شناسهٔ خبر: 139072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ترامپ تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره این کشور برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

به گزارش «نماینده»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

پایگاه «بلومبرگ» این خبر را به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید منتشر کرده است.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب کردند که بر اساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می‌کند.

کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو، موجب شده بود تا کاخ سفید نسبت به امضای این طرح بی‌میل باشد. با این وجود، از آنجا که شمار امضاهای این طرح از دو سوم مجموع نمایندگان بیشتر بود، ترامپ عملا امکان وتوی آن را نداشت.

در این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا موظف شده شرکت‌ها و افراد ایرانی را  به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار دهد.

در دستکم سه بند از توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید و سیاست‌هایی که مستقیما با هدف فشار اقتصادی بر ایران طراحی شده، منع شده است.

این طرح همچنین از آن جهت که آثار فرامرزی دارد و ممکن است شرکت‌های اروپایی همکار با روسیه را جریمه کند، در اروپا هم مخالفان بسیاری دارد.

اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان از تصویب این طرح ابراز نگرانی کرده‌اند. بخش روسی این تحریم‌ها می‌تواند به پروژه خط لوله گاز «نورد استریم ۲» که گاز را از روسیه به بخش غربی اروپا منتقل می‌کند، لطمه بزند.

ترامپ با وجود امضای طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی، در بیانیه‌ای از تبعات احتمالی این طرح، از جمله کاهش اختیار رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌های روسیه و کاهش امکان همکاری با «متحدان» آمریکا، ابراز نگرانی کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما