شناسهٔ خبر: 139304 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تصور می‌کنند آموزش‌وپرورش بنگاه سیاسی است/تحول بنیادین عملیاتی نشد

محمدمهدی زاهدی431 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون این تصور ایجاد شده است که آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت باید به یک بنگاه سیاسی تبدیل شود، گفت: اکثر مباحث تحول بنیادین عملیاتی نشده است.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اکثر مباحث مربوط به سند تحول عملیاتی نشده است و این سند در ۸ فصل تنظیم شده که فصل هفتم در ۲۳ محور اصلی به اهداف عملیاتی و راهکارها اشاره دارد.

وی افزود: شاهد بودیم که با عنوان اجرای سند تحول بنیادین، پایه ششم را بدون تامین معلم مورد نیاز و کلاس‌های درس مورد نیاز به دوره ابتدایی اضافه کردند، تا پیش از آن اغلب مدارس کلاس‌هایشان برای ۵ پایه بود و با اضافه شدن پایه ششم مجبور شدند آزمایشگاه یا حتی اتاق سرایدار را کلاس درس کنند.

* آموزش‌وپرورش را به لحاظ مدیریت به بنگاه سیاسی تبدیل کردند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به مدیریت آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز یکی از مشکلات کشور است، گفت: هم اکنون این تصور ایجاد شده است که آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت باید به یک بنگاه سیاسی تبدیل شود و به جریان سیاسی حاکم وابسته باشد تا در جهت تامین اهداف آن حرکت کند.

زاهدی ادامه داد: در چهار سال گذشته وزرایی به آموزش‌وپرورش آمدند که برنامه‌های فرهنگی مختلفی را اجرا کردند اما تا چه اندازه به صورت تخصصی سند تحول بنیادین را دنبال کردند همچنین افرادی براساس وابستگی به جریان‌های سیاسی و بدون توجه به صلاحیت‌های تخصصی به عنوان مدیران آموزش‌وپرورش انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به آموزش‌وپرورش در تمام دولت‌ها وجود دارد و در برخی موارد پررنگ‌تر و در برخی موارد کمرنگ‌تر بروز می‌کند، افزود: هم‌اکنون برای هدایت استعداد تحصیلی دانش‌آموزان مشکلاتی وجود دارد به گونه‌ای که اکثر دانش‌آموزان به رشته تجربی گرایش دارند به دلیل آنکه جایگاه اجتماعی و درآمد آن در سطح بالایی قرار دارد و این باعث شده در کنکور بیش از ۵۰۰ هزار نفر داوطلب رشته تجربی باشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای و پرداخت حقوق و دستمزد در کشور به خوبی جانیفتاده است و نوعی بی‌عدالتی را شاهد هستیم، این عامل بیرونی بر آموزش‌وپرورش تأثیر گذاشته است و دانش‌آموزان تمایلی برای حضور در رشته‌های فنی و مهارتی ندارند در حالیکه آینده این رشته‌ها بیشتر به نفعشان است؛ چرا در کشور به نیروهای کاردان و تربیت آنها توجه نمی‌کنیم تا بتوانند از صنعت گره‌گشایی کنند.

* وعده‌های تبلیغاتی بدون پشتوانه برای جذب رای فرهنگیان

زاهدی ادامه داد: بسیاری از نماینده‌های مجلس و کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغات، وعده‌های بسیاری درباره فرهنگیان می‌دهند اما وقتی به پُست می‌رسند نمی‌توانند آنها را محقق کنند و این مسئله باعث دلسردی فرهنگیان می‌شود؛ در سند تحول بنیادین به بحث رتبه‌بندی اشاره شده و آمده است، سنجش صلاحیت عمومی و تخصصی حرفه‌ای یعنی نظام رتبه‌بندی معلمان و طراحی و استقرار نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان، برای تحقق این مسائل تا به امروز چه اقداماتی شده است؟

* طرح رتبه بندی اجرا شده در آموزش‌وپرورش رتبه بندی واقعی نیست

وی با اشاره به اینکه علت وعده‌های کاندیداها در ایام تبلیغات انتخاباتی، جمعیت بالای فرهنگیان و قدرت اثرگذاری آنهاست، افزود: سه سال قبل، مبلغی را به حقوق فرهنگیان اضافه کردند و گفتند این طرح رتبه بندی است اما بارها با مسئولان آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه و بودجه جلسه گذاشتیم و بحث کردیم که کجای آن رتبه بندی است؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌معلم انتظار دارد با او صادقانه رفتار و جایگاهش را حفظ کنیم اما زمانی که مشاهده می‌کند بدین صورت با او رفتار می‌شود، نتیجه منفی آن باعث دلسردی و تاثیر برکلاس درس می‌شود، کلاسی که معلم باید سند تحول بنیادین را در آن اجرا کند.

زاهدی مطرح کرد: زیرنظام‌های اصلی سند تحول بنیادین هنوز طراحی نشده است، یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش بحث ساختار و تشکیلات است هم‌اکنون ادعا می‌کنند ۷۰ هزار معلم مازاد داریم که از نظر ریالی سالانه مبلغ زیادی باید به آنها حقوق پرداخت شود و از سوی دیگر در برخی مناطق کمبود معلم داریم که برای جبران آن باید ساعات حق‌التدریس پرداخت شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین باید ریل ایجاد کرد، گفت: ریل‌های اجرای سند تحول بنیادین، زیرنظام‌های آن است که باید طی مدت یک سال از زمان تصویب سند تدوین می‌شد اما تا به امروز تدوین نشده است و تا زیرنظام‌ها طراحی نشود نمی‌دانیم که به طور دقیق در این وزارتخانه چقدر بودجه نیاز داریم.

نظر شما