شناسهٔ خبر: 139065 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تأثیر مسائل سیاسی و تعیین کابینه بر گرانی کالاهای اساسی

جلال محمودزاده43 البته مسائل سیاسی روز خصوصاً انتخابات و تعیین کابینه در گرانی‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است. در وزارت جهاد کشاورزی نیز تعیین تکلیف وزیر آینده و عاقبت انتصابات بر مدیریت بازار و پروسه‌های مدیریتی مؤثر است.

هفته نامه «نماینده»؛ جلال محمودزاده*/ بارها بر این موضوع تأکید شده است که مدیریت تنظیم بازار در کشور بیمار است. نظارت بر قیمت کالاها در بازه‌های مختلف زمانی رها می‌شود و اساساً از پتانسیل‌های موجود به‌صورت بهینه استفاده نمی‌شود.

هم‌اکنون تعداد زیادی واحدهای تعاون روستایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استفاده نمود. متأسفانه با وجود استعدادها و امکانات فراوانی که وجود دارد از آنها استفاده صحیح و بهینه نمی‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی که مسئول تنظیم بازار است باید از ظرفیت فروشگاه‌های تعاون روستایی، مراکز عرضه محصولات در میادین میوه و تره‌بار استفاده کرده و مدیریت کند تا محصولات از طریق این واحدها در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

متأسفانه آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که واسطه‌هایی در بازار حضور دارند که با مشاهده کمبود محصولات، به‌نوعی اقدام به خریدوفروش می‌کنند تا قیمت تمام‌شده بالا رفته و نهایتاً موجب ایجاد گرانی در سطح بازار و فشار بر مصرف‌کننده می‌شوند.

از طرف دیگر مسئولین ما در رابطه با تولید آمار دقیقی ندارند تا در زمان کمبود، گزینه‌های جایگزین را ارائه نمایند. اخیراً تعداد زیادی از دام‌ها توسط تب برفکی از بین رفت و دولت هیچ حرکتی برای جایگزینی آن‌ها انجام نداد. باید وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات ارزان‌قیمت در اختیار دامداران قرار می‌داد که کم‌کاری در این موضوع باعث شد امسال با کمبود گوشت قرمز و افزایش قیمت آن مواجه شویم.

مبحث عرضه و تقاضا و تولید و مصرف بسیار موضوع مهمی است که کار کارشناسی دقیقی را می‌طلبد و باید از همه امکانات استفاده کرد و همچنین تمامی شرایط از جمله حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده که هردو نیازمند حمایت هستند را در نظر داشت.

چنانچه وزارت جهاد کشاورزی از پتانسیل‌های موجود از جمله هزاران تعاونی روستایی که تعطیل هستند به‌صورت بهینه استفاده کند قادر خواهد بود از نوسان و افزایش قیمت کالاها و محصولات جلوگیری به عمل آورد و آرامشی در بازار مصرف ایجاد نماید.

البته مسائل سیاسی روز خصوصاً انتخابات و تعیین کابینه در گرانی‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است. در وزارت جهاد کشاورزی نیز تعیین تکلیف وزیر آینده و عاقبت انتصابات بر مدیریت بازار و پروسه‌های مدیریتی مؤثر است.

*نماینده مهاباد و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی

نظر شما