شناسهٔ خبر: 139073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همه پرسی یک عقبگرد است/شرایط مطلوب کردها در قانون اساسی عراق

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق درباره موضع شخصی و رسمی وی درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: آنهایی که در کردستان به دنبال همه پرسی هستند کاملا در اشتباهند و مطمئنا این اتفاق بر مشکلات جاری کشور و ملت عراق خواهد افزود.

به گزارش «نماینده»، هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی ایران متشکل از جمعی از مدیران رسانه ای که به سرپرستی علی معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به بغداد سفر کرده است، چهارشنبه شب با دکتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه عراق ضمن خیر مقدم به هیئت ایرانی خطاب به آنها گفت: حضور شما در عراق را اقدامی استراتژیک می دانم چرا که معتقدم ایران و عراق دو بال مهم در اتفاقات منطقه هستند و چون نقش رسانه را نقش پیامبران می دانم، بطور ویژه از حضور شما خوشحالم.

روابط ایران و عراق بسیار ریشه دار است

او با بیان اینکه؛ من معتقدم چنین رفت و آمدهایی روابط دو کشور را تعمیق می بخشد، ادامه داد: البته روابط بین دو کشور از پیش از سقوط صدام وجود داشت. من ۳۳ سال پیش در دوران مبارزه در دیدار با قذافی وقتی از علت زندگی در ایران از من پرسید، گفتم چون همه اعراب درها را به روی ما بسته اند و لذا این روابط بین ما ریشه دار است بخصوص اینکه موضع ایران همیشه یک موضع برادری و دوستی فراتر از قوم و زبان و مذهب بوده است.

ابراهیم جعفری در این رابطه افزود: یکی از وزرای خارجه سابق آمریکا کتابی به نام «جبار و جبروت» دارد که در صفحه ۴۷ آن می گوید ما انقلاب ایران را انقلابی خشونت گرا می دانستیم ولی بعدا فهمیدیم که این انقلابی بزرگ و مردمی در حد انقلاب فرانسه بوده است.

انقلاب ایران جزو شش انقلاب بزرگ دنیاست

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه؛ من معتقدم انقلاب ایران جزو شش انقلاب بزرگ و مهم دنیاست، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران در ابتدا می خواستند آن را خفه کنند ولی امروز همگان شاهدند که این انقلاب الهی تثبیت شده است و ما خوشحالیم که انقلاب ایران امروز توانسته جایگاه خود را در حوزه های مختلف پیدا کرده و پیشرفت های گسترده ای داشته باشد. لذا ما از هرگونه گسترش روابط میان دو ملت بسیار بهره برده و به آن مشتاقیم.

وی با اشاره به غنای فرهنگی، ادبی و هنری ایران زمین افزود: سلسه هنرمندان و بزرگان ادب و هنر در ایران قرن ها ادامه داشته و زوال ناپذیر است و من معتقدم که رسانه های ایران نقش بسیار مهم و بزرگی در مقابله با بحران های منطقه ای داشته و دارند و این را از ابتدا شاهد بوده ام.

رسانه صادق انسان ساز و رسانه کاذب موجب فتنه است

ابراهیم جعفری در ادامه با ابیان اینکه؛ قطعا رسانه صادق می تواند انسانها و نسلهای آینده را بسازد و به عکس رسانه های کاذب موجب فتنه و جنگ خواهند شد، گفت: رسانه برای جوامع بسیار مهم است و لذا باید خطر و نفع آن را همزمان در نظر گرفت چرا که هم می تواند بسازد و هم خراب کند و به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا...»

آنانکه دنبال همه پرسی در کردستان هستند کاملا در اشتباهند

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال مهر، درباره موضع شخصی و رسمی وی درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: آنهایی که در کردستان به دنبال همه پرسی هستند کاملا در اشتباهند و مطمئنا این اتفاق بر مشکلات جاری کشور و ملت عراق خواهد افزود.

او با اشاره به اینکه؛ عراق کشوری با قومیت ها و مذاهب مختلف است، ادامه داد: تمام آحاد ملت عراق از هر طائفه و مذهبی مطابق قانون اساسی کشور برابر بوده و در چارچوب قانون حق اظهار نظر دارند.

جعفری افزود: عراق در دوران جدید حق فدرالی را برای کردها در نظر گرفت ولی آنها باید در چارچوب و ذیل قانون اساسی عراق باشند کما اینکه در آمریکا نیز این چنین است و همه ایالات و فدرال ها همگی ذیل یک دولت واحد در واشنگتن هستند. ما حتی سهم پول نفت کردها را افزایش دادیم و الان آنها در دولت از رئیس جمهور گرفته تا دیگر مناصب سهیم هستند و حتی پارلمان محلی دارند که همین مسئله در بازسازی و شکوفایی اقلیم موثر بوده و ما از این بابت خوشحالیم.

وی ادامه داد: در واقع ما معتقدیم الان کردها تحت حاکمیت عراق یکپارچه بهترین حالت را دارند چرا که ما هیچ تمایزی برای دیگران نسبت به کردها قائل نشدیم و لذا اگر برخی رهبران بلندنگری و دوراندیشی نداشته باشند مردم خود را به بیراهه خواهند برد.

لزوم اجرای مشابه پروژه مارشال در عراق

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال دیگر مهر، درباره پیش بینی آینده عراق گفت: ما قطعا باید به دنبال بازسازی عراق باشیم و در این راه نیازمند برادران ایرانی خود هستیم. البته من پیشنهاد چیزی شبیه «پروژه مارشال» را که پس از جنگ جهانی دوم برای آلمان اجرا شد، در مجامع بین المللی داده ام.

بنابر این گزارش؛ دراین دیدار علی معزی سرپرست هیئت رسانه ای ایران با تبریک پیروزی های ملت عراق بر تروریست های تکفیری، آن را نتیجه وحدت و انسجام مردم و نقش موفق رسانه در افشای توطئه ها و تحریکات انحرافی دانست که باید این تجربه موفق برای جلوگیری از خدعه مجدد دشمن به کار گرفته شود.

لازم به ذکر است؛ هیئت رسانه ای کشورمان که مدیرکل بین الملل و اخبار خارجی خبرگزاری مهر نیز در آن حضور دارد، به دعوت اتحادیه بزرگ روزنامه نگاران و خبرنگاران عراقی و با تلاش و هماهنگی معاونت اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بغداد حضور یافته است.

نظر شما