شناسهٔ خبر: 138980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واشنگتن با اعمال تحریم‌های جدید یک سوم ایدئولوژی دنیا را هدف قرار داده است

سنا به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، آمریکا در سه جبهه می‌جنگد؛ اما قدرت مقابله در این سه جبهه را نخواهد داشت. در حال حاضر صرفاً موضوعی به نام ایران وجود ندارد، بلکه قدرتی به نام ایران، کره شمالی و روسیه به وجود آمده است.

به گزارش «نماینده» «فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص اهداف تحریم­‌های جدید آمریکا علیه ایران، با اشاره به اینکه واشنگتن با اعمال تحریم توانایی مبارزه با یک‌سوم از ایدئولوژی جهان را ندارد، بیان داشت: از روزی که انتخابات آمریکا شروع شد و هنوز داعیه‌ای به نام ترامپ نبود، مشخص بود حزب تندروی جمهوری‌خواه به دنبال ساختار، رفتار و دیپلماسی خارجی و ساختار داخلی جدیدی در آمریکا است.

وی با توجه به زمانی که ترامپ انتخاب شد، یادآوری کرد: این یک واقعیت بود که در بطن و ورای خود یک داعیه‌ای به نام آمریکای متفاوت دارد. آمریکای جدید فراتر از آن چیزی است که تاکنون بوده است. گرچه این موضوع یکسری خطرات به دنبال دارد؛ اما این امر در بطن خود یکسری فرصت­‌ها نیز به دنبال خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر دیپلماسی تهدید واشنگتن اشاره داشت: حرکات آمریکا یک دیپلماسی تهدیدآمیز است که دیپلماسی جدیدی محسوب می­‌شود. گرچه این دیپلماسی ممکن است جدید باشد؛ اما دیپلماسی اصلی آمریکا است؛ یعنی شاکله‌ وجودی و ماهیت اصلی آمریکا همین شکلی است که الآن مشاهده می­‌شود و غیرازاین نیست. در حقیقت آمریکا به اصل خود بازگشته است.

وی با یادآوری رویکردی که در دوران اوباما اتخاذ شد، بیان داشت: اوباما در دوران خود توانست جهان را فریب دهد و چهره‌ای متفاوت از آمریکایی که وجود نداشت نشان بدهد. بسیاری در دنیا فریب چهره‌ آمریکا را خوردند؛ اما الآن چهره‌ای که به عنوان ترامپ در مقابل ما است، آمریکایی است که باید باشد. در مقابل این آمریکایی که باید باشد، لازم است یک دیپلماسی تعریف کرد. آن دیپلماسی که تاکنون نبوده است.

باقریان با تأکید بر اینکه دوره جدید برای ایران دوره‌ فرصت است، افزود: تحریم برای ما کلمه‌ جدیدی نیست. زمانی که تحریم‌های آمریکا گسترده‌تر می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که ایران پیشرفت داشته است. بیشتر شدن تعداد افراد و سازمان‌های تحریم شده نشان می‌دهد که این سازمان‌ها توانسته‌اند به دیواره‌های آتشین آمریکا نفوذ کنند. پس ایران قدرت بیشتری پیدا کرده که توانسته است ترس آمریکا را بیشتر کند. نیازی نیست که ما در این مرحله لباس عزا به تن کنیم، بلکه باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد؛ فرصتی که تا الآن به ایران دست داده نشده است.

وی با توجه به لزوم اتخاذ دیپلماسی شکست گفت: ما در گذشته با تحریم‌های آمریکا چکشی برخورد می‌کردیم و به دنبال شکستن این تحریم‌ها بودیم؛ اما الآن به این کار نیازی نیست. ما راه شکست را می‌دانیم، الآن باید به دنبال دیپلماسی شکست باشیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رفتار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، روسیه و کره شمالی تأکید کرد: آمریکا متحدانی در جهان دارد که بخشی از آن‌ها استراتژیک، بخشی غیراستراتژیک، بخشی اقتصادی و بخشی از آن‌ها ایدئولوژیک هستند. بخشی نیز آمریکا را به عنوان الگو انتخاب کرده‌اند. رفتاری که آمریکا در مقابل ایران دارد، فقط در مقابل کشور ما نیست، بلکه در مقابل روسیه که به عنوان یکی از ابرقدرت‌های آتی جهان است و کره شمالی که به عنوان یک ابرقدرت نظامی موشکی است، چنین رفتاری اتخاذ کرده است.

وی با تأکید بر ضعف واشنگتن برای مبارزه در سه جبهه اشاره کرد: آمریکا در سه جبهه می‌جنگد؛ اما قدرت مقابله در این سه جبهه را نخواهد داشت. در حال حاضر صرفاً موضوعی به نام ایران وجود ندارد، بلکه قدرتی به نام کره شمالی، ایران و روسیه به وجود آمده است. اگر تیم دیپلماسی ایران مهره‌ها را دقیق بچیند، آموزش لازم و کافی را ببیند و حمایت داخلی مردمی داشته باشد که موردنیاز است، مطمئناً آمریکا شکست‌خورده است؛ زیرا جبهه‌ای را که انتخاب کرده است، حدود یک‌سوم جهان را در برمی‌گیرد که منظور طول جغرافیایی نیست، بلکه یک‌سوم از ایدئولوژی جهان را در برمی‌گیرد.

نظر شما