شناسهٔ خبر: 139046 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نوبخت

هیأت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی، قرارداد توتال را تائید کرد

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت از تائید قرارداد توتال توسط هیأت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم با اشاره به جلسات هیأت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی گفت: طبق بند ۳ قانون نفت مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحیه ۱۳۹۰، یک هیأت عالی بر همه قراردادهای نفتی نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: ظرف چند هفته گذشته کل قرارداد توتال با پیوست‌های آن در اختیار هیأت عالی قراردادهای نفتی قرار گرفت و آنها بررسی کردند و روز گذشته در جلسه‌ای، این هیأت به اتفاق آراء، قرارداد توتال را تائید کردند.

سخنگوی در ادامه این نشست خبری گفت: ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان گندم خریداری شده و تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به کشاورزان پرداخت شده است.

نوبخت یکی از اهداف دولت دوازدهم را اجرای برنامه ششم و رسیدن به رشد ۸ درصدی خواند و افزود: برای رسیدن به این رقم از رشد باید سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین با اشاره تسهیلات دولت برای رونق تولید گفت:تا ۸ مرداد ۹۶ به ۲۵ هزار و ۴۳۳ واحد تسهیلات با حجم ۱۷ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: همچنین برای طرح های عمرانی ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است؛ ۵۲ هزار و ۵۹۱ دستگاه تاکسی تحویل گرفتیم و پرس کردیم که جایگزین آن به حمل و نقل داده شده است

فهرست کابینه دوازدهم در مراحل پایانی است

نوبخت در مورد کابینه دوازدهم نیز گفت: لیست نهایی در مرحله پایانی است. رئیس جمهور همه پیشنهادات را از جریانات سیاسی مختلف و حاضر در صحنه اجتماعی شنیده اند و از هر سه فراکسیون مجلس دعوت شد و نظرات افراد حقیقی و حقوقی به رئیس جمهور منعکس شد و ایشان از آنجایی که نسبت به مطالبات مردم متعهد هستند از میان چهره ها برای همکاری دعوت خواهد کرد.

نوبخت در مورد حضور خودش در سازمان برنامه و بودجه در دولت بعدی تصریح کرد: باید ببینیم همچنان سنگ زیرین آسیاب هستم یا در جای دیگر با رنج کمتر.

وی با بیان اینکه هفته آینده ترکیب کابینه مشخص خواهد شد، گفت: حتما تغییراتی در کابینه هست اما ممکن است بنا بر ملاحظاتی این چینش تغییر کند.

وضعیت جسمی سران فتنه مورد سوال یکی از خبرنگاران بود که نوبخت پاسخ داد: در ۷،۸ روز اخیر شورای عالی امنیت ملی جلسه ای نداشته در جلسه گذشته شورا نیز چنین موضوعی در دستور کار نبود.

وی گفت: ضمن آرزوی سلامتی برای این عزیزان امیدواریم هیچ دغدغه ای برای خانواده آنها نباشد، همه فرزندان این کشور هستیم و باید به نحو مطلوب از منافع ملی دفاع کنیم که آرامش در کشور وجود داشته باشد.

نگاهمان به مدیریت نباید جنسیتی باشد

حضور خانم ابتکار در کابینه مورد سوال بود دیگر یکی از خبرنگاران بود که نوبخت اظهار داشت: قرار نیست جنسیتی مدیریت را ببینیم باید نگاه مان بر اساس توانایی ها باشد.

وی همچنین در مورد لیست هایی که از سوی برخی جریانات و گروه های سیاسی در مورد کابینه منتشر می شود، گفت: باخبر شدیم خیلی محافل برای این کار بزرگ مشارکت می کردند و برای خود وزیر و وکیل تعیین می کردند که تمام این کارها بی تاثیر است.

هیات نظارت بر برجام در مورد نقض فاحش برجام اظهار نظر می کند

سخنگوی دولت همچنین در مورد اینکه نقض فاحش برجام با چه اقدامی صورت می گیرد، عنوان کرد: یک هیات نظارت نظر می دهد و دولت به تنهایی در این خصوص اظهار نظر نمی کند.

وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی یک تیمی تعریف شده که آن تیم باید نسبت به نقض فاحش برجام اظهار نظر کند؛ مطمئن باشید ما از منافع مردم و مصالح کشور به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

نوبخت در مورد حضور زنان در کابینه نیز گفت: همکاری با دولت را به وزارتخانه ها محدود نکنید، من هم وزیر نیستم اما در کابینه نقش مهمی دارم. اگر برای همکاری در کابینه از بانوان دعوت نشده است به حساب عدم استفاده از ظرفیت آنان تلقی نمی شود و ممکن است از بانوان در دیگر پست های مدیریتی استفاده شود.

