شناسهٔ خبر: 139204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترامپ با خروج از برجام، بحران کره شمالی را تشدید خواهد کرد

ترامپ سه مقام سابق آمریکایی در یادداشتی به رئیس‌جمهور کشورشان هشدار داده‌اند خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران باعث تشدید بحران کره شمالی خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، سه مقام سابق آمریکایی در تحلیلی روز دوشنبه نوشته‌اند تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، توان واشنگتن برای مهار تهدیدهای موشکی و هسته‌ای کره شمالی را تضعیف می‌کند.

این یادداشت را «دیوید میلر»، مذاکره‌کننده دولت‌های سابق آمریکا در امور خاورمیانه، «ریچارد سوکولسکی»، عضو دفتر برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ و «رابرت مالی»، هماهنگ‌کننده سیاست‌های خاورمیانه‌ای در دولت سابق آمریکا و از اعضای تیم مذاکره‌کننده برجام در نشریه «پالیتیکو» نوشته‌اند.

مقام‌های سابق آمریکایی هشدار داده‌اند در صورتی که ترامپ در گزارش سه ماهه بعدی به کنگره، ایران را ناقض برجام اعلام کرده و از این توافق خارج شود، تبعات این موضوع نه تنها در تهران، بلکه در خاورمیانه احساس خواهد شد.

آنها، در ادامه اما نوشته‌اند تبعات منفی این اقدام، از منطقه خاورمیانه فراتر خواهد رفت؛ مقام‌های سابق نوشته‌اند: «اما تبعات جدی‌تر این اقدام ممکن است بسیار گسترده‌تر از این باشند و هزاران مایل دورتر، در شبه جزیره کره احساس شوند.»

در این تحلیل اذعان شده ایالات متحده آمریکا از گزینه‌های اندکی برای مقابله با چالش کره شمالی برخوردار است. انجام حمله پیشگیرانه، تبعاتی غیرقابل‌پیش‌بینی در بردارند، تحریم‌ها کارگر واقع نشده‌اند و تشدید آنها هم اثری نخواهد داشت؛ ضمن اینکه مذاکرات دیپلماتیک هم برای ایالات متحده دشوار است، چرا که امتیازدهی در چنین مذاکراتی به معنی پذیرش سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

نگارندگان، بر همین اساس استدلال کرده‌اند انجام مذاکرات برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما تنها هدفی است که واشنگتن می‌تواند با وارد شدن به آن از بحرانی قریب‌الوقوع است جلوگیری کند.

آنها در ادامه می‌نویسند: «حتی در شرایط فعلی، چنین مذاکراتی مملو از نگرانی است و بیشتر احتمال عدم موفقیت آن وجود دارد. اما، چنانچه آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را دور بیندازد - و از شواهد ساختگی برای این کار انجام دهد- پیام آن برای کره شمالی و دیگران است که وعده‌های آمریکا پوچ هستند و نمی‌توان به آمریکا برای پایبندی به تعهداتش اعتماد کرد.»

در ادامه تحلیل آمده است: «این باعث وارد شدن لطمات کشنده به هر گونه شانس برای کند کردن برنامه هسته‌ای و  موشکی کره شمالی با تلاش‌های دیپلماتیک خواهد شد.»

دیپلمات‌های سابق آمریکایی هشدار داده‌اند خروج از برجام نه تنها باعث ایجاد یک بحران هسته‌ای با تهران خواهند شد، بلکه تنها گزینه پیش رو برای جلوگیری از یک بحران خطرناک‌تر با کره شمالی را از بین خواهد برد.

نظر شما