شناسهٔ خبر: 139011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عربستان حج را سیاسی کرده است

امیر قطر وزیر خارجه قطر بیانیه ۴ کشور تحریم کننده در نشست منامه را سرشار از تناقضات دانست.

به گزارش «نماینده»، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که بیانیه مشترک وزیران خارجه سعودی، امارات، بحرین، و مصر که در منامه صادر شد، سرشار از تناقضات است.

وی در گفتگو با شبکه الجزیره افزود که چهار کشور ادعای پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند اما خواسته‌های آن‌ها غیرقانونی است.

آل ثانی گفت: عدم موضع‌گیری روشن از سوی کشورهای محاصره کننده نشان می‌دهد که این کشورها سیاست لج بازی را ادامه می‌دهند و نمی‌خواهند اعتراف کنند که اقداماتشان علیه قطر غیرقانونی است.

وزیر خارجه قطر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت عربستان در راستای بحران کنونی، مسأله حج را سیاسی کرده است، افزود: هیچ مقام قطری اظهار نظری درباره بین‌المللی کردن مسأله حج مطرح نکرده و هیچ اقدامی نیز برای نظارت بین‌المللی بر حج اتخاذ نشده است.

آل ثانی تاکید کرد که قطر حج را سیاسی نکرده و متاسفانه این سعودی است که این کار را انجام داده است.

 عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی روز گذشته گفت که درخواست قطر برای نظارت بین‌المللی بر امور حج، اقدامی خصمانه و اعلام جنگ علیه عربستان است.

وی در گفتگو با دو شبکه العربیه و الحدث در حاشیه نشست چهارجانبه کشورهای تحریم کننده قطر در منامه گفت: ما حق واکنش به هر طرفی که برای  سیاسی کردن احساسات مقدس تلاش می‌کند، محفوظ می‌داریم.

چهار کشور تحریم کننده قطر که روز گذشته در منامه گرد هم آمده بودند، بار دیگر بر خواسته‌های قبلی خود از قطر تاکید کردند.

کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته‌اند.

این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به‌روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره قرار داده‌اند.

کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.

نظر شما