رئیس جمهور در انتخاب کابینه به دنبال بده بستان های سیاسی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که مطالبه کدام جریان برای حضور در کابینه بیشتر بوده است، اصول گرایان یا اصلاح طلبان، تصریح کرد: در این خصوص مرزبندی مطلوب نیست، رئیس جمهور از همه اظهار نظر خواستند که مشورت بدهند و برخی ها هم که داوطلبانه اظهار نظر کردند اما اولویت رئیس جمهور پاسخگویی به مردم است لذا به دنبال بده بستان های سیاسی نیست و تنها به خواسته های مردم توجه دارند.

نوبخت با بیان اینکه کابینه جدید کابینه فراجناحی خواهد بود، گفت: رئیس جمهور تنها در برابر مردم مسئول است و هر چند که کمک فکری برای چینش کابینه می گیرد اما در نهایت تصمیم گیر نهایی خود او است.

وی در توصیه ای به گروه های سیاسی تاکید کرد: در چارچوب های منطقی خود را موظف به کمک بدانید.

سخنگوی دولت در مورد گرانی های اخیر گفت: برخی افزایش قیمت ها فصلی است که اینها قابل کنترل است. سرکوب قیمت ها و به زور پایین کشیدن آن با واردات امکان پذیر است اما سیاست ما حمایت از تولید داخلی است

نوبخت در مورد بدعهدی های آمریکا در قبال برجام خاطرنشان کرد: برجام یک دستاوردی برای ملت ایران بود و این دستاورد همانند دستاوردهای انقلاب خالی از نوسانات و هجمه ها نیست.

وی افزود: از همان ابتدا تندروهای آمریکایی گفتند نمی گذاریم برجام اجرا شود و به ویژه اینکه تحولاتی در قوه مجریه آمریکا به وجود آمد و ترامپ حاکم شد که دنیا با تردید به او نگاه می کند که این مخالفان با آمدن ترامپ تقویت شدند، اما پنج کشور دیگر با ما هستند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نسبت به این دستاوردها هوشمند عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به جلسه سران گفت: جلسه بسیار مفید، صمیمانه و فرصت خوبی برای رایزنی‌ها نسبت به مسائل کشور بود.

وی در ادامه با اظهار تأسف از لغو کنسرت شهرام ناظری گفت: این موضوع باعث تأسف است به همین جهت از مسئولان محلی و استانی انتظار داریم واقع‌بینانه این‌گونه موارد را مدیریت کنند.

رئیس‌جمهور به جای پاسخگویی به مطالبات جریانات سیاسی، خود را پاسخگوی مردم می‌داند

نوبخت مجدداً با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه فشاری به رئیس‌جمهور برای چینش کابینه تأثیرگذار نیست، گفت: رئیس‌جمهور بسیار زیرک و آدم شجاعی است؛ هم در بیان نظرهایش و هم‌ تصمیم‌گیری.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیس‌جمهور به جای آنکه خود را پاسخگوی برخی از مطالبات جریانات سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مردم می‌داند.

وی در ادامه در مورد کاهش صادرات غیرنفتی گفت: صادرات نفتی تابع تولید نفت است که در فروردین ماه ۵۰ دلار، ماه بعد ۴۸ دلار و در تیرماه ۴۴ دلار به فروش رسید، اما تولید ما در خرداد ماه سه میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز و در تیرماه سه میلیون و ۵۸۳ هزار بشکه در روز بود؛ بنابراین صادرات نفتی زیاد نشده و این صادرات طبق برنامه پیش‌بینی شده ما در برنامه پیش می‌رود.

نوبخت افزود: صادرات غیرنفتی تقلیل یافته که این موضوع در کارگروهی مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گرفت و امیدواریم تا پایان سال صادرات غیرنفتی را بتوانیم طبق برنامه عملکرد داشته باشیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای از نظر اقتصادی به دولت یازدهم می‌دهید؟ گفت: می‌شود بیشتر از ۲۰ داد، مثلاً بگوییم ۲۲.

وی مجدداً در مورد واکنش ایران نسبت به نقض عهد طرف مقابل در برجام گفت: ما تابع نظر هیأت نظارت بر برجام هستیم که نظرش برای همه ما لازم‌الاتباع است و بدانید که این آمادگی را داریم از منافع مردم و ملت کوتاه نیاییم.

نظر شما