شناسهٔ خبر: 139229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دونالد ترامپ؛ سیاستمداری که در پایان کار قرار دارد

ترامپ یک روزنامه آلمانی با اشاره به کاهش حمایت‌های جمهوریخواهان از ترامپ و برخی چالش‌های دیگر در کابینه و سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا، وی را به جوجه اردکی فلج و سیاستمداری که در پایان کار قرار دارد تشبیه کرد.

به گزارش «نماینده» روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در  بخشی از مطلبی با عنوان «ترامپ، جوجه اردک فلج» نوشت: تا همین اواخر ترامپ می توانست به صورت نامنظم و گمراه کننده همچنان این تصور را بیدار کند که آمریکا را رهبری می کند. حمایت های از روی بی میلی کنگره با اکثریت جمهوریخواهان این وضعیت را برای وی فراهم می کرد.

اما حالا به نظر می رسد یک نقطه تحول و دگرگونی به دست آمده است، مخالفت های روزافزون از طرف جمهوریخواهان، همچنین یک وضعیت مشابه رگ زنی در کاخ سفید، بیگانگی روزافزون مشاوران مهم ترامپ با وی و شخم زدن به تحقیقات درباره روسیه، ترامپ را به یک نقطه عمیق اعتبار رسانده است. بعد از گذشتن حدود شش ماه از ریاست جمهوری ترامپ وی مانند یک جوجه اردک فلج و سیاستمداری که در پایان راه خود قرار دارد به نظر می رسد.

ترامپ مطمئنا به انزوای سیاسی خود واکنش نشان خواهد داد و احتمالا به عقب بازگشته و محبوبتر خواهد شد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت، از زمان روی کار آمدن ترامپ، اکثر جمهوریخواهان در برخورد با رئیس جمهوری که از نظر ایدئولوژی با وی همراه بودند به صورت یاس آوری ضعیف عمل می کردند. البته حالا به نظر می رسد که شرایط تغییر کرده است.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء قانونی را تصویب کرده اند که نه تنها تحریم های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را مد نظر قرار داده است بلکه هم زمان پیش بینی می کند که رئیس جمهور این تحریم ها را تنها با موافقت کنگره دوباره بتواند لغو کند. برای یک رئیس جمهور در آمریکا که می خواهد مناسبات با مسکو را بهبود بخشد این یک رد قابل توجه از طرف حزب خود است؛ حتی جمهوریخواهان هم در مسئله کرملین دیگر به ترامپ اعتماد ندارند.

شرایط مشابهی همچنین در مسئله  بهداشت و سلامت  آمریکا وجود دارد و جمهوریخواهان فعلا از یکی از مهم ترین اهداف ترامپ یعنی خروج از طرح اصلاح بخش سلامت اوباما موسوم به "اوباما کار" خداحفظی کرده اند. اینکه کنگره با اکثریت جمهوریخواه در آمریکا هنوز این هدف مد نظر ترامپ را پیش نبرده اند، یک شکست سخت برای ترامپ بوده و نشان می دهد که تا چه اندازه از قدرت وی کاسته شده است.

یک دلیل دیگر مبنی بر اینکه جمهوریخواهان به تدریج در رویارویی با ترامپ دل و جرات نشان می دهند واکنش آن ها به حملات ترامپ علیه  جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا است.

ترامپ شدیدا به وزیر دادگستری کشورش که خود را از تحقیقات درباره روسیه کنار کشیده بود انتقاد وارد کرد.

ترامپ رفتار سشنز نسبت به رئیس جمهور کشورش را بسیار غیر منصفانه ارزیابی کرده بود.

سشنز بعد از تایید آنکه با سفیر روسیه ملاقات داشته خود را از تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا کنار کشید. حملات ترامپ یک شورش واقعی را در بین همکاران سابق سشنز در سنای آمریکا ایجاد کرده و سناتورها این مسئله را برای ترامپ آشکار کردند که با جانشین احتمالی منتخب از طرف رئیس جمهور برای وزارت دادگستری آمریکا مخالفت خواهند کرد. این جور اتفاقات در سنا همیشه رخ نمی دهد.

سشنز یکی از اولین حامیان ترامپ در کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ و مشاور ارشد او درامور سیاسی و امنیت ملی بود.

در چنین مبارزات قدرتی و در حالی که بسیاری از اعضای کابینه ترامپ از وی فاصله می گیرند، ژنرال مک مستر مشاور امنیت ترامپ می توانست یک نظم مشخص را در شورای امنیت ملی آمریکا بیاورد اما او نیز با ترامپ هماهنگ نبوده و در مسائل کلیدی مانند افغانستان و دگرگونی های آب و هوا با وی اختلاف نظر دارد.

شرایط مشابهی همچنین درباره رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا وجود دارد. او نیز برای حفظ مسئولیتش تلاش می کند. وی در ابتدای کار قرار بود مسئولیت در قبال مسئله روسیه را بر عهده گیرد، اما بعد از تصمیم گیری درباره تحریم های جدید علیه مسکو از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرد. شایعاتی درباره استعفای وی هم وجود دارد.

ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز که سیاستمداری با تجربه است می تواند به سرعت از بی مسئولیتی ها در کاخ سفید وسیاست غیر قابل پیش بینی ترامپ به تنگ بیاید.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مک مستر، تیلرسون و ماتیس از بزرگان دولت ترامپ هستند؛ اما نمی توان پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری در سمت خود باقی بمانند. این سه مسئول در دولت ترامپ تا اطلاع ثانوی تصمیم گیری می کنند تا عقل گرایی را در دولت ترامپ در پیش گیرند. اما ممکن است زمانی مسئله احترام به خود برای آن ها مطرح شود و این کشتی در حال غرق شدن را ترک کنند. اگر آن ها این کشتی را ترک کنند مشاوران بلند پایه دولت را هم با خود به بیرون می کشند.

تحقیقات درباره روسیه نیز یکی از دلایل دیگر کاهش قدرت و اعتبار ترامپ است. افشاگری ها مبنی بر اینکه پسر ترامپ با یک تیم روسی دیدار داشته است که به وی اطلاعاتی درباره هیلاری کلینتون را ارائه داده اند یک تحول دراماتیک جدید برای ترامپ بود.

قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور این کشور قدرت اجرای گسترده‌ای می دهد. این قانون اساسی همچنین به کنگره این حق را می دهد که اگر بخواهد این امکان را محدود کند. کنگره مهم ترین ابزار ملت برای نظم دادن به یک کاخ سفید گمراه است. این کنترل های در نظر گرفته شده در قانون اساسی و تحقیقات درباره روسیه به بار سنگینی روی دوش های ترامپ تبدیل شده و ریاست جمهوری را برای وی دشوار کرده است.

نظر شما