شناسهٔ خبر: 139252 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مسؤولان دولتی به دروغ به مردم نگویند قوه قضائیه دنبال بستن فضای مجازی است

منتظری 43 دادستان کل کشور گفت: انتظار ما از دولت این است که در کارگروه مصادیق مجرمانه با جدیت شرکت کنند و مسؤولان بی‌خود شعار ندهند که دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی است و دروغ نگویید و برای مردم شبهه ایجاد نکنید.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری صبح امروز در چهاردهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها و نظامی سراسر کشور که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: به طور معمول کسی به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند که دردمند، آسیب‌دیده و دارای مشکل است و برای احقاق حق خود به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر شما در برخورد با مردم برخورد شایسته‌ای نداشته باشید در احادیث آمده که این نعمت خدمت از شما گرفته خواهد شد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: وظیفه دادستان و رسالت و مسؤولیتی که بر عهده وی قرار داده شده در ایجاد امنیت، احقاق حقوق مردم، ایجاد فضای آرام در جامعه و آرامش در جامعه است.

منتظری اضافه کرد: همچنین دیگر دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی که به عنوان ضابطان دستگاه قضایی در حال انجام وظیفه هستند در ایجاد این آرامش و امنیت نقش بسیار مهمی دارند، اما در این بین دادستان نقش محوری دارد.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی دادستان در خط مقدم برقراری نظم و امنیت در جامعه، بیان کرد: هنوز تحرک لازم را در دستگاه قضایی نداریم و باید با برگزاری چنین همایش‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی و خارج کردن همایش از سخنرانی صرف به سمت اجرای کارگاهی و کاربردی بسیاری از مسائل به سمت پیشرفت و پویاتر شدن دستگاه قضایی پیش برویم.

دادستان کل کشور گفت: امروز با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره اطلاعات و سپاه و نیروی انتظامی، شاهد امنیت پایدار در کشور هستیم.

منتظری مطرح کرد: برخی حوادثی که در تهران، مراکز نظامی و انتظامی اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد دشمن در تلاش است تا امنیت جامعه را مخدوش کند و برای دشمن این موضوع بسیار مهم است و ما نیز باید اهمیت این موضوع را بیش از پیش درک کنیم.

وی تشریح کرد: ضریب بالای امنیتی در کشور به گونه‌ای است که تمام توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود و در استان گلستان که زمینه فعالیت‌های ضد امنیتی دشمنان در آن دیده می‌شود، اما تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی تمامی اقدامات را در نطفه خفه کرده و آنها را حنثی می‌کنند.

دادستان کل کشور بیان کرد: وجود این امنیت باعث وحدت بیشتر مردم می‌شود و مردم بیش از پیش در صحنه‌ها وارد میدان می‌شوند.

منتظری تبیین کرد: امروز یکی از مسائل مهم کشور موضوعات اقتصادی کشور است و آنکه مقام معظم رهبری دو سال پی در پی را با محوریت اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند نشان از اهمیت و ارزش موضوع اقتصادی در کشور دارد.

وی تأکید کرد: عمده مسائل اقتصادی به دولت باز می‌گردد، چراکه امکانات و برنامه‌ها در اختیار دولت است و دستگاه قضایی در موضوعات اقتصادی نقش مستقیم ندارد، اما نقش‌آفرینی که قوه قضائیه می‌تواند در اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال داشته باشد نقش حمایتی و همکاری با دولت است.

منتظری یادآور شد: موضوع معیشت مردم که مورد تأکید مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ رئیس دولت دوازدهم بوده، یکی از مسائلی است که به بسیاری از دیگر مسائل کشور مرتبط است.

وی اضافه کرد: موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی دیگر از مسائلی است که به عنوان بزرگترین عوامل ضربه زننده به اقتصاد کشور محسوب شده و باید با جدیت نسبت به این موضوع اقدامات لازم صورت گیرد.

دادستان کل کشور تأکید کرد: انتقاد من نسبت به موضوع قاچاق کالا و ارز به معنی کار نکردن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست، چراکه ما اطلاعات لازم را نسبت به موضوعات مختلف داریم؛ اطلاعات ما کامل و دقیق است و جمع‌بندی اطلاعات ما نشان می‌دهد که انتظار ما در حوزه قاچاق کالا و ارز برآورده نمی‌شود.

