شناسهٔ خبر: 138971 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سودِ بیشتر از ضرر مناطق آزاد

دلخوش43 نقاطی که در حال حاظر مناطق آزاد هستند در گذشته برهوت و بلااستفاده بودند که امروز باعث رونق اقتصادی بخش هایی از کشور شده‌اند. البته منکر ضعف ها نیستیم؛ ضعف هایی در مدیریت و امکانات وجود دارد، ولی اساسا با احداث مناطق آزاد، شغل‌های بسیاری ایجاد شده است.

«نماینده»؛ سیدکاظم دلخوش*/دولت در لایحه خود خواستار افزایش ۷ منطقه آزاد جدید بوده است که به این ترتیب مجموع  تعداد مناطق آزاد و ویژه به رقم ۱۱ خواهد رسید. با توجه به این نکته که دولت این پیشنهاد را مطرح نموده قطعا بار مالی آن را نیز پیش بینی نموده است. معتقدم پیشنهاد افزایش مناطق آزاد اقدام خوبی است که پیامد های مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

فلسفه وجودی مناطق آزاد رونق اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال، مبادلات فرهنگی با کشورهای دیگر و خصوصا کشورهای همسایه است. هم اکنون نیز در چهار گوشه کشور در برخی نقاط مناطق آزاد داریم.

درخصوص دیگر ویژگی های مناطق آزاد نیز به مواردی می توان اشاره داشت:

۱.مناطق آزاد باعث رشد اقتصادی مناطق مختلف می شوند.

۲.ارزش اراضی مردم افزایش می یابد.

۳.حفظ و حراست از مرزها صورت می گیرد.

۴. مردم به توسعه اقتصادی در مناطق کور و مناطقی که رشد اقتصادی چندانی نداشته اشتیاق می یابند.

ایجاد مناطق آزاد از برنامه های بسیار خوبی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد، البته نقایص موجود هم باید برطرف شود.

نمایندگان در کمیسیون اقتصادی همواره در زمینه نوشتن قوانین برای مناطق آزاد و مناطق ویژه، تلاش کرده اند تا پیشگام باشند. به اعتقاد من تاکنون نیز مناطق آزاد به اهداف خود رسیده‌اند. این نکته قابل توجه است که مناطق آزاد در مرزهای ما با کشورهای دیگر ایجاد می‌شوند. بخشی از خاک کشور ما و خاک کشور دیگری به عنوان منطقه آزاد درنظر گرفته می شوند که هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی می توانند در آن محدوده فعالیت کنند.

نقاطی که در حال حاظر مناطق آزاد هستند در گذشته برهوت و بلااستفاده بودند که امروز باعث رونق اقتصادی بخش هایی از کشور شده‌اند. البته منکر ضعف ها نیستیم؛ ضعف هایی در مدیریت و امکانات وجود دارد، ولی اساسا با احداث مناطق آزاد، شغل‌های بسیاری ایجاد شده است. به‌عنوان مثال در منطقه آزاد انزلی طی ۸سال گذشته بیش از ۳۰ هزار شغل ایجاد شده است. اگر چابهار امروز را با ۱۰ سال پیش مقایسه کنید، تاثیرگذاری منطقه آزاد در رونق اقتصادی کاملا واضح قابل مشاهده است.

بیشترین اعتراضی که به مناطق آزاد می شود شاید این باشد که بخشی از فعالیت این مناطق به واردات مربوط می شود در پاسخ به این شبهه باید گفت چون در مناطق آزاد، یک معافیت ۱۵ ساله برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است بنابراین نباید حجم وسیع کالاهایی که تولید می شوند و سرمایه‌گذاران فعال در آن مناطق را نادیده گرفت؛ به هر حال اگر صادرات و واردات در این مناطق را مقایسه کنیم، نسبت صادرات بیشتر بوده است.

از سوی دیگر ما در کشور از همه امکانات برخوردار نیستیم و برخی امکانات مورد نیاز کشور بوده که می‌تواند از این مناطق وارد شود. ضمن اینکه در مبادی ورودی گمرکات هم وجود دارند و روز به روز قوی تر عمل می کنند. در کل اعتقاد دارم که نفع مناطق آزاد بیشتر از ضرر آنهاست.

در کشورهای همسایه ایران؛ کراچی، نخجوان و در حاشیه مرزهای ما مناطق آزاد در حال راه اندازی یا فعالیت هستند و از فرصت های تعاملات فرهنگی و ایجاد اشتغال استفاده می کنند، بنابراین نباید این فرصت استراتژیک را از دست داد.

در همین راستا ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

۱.مناطق آزاد در حاشیه مرزها ایجاد می شوند نه در داخل شهرها

۲.این مناطق آزاد منجر به ایجاد شغل، رونق و آبادانی در حاشیه مرزها شدند

۳.بیشتر از ۸۰ درصد متقاضیان سرمایه گذاری، به مناطق آزاد رفته و حضور پیدا کرده اند.

۴.ما با سرمایه گذاران مناطقی از جمله انزلی جلساتی داشتیم و به بررسی مشکلات آنها پرداختیم.

۵.برخی مناطق آزاد از جمله کیش علاوه بر ماهیت اصلی خود، تبدیل به منطقه تفریحی-توریستی شده اند که بطور غیرمستقیم هم ایجاد اشتغال و درآمد می کند.

به اعتقاد من مجلس باید به دولت کمک کند تا ۷مورد پیشنهادی به مناطق آزاد افزوده شود و البته نقایص موجود نیز رفع شود.

درحال حاضر ۸۰ نماینده درخواست ایجاد منطقه آزاد و ویژه دارند و این نشان از وجود پتانسیل هایی خاص در مناطق مختلف کشور دارد.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

نظر شما