شناسهٔ خبر: 138868 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«شب شاعر» برای همسر، مادر و شاعر انقلاب

حدادعادل: «سیمین‌دخت وحیدی» برای شعرا مادری کرد/ توصیه وحیدی به شاعر جوان: شعرهایی که تاکنون گفتی دور بریز

سیمین دخت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم پاسداشت سیمن‌دخت وحیدی با اشاره به روحیه معلمی این بانوی شاعر گفت: او برای شعرا مادری کرده است.

به گزارش «نماینده»، سی و هشتمین شب شاعر ویژه پاسداشت سیمین‌دخت وحیدی عصر امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*سیمین‌دخت وحیدی برای شعرا مادری کرده است

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم با اشاره به اینکه پس از باخبر شدن از برگزاری این مراسم دعوت برگزارکنندگان را پذیرفتم زیرا باید به پاس یک عمر فعالیت خانم وحیدی به او ادای احترام می‌کردم، گفت: نوع ما و بنده خاطره خوب و شیرینی از خانم وحیدی داریم که آن هم مربوط به حضور ایشان در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب است.

وی افزود: هنر، جنسیت نمی‌شناسد و در هر هنری مردان و زنان هنرمند موفق بوده‌اند ولی هنر زنانه خودش را نشان می‌دهد، خصوصیت زنانگی و زن بودن در هنر جلوه می‌کند، زیرا هنر از عمق جان هنرمند برمی‌خیزد. شعر زنان دارای ظرافت‌ها، لطافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایست که به مادر بودن و زن بودن  هنرمند زن مربوط است که در اشعار مردان کمتر به چشم می‌آید.

*پروین اعتصامی افتخار زنان شاعر جهان است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در زبان فارسی هم از دیرباز بانوان شاعر فعال بوده‌اند که در عصر ما نیز این حضور به چشم می‌آید. پروین اعتصامی برجسته شاعران زن عصر ما محسوب می‌شود. او نه تنها افتخار زنان در شعر فارسی بلکه افتخار زنان در شعر جهان است.

او اضافه کرد: در سال‌های انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر دست و بال ما بسته بود و من سه روز پس از پیروزی انقلاب به صدا و سیما رفتم تا در برنامه‌های رادیویی مشارکت کنم. آنجا بود که فهمیدم رادیو چقدر اشتها دارد زیرا ما هر قدر می‌نوشتیم باز هم مطلب نیاز بود. مرحوم اوستا، مرحوم سبزواری، مرحوم شاهرخی، مرحوم مشفق کاشانی و در بین بانوان مرحوم سپیده کاشانی و سیمین‌دخت وحیدی در این عرصه مددرسان ما بودند و در آن سال‌های سخت در ابتدای امر قدر این شعرا را درک می‌کردیم.

حداد عادل با اشاره به شخصیت سیمین‌دخت وحیدی گفت: وحیدی در همه این ۴۰ سال پا به پای انقلاب بوده و بدون توقع از انقلاب در میدان بوده است. خانمی متدین، متعهد و برخاسته از یک خانواده فرهیخته در خدمت انقلاب بود و همچنان در همان صراط استوار مانده است. با خلق خوش بانوان جوان شاعر را جذب می‌کرد و به تعبیری برایشان در شعر مادری کرده است.

*وحیدی برای انقلاب شعر گفته است

علی محمد بشارتی، شاعر در این مراسم با بیان اینکه خیلی خوشحالم که در این پاسداشت شرکت کرده‌ام گفت: خانم وحیدی از خانواده‌ای اصیل از شهر جهرم است؛ شهری که هیچ وقت شاه پهلوی نتوانست به آن شهر برود؛ و این نشان دهنده روحیه پهلوی ستیزی مردم این شهر بود؛ شهری که در استقبال از رهبر معظم انقلاب در سال ٦٥ سنگ تمام گذاشتند.

وی افزود: یکی از دایی‌های خانم وحیدی از افسران ارشد ارتش بودند، یکی دیگر از دایی‌هایشان پ c شک بودند و دایی دیگر حوزوی بودند؛ اما ایشان راه شعر را از همان دوران طفولیت پیمودند؛ من با پسر ایشان در زندان بودم؛ ایشان جوان ترین زندانی اوین بودند؛ بعد از انقلاب، ارتباط ما با این بانوی ارزشمند ادامه پیدا کرد.