منتظری بیان کرد: اشکالاتی که در حوزه قاچاق و کالا و ارز وجود دارد که باعث ورود این کالا به داخل کشور می‌شود، قابل رفع است و انتظار ما از مسؤولان امر این است که این مشکلات را برطرف کنند و این موضوع را با جدیت در دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستم که خود بنده به طور مستقیم با وی کار کنم، چراکه ما قصد داریم با شدت در موضوع قاچاق کالا و ارز برخورد کنیم و اقدامات برخوردی لازم را داشته باشیم و از اینجا از دادستان‌ها می‌خواهم در این امر در استان‌ها بسیار جدی باشند.

دادستان کل کشور افزود: دفاع از حقوق عامه به طور کلی به دولت سپرده شده، اما در حوزه پیگیری‌های قضایی و نظارت‌های لازم دادستان‌ها نیز در قانون وظیفه‌مند هستند و برخی از دفاع حقوق عامه مردم حتی به سیاست خارجی ما بستگی دارد.

منتظری با اشاره به بلوکه کردن اموال ایران در برخی کشورهای دنیا، گفت: متأسفانه این کشورها خودشان شاکی و قاضی و صادرکننده حکم می‌شوند و اموال ایران را مصادره می‌کنند و در نهایت در جهان، خود آن کشورهای استکباری محکوم می‌شوند، اما باز هم به این فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک جاسوس آمریکا و انگلیس در ایران تحت تعقیب قرار گیرد و محاکمه شده و براساس قانون محکوم شود، فریاد مدعیان حقوق بشر در غرب بر می‌خیزد، اما نسبت به کشته شدن مردمی که فقط به جرم شیعه بودن بر سر آنها بمب می‌ریزند و آنها را به خاک و خون می‌کشند، صدای هیچکس درنمی‌آید و ما به عنوان کشور اسلامی وظیفه داریم مظلومیت این مردم را فریاد بزنیم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: ما دخالتی در کشوری نداریم، اما فریاد ما بلند می‌شود که ای آل‌سعود این چه جنایتی است که در حق مردم خودتان به جرم شیعه بودن می‌کنید و این ظلم و جنایتی که مرتکب می‌شوید و تروریست تربیت می‌کنید و امکانات می‌دهید که در جهان آدم می‌کشند.

منتظری متذکر شد: امروز موضوع فضای مجازی در کشور یکی از مسائل بسیار مهمی است که مورد نظر مقام معظم رهبری قرار گرفته و مسائلی است که مردم به طور دائم با آن سر و کار دارند و ما نباید مردم را از این فناوری جدید جدا کنیم و مردم باید از این فعالیت جدید استفاده کنند، اما موضوع مدیریت بر آن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: انتظار ما از دولت این است که در کارگروه مصادیق مجرمانه با جدیت شرکت کنند و مسؤولان بی‌خود شعار ندهند که دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی است و به مردم دروغ نگویید و جوسازی نکنید و برای مردم شبهه ایجاد نکنید.


دادستان کل کشور اضافه کرد: ما می‌گوییم فضای مجازی متناسب با نظام جمهوری اسلامی باید مدیریت شود؛ در اصل سوم قانون اساسی که ۱۷ بند دارد و یکی از بندهای اصل سوم قانون اساسی که وظیفه دولت را تعریف کرده و معنی آن حاکمیت است، یکی از وظایف دولت این است که فضای مناسب با نظام جمهوری اسلامی از لحاظ فرهنگی را در جامعه ایجاد کند.

منتظری تشریح کرد: آقایان می‌گویند این فضا تدریجاً مدیریت می‌شود، اما این تدریجاً مدیریت کردن تا چه زمانی است، مردم عزیز بدانند قوه قضائیه هرگز به دنبال بستن فضای مجازی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خبری و غیرخبری نیست، اما باید این فضاها مدیریت شود.

وی توضیح داد: ان شاالله در دولت جدیدی که مستقر می‌شود، دست تعامل را دراز خواهیم کرد و برادرانه کار می‌کنیم تا فضا را از این وضعیت خارج کنیم و اگر عزیزان ما پاسخ مثبت دادند که قطعاً خواهند داد در کمال برادری با هم کار می‌کنیم و اگر خدای ناکرده باز هم شاهد اعمال کاری باشیم باید تصمیم مناسبی که متناسب با شرایط باشد باید اتخاذ کنیم.

دادستان کل کشور در پایان یادآور شد: این تهدید نیست، بلکه اجرای وظیفه قوه قضائیه است و باید همه باهم کاری کنیم تا هویت‌های فرهنگی ما حفظ شود و آسیب نبیند.

نظر شما