شناسهٔ خبر: 138996 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آواها و نواهای رضوی روشی برای بیان ارادت نسبت به اهل بیت (ع)

مراسم اختتامیه دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی در تالار وحدت برگزار شد.

 به گزارش «نماینده»، اختتامیه دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی با حضور استاندار تهران سید حسین هاشمی، برزین ضرغامی مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و احمد صدری دبیر تخصصی جشنواره عصر امروز مورخ هفتم مرداد ماه در تالار وحدتبرگزار شد.

برزین ضرغامی مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در ابتدای مراسم ضمن ابراز خرسندی از برپایی چنین جشنواره‌ای گفت: امشب جمعی از صاحب نظران در این مراسم حاضر هستند. من به خودم اجازه نمی‌دهم تا به شکل تخصصی وارد این حوزه شوم. باید بدانیم فرهنگ ایران تلاقی اقوام مختلف بوده است. آن‌ها که درباره فرهنگ ایران زمین تحقیق می‌کنند، بدانند فرصت‌های بی شماری برای شناخت اقوام مختلف وجود دارد.

مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: از وقتی بحث تشیع مطرح شد، ایران سرزمینی پیشتاز در این امر بود. ایرانیان از ابتدا سعی کردند به طریقی به اهل بیت (ع) عرض ارادت کنند. یکی از این راه‌ها، بهره‌گیری آوا و نواهای موسیقی بود.

ضرغامی با بیان اینکه پانزدهمین دوره از جشنواره امام رضا (ع) را پشت سر می گذاریم، اظهار داشت: امسال شاهد برگزاری پانزدهمین دوره از جشنواره امام رضا (ع) در حوزه های مختلف هستیم. تا به اینجا بخش‌های متعددی را مرتبط با این جشنواره شناسایی کردیم. یکی از مواردی که کمتر در آن ورود کرده بودیم، آوا و نواهای رضوی بود که اولین دوره آن در سال گذشته برگزار شد و امسال شاهد دومین دوره آن هستیم.

ضرغامی در پایان عنوان کرد: تعداد اجراها و رونق و غنای کارها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. امیدوارم این جشنواره در سال‌های آتی همچنان پا بر جا بماند و در کنار معرفی بتواند باعث خلق آثار فاخر شود. پیام جشنواره رضوی مهر، دوستی و صلح است و امیدوارم در همه دنیا ترویج پیدا کند.

سپس، سیدحسین هاشمی ضمن عذرخواهی از غیبت سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امام رضا برای کسانی که دل در گرو آن دارند، نقطه پرگار است. امیدوارم همه در جوار امام رضا (ع) باشیم، به خصوص شما اهالی فرهنگ و جوان‌ها.

پس از آن گروه موسیقی قاصدک به سرپرستی سعید اسماعیلی از شهر ورامین به روی صحنه آمدند.

در ادامه احمد قوام شکوهی خادم امام رضا (ع) گفت: از کودکی در خانه امام رضا (ع) بدون تعطیلی و مرخصی همه روزه طی ۷۲ سال در نقاره خانه حضرت حاضر هستم.

وی با بیان خاطره ای از حرم امام رضا (ع)   بیان کرد: من یک کتاب‌ پر از خاطره از امام رضا (ع) دارم.

سپس سیدحسام الدین سراج هدیه خود را از دستان استاد احمد قوام شکوهی گرفت.

علی ثابت نیا خواننده نیز فرد دیگری بود که هدیه خود را دریافت کرد.

حسام الدین سراج با بیان خاطره ای از اجراهای خود در مشهد مقدس، گفت: از استاد صبحدل، یاد کنیم که از قاسم رفعتی خواننده کشورمان حمایت کردند.

سپس سراج چند بیتی را به صورت زنده اجرا کرد.

پس از مراسم تجلیل، حسین ولی نژاد از شهرستان شیروان به اجرای دو تارنوازی برای حضار پرداخت.

همچنین، احمد صدری دبیر دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی، با بیان گزارشی از این دوره از جشنواره گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، آقای ضرغامی و اسماعیلی در کنار ما بودند و خیلی دلی وارد کار شده‌اند، تا این نوع موسیقی از نواها ظهور و بروز داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در این نوع موسیقی خط فاصله ای بین موسیقی مذهبی و فرهنگی نمی توانیم بکشیم و بحث موسیقی دینی و غیردینی مشهود است و خط فاصل دقیقی را نمی‌توان برایش رسم کرد.

دبیر دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی در پانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) اظهار داشت: این دوره از جشنواره امام رضا (ع) مجرایی برای گردآوری چنین موسیقی بود تا هم در نگاه رسانه و هم اهالی فرهنگ دیده شود.

صدری در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی این دوره جشنواره به لحاظ موسیقی به خوبی گسترش‌ پیدا کرد و امیدواریم سال آینده بخش رقابتی را به همت دوستان برگزار کنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم ضرغامی، صدری، سراج، پور علیشاهی نماینده شبستر، اصلانی و برای اهدای جوایز به روی صحنه حاضر شدند.

در بخش کلار و آکاپلا، حسین انفرادی از مشهد مقدس، وحید خرمی از قم، مسعود نیکویی از تهران، سیداحمد رضوی از تهران و مه لقا رکنی از تهران مورد تقدیر قرار گرفتند و در رشته موسیقی ردیف دستگاهی؛ سیدعلی اسماعیلی از ورامین، علیرضا محرابی از اصفهان، علی صدیقی راد از دزفول و همچنین در بخش نواهای آیینی و پاپ برنا قیاس از تهران، نوید ظریف کریمی از مشهد مقدس، هادی قاسمی از دلیجان و دانیال مهران راد از شیراز تقدیر شدند.

نظر شما