اوج توامندی ایشان اشعار ارزشمندشان در تقویت روحیه رزمندگان بود؛ من متاسفم با اندیشمندانی که قبل انقلاب اشعاری گفتند؛ اما بعد از انقلاب هیچ شعری ندارند؛ همه تلاش شیعه در این چندین سال تشکیل حکومت اسلامی بوده است، اما برخی سکوت کردند و این سکوت قابل پدیش نیست، شاعر باید موضع داشته باشد؛ اشعارش جهت داشته باشد؛ سیمین‌دخت وحیدی این گونه بود. اشعارش جهت دارد و برای انقلاب شعر گفته است.

*توصیه سیمین‌دخت وحیدی به یک شاعر جوان

عارفه دهقانی یکی از شاگردان این شاعر در این مراسم با ذکر خاطره‌ای از سیمین‌دخت وحیدی گفت: ایشان چندین سال قبل به بنده گفتند که همه شعرهایی که تا به حال گفتی را دور بریز و از نو شعر بگو؛ ایشان وقت زیادی برای شاعران جوان می‌گذارند؛ در دیدارهای نیمه رمضان با رهبری، ایشان همیشه وقت‌شان را به جوانان می‌دهند؛ امیدوارم عمر او طولانی باشد تا ما همچنان از حضورشان بهره‌مند شویم.

*همسر، مادر و شاعر

فریبا یوسفی از بانوان شاعر  حاضر در این مراسم گفت: سیمین‌دخت وحیدی در عرصه شعر خدمات شایسته‌ای داشته است او دارای یک ویژگی خاص است که آن هم تریبون‌بخشی است. او به جوان‌ها همیشه فرصت داده و اجازه داده که جوانان شعر بخوانند در حالی که ما می‌بینیم بسیاری از شاعران نامدار از هیچ فرصتی برای شعرخوانی نمی‌گذرند. این نکته در صحبت‌های دیگران نیز مورد اشاره قرار گرفت.

وی افزود: این شاعر بزرگوار دارای ویژگی ‌زنانه‌نویسی در شعر است، روزگاری که او با درک درست از موقعیت شعر گفت روزگار مهمی بود. برهه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مقاطع مهم تاریخ معاصر ما محسوب می‌شود که او در اشعارش به این مسائل پرداخته است.

یوسفی گفت:‌ او حتی در اشعارش به جایگاه زنان در جامعه و تأثیر آنها اشاره کرده است. خانم وحیدی بر دشواری‌های زنانه فائق آمده و توانسته در میان شاعران زن علاوه بر حفظ روحیات شاعرانه به استحکام خانواده نیز اهتمام داشته باشد. او وظایف مادری، همسری و دیگر وظایفی که یک زن برعهده دارد را در کنار روحیه شاعری پیش برده است و از این حیث در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد.

*فعالیت پا به پای دیگران

حسین اسرافیلی در این مراسم با اشاره به سال‌های حضور سیمین‌دخت وحیدی در حوزه هنری گفت: عشق به امام خمینی(ره) و تعهدات دینی عاملی برای جمع شدن شاعران در حوزه هنری بود و خانم وحیدی از همان ابتدا در جمع شاعران حضور داشت و با توجه به اینکه جلسات گاهی طولانی می‌شد، او و چند بانوی دیگر که در جلسات حضور داشتند همواره دغدغه آقایان حاضر بودند زیرا سال‌های اول انقلاب امنیت برای نیروهای انقلابی به شدت پایین بود و گروهک‌های تروریستی هر کسی را که ریش داشت یا چادر سر می‌کرد ترور می‌کردند. برای مثال در همان روزگار یک خانه تیمی را کشف کردند که روشن شد می‌خواستند حوزه هنری را بزنند و به تعبیری بچه‌های انقلابی روزانه سهم شهادت داشتند. به همین خاطر رفت و آمد خانم وحیدی و دیگر شاعران بانو همیشه دغدغه جمع شعرا بود.

وی افزود: خانم وحیدی در کنگره‌های شعر جنگ و دفاع مقدس همواره حضور داشت و پا به پای دیگران فعالیت می‌کرد.

در پایان این مراسم سیمین‌دخت وحیدی ضمن شعرخوانی برای شرکت‌کنندگان مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت. در این مراسم ۱۴ بانوی نویسنده و شاعر کتب خود را به سیمین‌دخت وحیدی تقدیم کردند. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، سودابه امینی، علی داودی، محمدعلی گودینی، کامران شرفشاهی، سارا عرفانی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، نفیسه‌سادات موسوی، ابراهیم شریعتی و ... در این مراسم شرکت کرده بودند.

نظر شما