شناسهٔ خبر: 138892 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

ادعای روحانی درباره مشورت با رهبری برای کاهش فشارهای اصلاح طلبان است

ابطحی43 عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: پناه بردن به مقام معظم رهبری شاید به این دلیل است که روحانی می‌خواهد قدری از فشارهای اصلاح طلبان درباره چیشن اعضای کابینه را کم کند.

به گزارش «نماینده» سیدمحمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر اینکه درباره چینش اعضای کابینه با مقام معظم رهبری مشورت می کنم، اظهار داشت: ایجاد فضاسازی نادرست آقایان به نوعی از سر مظلومیت رهبر معظم انقلاب است ایشان طی سال‌های گذشته نشان داده اند که هیچ تعارفی با دولت‌ها نداشته و دخالتی در تعیین وزرا نمی‌کنند.

وی افزود: مرسوم است که روسای جمهوری چهار وزارتخانه راه و شهرسازی، کشور، اطلاعات و خارجه را با مقام معظم رهبری هماهنگ کرده و نظر مثبت ایشان را آن هم نه به عنوان تایید کلی اخذ می کنند اما حضرت آقا هرگز فردی را تعیین نمی‌کنند.

ابطحی تصریح کرد: با توجه به صحبت هایی که آقای روحانی در گوشه و کنار به واسطه برخی افراد با سران اصلاحات داشته شکی در این نیست که رئیس جمهور تحت فشار جدی این طیف است؛ از این رو پناه بردن به مقام معظم رهبری شاید به این دلیل است که روحانی می خواهد قدری از این فشارها را کم کند.

نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه روحانی نباید برای کم کردن این فشارها از رهبری هزینه کند، ادامه داد: بنده یکی از منتقدین جدی آقای روحانی هستم، اما وی باید بداند که ۲۴ میلیون رای دارد و باید با این پشتوانه در مقابل زیاده خواهی‌های افراد و جناح‌های سیاسی بایستد.

ابطحی با تاکید بر لزوم شایسته سالاری در تعیین وزرای کابینه دولت دوازدهم و ترجیح آن بر فامیل سالاری و جناح بازی‌های معمول، بیان داشت: طی سال‌های گذشته همواره شاهد فشار گروه‌های سیاسی، رانت بازی‌ها و سهم خواهی جناح‌ها و افراد مختلف در کابینه دولت‌های مختلف بوده ایم اما لحاظ کردن این موضوع به اینکه رئیس جمهور منتخب تا چه اندازه استقلال عمل داشته و آرای مردم را در نظر بگیرد، بستگی دارد.
 
نماینده مردم خمینی شهر افزود: رئیس جمهور باید بتواند در مقابل زیاده خواهی احزاب و جناح هایی که سهم شان را از مشارکت، تبلیغات و حمایت های خود از کابینه جدید می‌خواهند ایستادگی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه برخی از اصلاح طلبان معتقدند روحانی در حال رایزنی با رئیس مجلس برای چینش کابینه دولت دوازدهم است، یادآور شد: رایزنی‌ها درباره چینش کابینه با چهره‌های سرشناسی همچون لاریجانی پیش از این نیز وجود داشته است البته این اتفاق در دوره آقای احمدی نژاد به دلیل سیاست‌های خاص وی نیفتاد و همین مسئله موجی از واکنش‌های منفی دیگران را به همراه داشت.


ابطحی تصریح کرد: لاریجانی چهره فرهیخته‌ای است و دغدغه حل مشکلات مردم و نه دغدغه نیروهای وابسته به خود و دولت را دارد؛ قطعا رئیس مجلس خواهان روی کار آمدن افراد توانمندی که زمینه رای آوری در مجلس داشته باشند را دارد. البته اگر وی خواهان سهمی از کابینه باشد دیگر نام این کار تعامل نخواهد بود بلکه نوعی معامله گری صورت خواهد گرفت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه ممکن است در مجلس افرادی باشند که به دنبال چینش کابینه براساس رفاقت‌ها و سلایق خاص خود باشند، افزود: لاریجانی هرگز مشی افراط گرایانه‌ای نداشته وی همواره با منش اعتدالی خواهان بر سر کار آمدن افراد کارآمد و شایسته و ورود آن‌ها به صحنه اجرایی کشور است هر چند رئیس جمهور باید حرف اول و آخر را خودش بزند و همه جناح‌ها و افراد اجازه دهند تا روحانی در فضای سالم و بدون استرس تصمیم گیری و عمل کند.

وی در پایان با بیان اینکه روحانی باید در برابر انتخاب هایش پاسخگوی مردم، مقام معظم رهبری و خون شهدا باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به کارنامه گذشته رئیس جمهور، توان ایستادگی در مقابل زیاده خواهی اصلاح طلبان را در روحانی نمی‌بینم و فکر می‌کنم وی در نهایت تسلیم خواسته آن‌ها شود؛ البته ما دعا می‌کنیم این اتفاق نیفتد.

نظر شما