شناسهٔ خبر: 138969 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گفت و گو با فلاحتی نماینده قائنات

اشتغال قائنات منتظر اقدام عملی از سوی دولت است/هشدار نسبت به تخلیه روستاها به علت خشک شدن قنات ها

فرهاد فلاحتی/2 فلاحتی به بودجه در نظر گرفته شده برای اشتغال روستایی در مجلس اشاره کرد و گفت: در این زمینه مبلغ ۵/۱میلیارد دلار معادل ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال پایدار در روستاها اختصاص یافت. این طرح هم مصوب و به دولت ابلاغ شده ولی هنوز منتظر اقدام عملی از سوی دولت هستیم که در مناطق روستایی شاهد کار و اشتغال باشیم.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با «نماینده» با بیان اینکه غالبا بحث قنات و اشتغال مشکل اساسی شهرها و روستاها به خصوص شهرستان قائنات است اظهار داشت: متاسفانه با توجه به شرایط خاص اقلیمی، خشکسالی های ۱۶، ۱۷ ساله قائنات یکی از عمده ترین مباحثی است که مردم با آن درگیر شدند و برای حل مشکل کم ابی و  قنوات نیازمند به برنامه ریزی های دقیق هستیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان اینکه انتظار می رود همانطور که دولت برای احیای دریاچه ارومیه مبلغ قابل توجهی را اختصاص داد یک جهاد هم برای احیای قنوات انجام دهد، تصریح کرد: با ادامه این وضع شاهد اتفاقات ناگوار از جمله خالی شدن روستاها از سکنه خواهیم بود که در پی آن آسیب های اجتماعی برای شهرهای بزرگ، کلانشهرها و حاشیه آنها به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: برای رفع مشکلات قنات مجلس مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را مصوب و منابع آن را هم مشخص کرد و در اختیار دولت قرار داد ولی حجم این خشکسالی ها در مناطق محروم و حوزه انتخابیه قائنات به حدی زیاد است که اگر این مبلغ فقط به یکی دوتا از روستاها اختصاص یابد باز کم است. مشکل خشکسالی و قنوات مشکلی عمومی برای کل کشور که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فلاحتی به بودجه در نظر گرفته شده برای اشتغال روستایی در مجلس اشاره کرد و گفت: در این زمینه مبلغ ۵/۱میلیارد دلار معادل ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال پایدار در روستاها اختصاص یافت. این طرح هم مصوب و به دولت ابلاغ شده ولی هنوز منتظر اقدام عملی از سوی دولت هستیم که در مناطق روستایی شاهد کار و اشتغال باشیم.

وی در ادامه افزود: از محل توسعه ملی وامی که در نظر گرفته می شود کاملا بدون بهره است و بابت آن سودی از مردم گرفته نمی شود ولی ضمانت هایی که برای پرداخت این وام وجود دارد مشکل روستاییان را حل نخواهد کرد چرا که در روستاها تعداد افرادی که بتوانند ضامن کارمندی باشند خیلی به ندرت است به همین دلیل باز هم مشکلی از آنها حل نخواهد شد.

نمایده مردم قائنات با بیان اینکه در مناطق روستایی قائنات معضل کمبود کار و اشتغال به دلیل محدودیت بیشتر نمود می کند تاکید کرد: از دولت انتظار داریم در سال ۹۶ که سال اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و تولید است با مدیریت جدید بتواند بخشی از آلام روستاییان را کم کند.

نظر شما