شناسهٔ خبر: 138949 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اثربخشی واکنش‌ها به وضع تحریم‌ها

متین محجوب پیش از این، «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس به تصویب رسیده بود؛ اما به نظر می‌رسد واکنش چندانی را بر پایه این قانون از سوی مسئولین ذی‌ربط شاهد نیستیم.

هفته نامه «نماینده»؛ متین محجوب*/ مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرح تحریم جدیدی علیه ایران تصویب کرد که به گفته کارشناسان زیربنای بسیاری از تحریم‌های بعدی خواهد بود. ظاهراً این طرح در ادامه اقدام سنای آمریکا بود که البته با اضافه شدن تحریم‌های روسیه و کره شمالی و رفع برخی موانع قانونی در مجلس نمایندگان این کشور به تصویب رسید.

مجلس شورای اسلامی نیز از همان زمان که سنای امریکا طرح یاد شده را در دستور کار قرار داد، طرحی را به‌منظور اقدام متقابل در برابر امریکا تدوین کرده و در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مربوطه در حال پیگیری بود؛ این طرح که یک‌فوریت آن نیز در صحن علنی با اکثریت آرا تصویب شد؛ تلاشی بود که اهالی بهارستان برای ریل‌گذاری در راستای اقدامات دستگاه‌هایی اجرایی کشور به‌منظور پاسخگویی به ماجراجویی‌های امریکا انجام دادند.

بااین‌وجود سؤال اساسی در این میان میزان اثربخشی و بازدارندگی این طرح در مقابل رفتار آمریکایی‌هاست. سؤالی که متأسفانه در پاسخ به آن ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس معتقد است: «شاید حدود ۲۰ درصد امکان پاسخ به طرف مقابل در این طرح وجود داشته باشد.»

نکته دوم میزان الزام‌آور بودن برای دستگاه‌های اجرایی کشور است. به‌هرحال پیش از این، «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس به تصویب رسیده بود و در این قانون پیش‌بینی لازم را برای زمانی که برجام از سوی طرف‌های توافق نقض شود،  صورت گرفته بود؛ اما به نظر می‌رسد واکنش چندانی را بر پایه این قانون از سوی مسئولین ذی‌ربط شاهد نیستیم.

اقدام مجلس در تصویب قانون جدید برای مقابله با امریکا هر چند در جای خود پسندیده و ستودنی است اما شاید در این مورد خاص می‌بایست بر اجرایی شدن قوانین موجود توجه بیشتری صورت گیرد.

*سردبیر

نظر شما