شناسهٔ خبر: 138959 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

توافق هسته‌ای نقض شده است/ هیات نظارت بر برجام پاسخ‌گو باشد

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه مصوبه تحریمی اخیر مجلس نمایندگان آمریکا نقض برجام است، گفت: هیأت نظارت بر اجرای برجام به دلیل مسئولیت حقوقی خود باید پاسخگو باشد.

به گزارش «نماینده» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، با اشاره به تصویب «طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی» در مجلس نمایندگان آمریکا و در توضیح ماهیت این مصوبه تحریمی، اظهار داشت: در طول مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تاکنون پنج نوع تحریم در قالب بهانه‌های پنج‌گانه علیه ایران وضع شده است که شامل تحریم‌های «هسته‌ای، حقوق بشری، تروریسم، موشکی و صلح خاورمیانه» است که این نوع آخر، عمدتا به اتهام بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه دنبال می شود.

وی ادامه داد: تحریم‌های هسته‌ای که از سال ۲۰۰۶ به مدت ۹ سال و در قالب ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران وضع شده، با برجام قرار بر این شد که این تحریم‌ها کنار گذاشته شود و تحریم‌های جدیدی شکل نگیرد؛ البته چهار نوع تحریم دیگر ممکن است در قالب احکام ریاست جمهوری و یا قوانین مجلس آمریکا ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده است، تجمیع چهار نوع تحریم حقوق بشری، تروریسم، موشکی و صلح خاورمیانه است؛ به همین جهت مادر تحریم‌ها نامگذاری شده که همه تحریم‌های غیرهسته‌ای را شامل می‌شود.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه این مصوبه نقض برجام است، اظهار داشت: هرچند آنها تلاش کرده‌اند تا به گونه‌ای این مصوبه را تنظیم کنند که شامل تحریم‌های هسته‌ای نشود، اما به دلیل اینکه در خود برجام آمده است که هرگونه تحریم جدید ایران و نیز اقداماتی که مانع بهره‌برداری ایران از آثار برجام شود، نقض برجام است، بنابراین این مصوبه نیز نقض برجام تلقی می‌شود.

برجام هم نتوانست تنش زدایی کند

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است که چالش‌های بین خود و آمریکا را محدود کند، اما برجام نیز نتوانست تنش‌زدایی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قالب برجام ۹۱۵ مورد از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد، اما ۲۴۵ مورد دیگر باقی مانده ولی با توجه به وضع تحریم‌های دیگر و ممانعت از بهره‌برداری ایران از آثار برجام با این مصوبه تحریمی، بنابراین برجام نقض شده است.

اگر به نقض برجام اعتراض کنیم، طبق بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم ها برمی‌گردد!

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه اعتقادی به توقف اجرای برجام ندارم، گفت: ایران تعهداتش را اجرا کرده و برنامه هسته‌ای خود را با تعدیل مواجه کرده و حالا که نوبت ایفای تعهدات طرف مقابل است، در مسیر اجرای برجام کارشکنی می‌کند؛ بنابراین باید از آن بخش از برجام که امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد، استفاده کند.

وی اظهار داشت: طبق بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اگر یکی از طرفین اعتراض کند که برجام نقض شده است، همه تحریم‌ها مجدداً برمی‌گردد؛ لذا در حال حاضر باید با ظرافت حرکت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هیأت نظارت بر اجرای برجام به دلیل مسئولیت حقوقی خود باید پاسخگو باشد؛ مجلس نیز در راستای وظایف خودش قانونگذاری کرده و مجدداً نیز قانونگذاری می‌کند و تلاش خواهد کرد تا در قالب طرح جدید، امکان تقویت توان موشکی کشور را فراهم کند.

نظر شما