شناسهٔ خبر: 138979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمریکا هنوز متوجه نشده که اعمال فشارها بر مسکو تاثیری ندارد

روسیه43 سفارت روسیه در واشنگتن تاکید کرد: «آمریکا هنوز متوجه نشده که اعمال فشارها بر مسکو تاثیری ندارد، چه رسد به اینکه اعمال تحریم‌ها به بهبود روابط کمک کند.»

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، سفارت روسیه در واشنگتن از اظهارات "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تصویب لایحه قانونی مربوط به تحریمها علیه مسکو، ابراز شگفتی کرده است.  

در بیانیه‌ای که امروز از سوی دفتر مطبوعاتی سفارت روسیه منتشر شده، آمده است: «اظهارات ۲۹ جولای وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با لایحه قانونی مصوبه کنگره در مورد اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه نمی تواند باعث تعجب نگردد. این سخنان نشان می دهد که در واشنگتن هنوز متوجه این واقعیت نشده اند که استفاده از روشهای اعمال فشار و بکارگیری زورعلیه روسیه هرگز نمی تواند کارآمد و موثر واقع شود، چه رسد به اینکه اعمال تحریمها بتواند باعث بهبود روابط دو کشور شود.»  

لازم به یادآوری است که رکس تیلرسون روز شنبه در اظهاراتی، نتیجه رای گیری در کنگره آمریکا در مورد تحریمها علیه روسیه را نشانه تمایل مقامات این کشور برای دیدن گامهایی از سوی مسکو به منظور بهبود روابط با واشنگتن ارزیابی کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت: «اینکه لایحه قانونی مربوط به تحریمها با اکثریت تقریبا مطلق نمایندگان در کنگره به تصویب رسیده، نشان دهنده تمایل آمریکایی ها به آن است که ببینند روسیه گامهایی برای بهبود روابط با آمریکا برخواهد داشت.»

تیلرسون افزود: «ما امیدواریم که همکاری بین کشورهای ما در خصوص مسائل مهم جهانی ادامه پیدا کند و در این موراد ضرورتی برای استفاده از تحریمها وجود ندارد.»

مقامات پارلمانی روسیه نیز امیدواری وزیر خارجه آمریکا به بهبود روابط دوجانبه را بی پایه و اساس و عوام فریبی ارزیابی کرده اند.

"فرانس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاعی در شورای فدراسیون (سنای) روسیه در واکنش به ادعای تیلرسون گفت: «در روسیه به خوبی درک می کنند که هدف از اعمال قانون اعمال تحریمهای جدید، منزوی ساختن کشور ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی و دیگر زمینه هاست. بنابراین ابراز امیدواری رکس تیلرسون برای همکاری آمریکا و روسیه در زمینه حل و فصل مسائل مهم جهانی، ادعایی کاملا بی پایه و اساس است.»

به عقیده وی، آمریکا در حقیقت بدترین راه را در میان همه امکانات موجود، برای سرو سامان دادن به روابط با روسیه برگزیده است.

"آلکسی پوشکوف" سناتور دیگر روسی نیز اظهارات وزیر خارجه آمریکا را «عوام فریبی» نامید و به طعنه گفت: «آقای تیلرسون خیالش راحت باشد، پیامش در مسکو دریافت شده است: اگر تحریمهای یکجانبه آمریکا باید دوستی آنها با روسیه را نشان داده و باعث بهبود روابط شود، پس اقدامات تلافی جویانه مسکو هم "سمبل دوستی ما با واشنگتن" است.»

روسیه روز جمعه در پاسخ به تصویب لایحه قانونی مربوط به تحریمهای ضدروسی در کنگره اقدامات تلافی جویانه ای را در نظر گرفت. سفارت آمریکا در مسکو تا اول سپتامبر باید تعداد دیپلماتها و کارکنان در دفاتر دیپلماتیک خود در خاک فدراسیون روسیه را به سطح دیپلماتهای روسیه در ایالات متحده (یعنی ۴۵۵ نفر) برساند. علاوه بر این از اول ماه آگوست نیز سفارت آمریکا اجازه استفاده از ساختمان انباری در خیابان "داروژنی" مسکو و همچنین ویلای متعلق به سفارت آمریکا در حومه پایتخت را نخواهد داشت.  

نظر شما