شناسهٔ خبر: 138970 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

همایون هاشمی در گفتگو با «نماینده»:

اجرای پزشک خانواده ما را از گسستی که در حوزه سلامت وجود دارد نجات می دهد

همایون هاشمی هاشمی گفت: علی رغم تلاش وزارت بهداشت در حوزه سلامت در دولت یازدهم دلیل اهمیت طرح پزشک خانواده از این روست که این طرح دارای ساختاری است که می تواند ما را از این گسستی که در حوزه سلامت وجود دارد برهاند. چرا که اگر در نظام سلامت کشور سه رکن اساسی یعنی نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و پزشک خانواده در کنار پایدار سازی منابع به طرح تحول سلامت اضافه شود طرح تحول به یک طرح فوق العاده تبدیل خواهد شد.

«نماینده» / همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» اظهار داشت: شاالوده و اساس طرح تحول سلامت قاعدتا طرح پزشک خانواده است و این طرح در نظام سلامت ما جایگاه ویژه ای دارد چرا که پایه و اساس آن نظام ارجاع است که بر اساس آن هزینه خانواده ها در سبد سلامت به شدت کاهش پیدا می کند و این برای دولت هم حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع پزشک خانواده در بسیار ی از کشورها موفق عمل کرده است خاطر نشان کرد: این طرح در دولت دهم به صورت پایلوت در چند استان اجرا شد نکته قابل توجه این است که طرح پزشک خانواده می تواند نظام ارجاع را سازماندهی کند و نیز در حوزه طرح تحول شروع خوبی برای خطوط راهنما باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای پزشک خانواده از پزشکان عمومی استفاده می شود. یعنی سطح اول مراجعات که در مان پذیر هستند در همین مرحله با معاینه توسط پزشک جدا می شوند عده ای هم در مرحله ای از بیماری هستند که نیاز به درمان تخصصی یا فوق تخصصی دارند که با نظر پزشک ارجاع داده می شوند بنابراین نظام ارجاع دراین مرحله عملی می شود در همین مرحله نیز با وجود پزشک خانواده سطح بندی خدمات هم شکل می گیرد  

هاشمی افزود:دلیل اهمیت طرح پزشک خانواده از این روست که این طرح دارای ساختاری است که می تواند ما را از این گسستی که در حوزه سلامت وجود دارد برهاند. چرا که اگر در نظام سلامت کشور سه رکن اساسی یعنی نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و پزشک خانواده در کنار پایدار سازی منابع به طرح تحول سلامت اضافه شود طرح تحول به یک طرح فوق العاده تبدیل خواهد شد.

نظر شما