقیق و تفحص کنیم. این دوازدهمین ریاست جمهوری و دهمین دوره مجلس است که با رأی مردم شکل گرفته است.

وی یادآور شد: رئیس‌جمهور، وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و مجلس میز یک هفته وقت دارد تا برنامه‌های داوطلبان را بررسی کند و با آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی وارد گفتگو و مذاکره می‌شوند و سرانجام نتیجه را در جلسه علنی مجلس مطرح می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه «اشکال کار این است که ما خیال می‌کنیم مشکلات مملکت همچون اعتیاد، نقدینگی سرگردان و ... فقط توسط یک قوه می‌خواهد حل‌وفصل شود و آن رئیس‌جمهور و وزرا هستند، اظهار داشت: حقیقت مطلب این است «بنی‌آدم اعضاء یکدیگرند» همه در یک پیکر تعریف می‌شوند ازاین‌رو همه قوا باید دست به دست هم دهند در غیران صورت اگر مجلس به کار خود درست عمل کند اما قوه قضائیه سالی ۱۵ میلیون پرونده داشته باشد این دو با هم هم‌خوانی ندارد.

اکرمی اضافه کرد: یا قوه مجریه گرفتار امور روزمره جاری بشود به‌طوری‌که ۹۰ درصد بودجه او فقط صرف امور جاری می‌شود و ۱۰ درصد هم برایش باقی نمی‌ماند تا به کارهای عمرانی برسد به همین جهت بیکاری سر جای خودش است درصورتی‌که بیکاری خود مفسده ساز است.

وی تأکید کرد: به اعتقاد بنده ما باید توقعات را از دولت محدود به حدود قانونی کنیم و مردم و قوای دیگر را وارد صحنه کنیم. الآن در مجلس بحث می‌کنند با وزرا و رئیس‌جمهور چه کنیم؟ مخالف و موافق اظهارنظر می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه همه‌چیز دولتی شده است، گفت: اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی نیز نفتی است پس مردم این وسط چه نقشی دارند!؟ به مردم بگوئید نقدینگی را به کار بگیرند؛ کارآمدی خودتان را بالا بیاورید.

«سؤال می‌کنیم، بهره‌وری در کشور ما به چه میزان است؟ کارمندی که ۸ صبح در محل کار خود حاضر می‌شود بهره کاری او به چه میزان است؟ بهره کاری یک کاسب چقدر است؟ بهره کاری ما حداقل است، ما به آن مسائل نمی‌رسیم و بعد دلمان می‌خواهد ۱۸ وزیر در دولت حضور پیدا کنند و راهگشا و کارگشا باشند درصورتی‌که توقعات باید تقسیم شود و هرکس خود را ارزیابی کند تا متوجه شود آیا به وظیفه دینی، قانونی و انسانی خود عمل می‌کند.»

اکرمی در پاسخ به این سؤال «قبل و بعد از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برخی از جریان‌های سیاسی که خود را حامی دولت معرفی می‌کنند به انتقاد از ترکیب پیشنهادی کابینه پرداختند و به‌صراحت اعلام کردند که باید به چند وزری پیشنهادی رأی نداد، چرا این جریان به سهم‌خواهی از دولت دوازدهم روی آورده است؟»، گفت: بنده روزنامه‌ها را مطالعه می‌کنم ایراد شما مطبوعاتی‌ها این است که حرف ۱۰ نفر یا ۵ نفر را به جریان ربط می‌دهید درحالی‌که بعضی از افرادی که دم از سهم‌خواهی می‌زنند بیشتر «فرد» هستند تا یک جریان سیاسی به نام «اصولگرا» یا «اصلاح‌طلب».

وی اظهار داشت: من خواهش می‌کنم آن را تبدیل به جریان نکنید، بالاخره یک عده مخالف و یک عده موافق هستند و طبیعی است که اظهارنظر کنند. در مجلس هم وقتی طرح یا لایحه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد مخالف و موافق اعلام موضع می‌کنند. ازاین‌رو نباید این مباحثی که پیرامون دولت مطرح می‌شود را به نام جریان اعلام کرد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال «بالاخره افرادی که از ترکیب دولت انتقاد می‌کنند در یک جریان سیاسی قرار می‌گیرند بااین‌حال قبول دارید افراد و اشخاصی فشارهایی به دولت وارد کرده‌اند تا سهم بیشتری از آن خود کنند؟»، تأکید کرد: معتقدم به‌جای اینکه ما متحد و متفق و به فکر مردم کشور باشیم، می‌خواهیم از دولت سهم‌خواهی کنیم؟ مگر کل کابینه بیش از ۱۸ نفر است!؟ مگر کل هیئت دولت بیش از ۳۰ نفر است!؟ مگر می‌شود برای همه کسانی که ادعا می‌کنند پست در نظر بگیریم؟

نظر شما