شناسهٔ خبر: 139159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

یک بام و دو هوای ترامپ در قبال مسکو

ترامپ و پوتین رویکرد حمایتی ترامپ نسبت به تحریمهای روسیه، نشان داد که رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به تقابل با کاخ کرملین بی میل نیست و همچنان مسکو را تهدیدی پرنگ در سیاست خارجی خود قلمداد می‌کند.

به گزارش «نماینده» دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیرا اذعان کرده است که روابط واشنگتن و مسکو به مرحله  خطرناکی رسیده و پایین بودن سطح این روابط، مانع از حل و فصل بسیاری از بحرانها میان دو کشور شده است. ترامپ کنگره را مقصر روند فعلی اعلام کرده است.

این اظهارات ترامپ در حالی صورت می گیرد که مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا  در نشست «منشور آدریاتیک» که در پادگوریتسه، پایتخت مونته نگرو برگزار شده، روسیه را به بی ثبات کردن اوضاع در منطقه بالکان، دخالت در امور داخلی کشورهای این منطقه و تضعیف دموکراسی در آنجا متهم کرد. این اظهارات مایک پنس با واکنش تند مقامات روسی مواجه شده است. در خصوص مواضع اخیر ترامپ و مایک پنس نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

نخست اینکه بر خلاف انچه دونالد ترامپ سعی در القای آن دارد، کنگره ایالات متحده آمریکا تنها مقصر کاهش سطح روابط واشنگتن و مسکو نیست. در جریان وضع تحریمهای اخیر علیه روسیه، ایران و کره شمالی، دونالد ترامپ عملا اقدامی در راستای جلوگیری از تضویب این تحریمها صورت نداد و حتی سخنگوی کاخ سفید در نهایت همراهی ترامپ با این مصوبه را به صورت رسمی اعلام کرد. پس از آن نیز رئیس جمهور آمریکا را امضای این مصوبه، به آن رسمیت داد. این در حالی بود که پس از دیدار اخیر ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس گروه بیست در هامبورگ، برخی تحلیلگران تصور می کردند رئیس جمهور ایالات متحده موضع قاطعانه ای را در برابر تحریم روسیه اتخاذ خواهد کرد.

رویکرد حمایتی ترامپ نسبت به تحریمهای روسیه، نشان داد که رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به تقابل با کاخ کرملین بی میل نیست و همچنان مسکو را تهدیدی پرنگ در سیاست خارجی خود قلمداد می کند. با این حال، ترامپ در صدد است هر از گاهی، تفاوت اندک مواضع خود در قبال مسکو با سناتورها و نمایندگان کنگره علنی سازد.

نکته بعدی اینکه بدون شک موضع گیری اخیر مایک پنس، بدون هماهنگی با دونالد ترامپ اتخاد نشده است. طرح دو موضع متناقض در قبال مسکو، آن هم در یک برهه زمانی نشان می دهد که رویکرد  هماهنگی در این خصوص میان ترامپ و پنس وجود دارد. این دو موضع ظاهرا متناقض، به مثابه دو قطعه پازل محسوب می شوند که در هماهنگی کلی با یکدیگر شکل گرفته اند. ترامپ در یک برهه زمانی، در صدد است پیامهای سلبی و ایجابی متناقضی را به روسیه ارسال کند تا مقامات کاخ کرملین را در وضعیتی دوگانه (در قبال دولت خود) نگاه دارد. به عبارت بهتر، ترامپ هم اکنون درصدد مدیریت رفتار مسکو بر آمده است.

نکته پایانی، به رویکرد اعضای کنگره آمریکا در قبال روسیه باز می گردد. واقعیت امر این است که سناتورها و نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نگاه تهدید محوی نسبت به مسکو داشته و حتی اکثر آنها، کاخ کرملین را اصلی ترین تهدید پیش روی ایالات متحده می دانند. برخی سناتورها نیز همچنان در فضای جنگ سرد قرار داشته و معتقدند که باید با قواعد مربوط به همان دوران در مقابل روسیه صف آرایی کرد. از این رو، هر گونه رفتار ترامپ مبنی بر اصلاح روابط با روسیه، با واکنش کنگره مواجه خواهد شد. با این حال، مواضع اخیر مایک پنس نشان داد که ترامپ خود نیز نسبت به حفظ وضعیت دوگانه فعلی در قبال روسیه بی میل نیست.

ترامپ به این نتیجه رسیده است که باید مناسبات خود و دولت روسیه را با ارسال سیگنالهای متناقض و دوگانه مدیریت کند. بدون شک تاریخ مصرف این بازی نمی تواند تا زمانی طولانی اعتبار داشته باشد! این بازی دوگانه با واکنش قاطعانه و سختی از سوی روسیه همراه خواهد بود.

نظر شما