شناسهٔ خبر: 138861 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش «نماینده» از بی توجهی روحانی به مطالبات حامیان دولت برای چینش کابینه

موج اعتراض ها نسبت به بی اعتمادی رئیس دولت دوازدهم به توان اجرایی زنان

روحانی/2 "رئیس جمهور محترم با کلکسیونی از شعارها و وعده ها در حوزه "زنان و جوانان" در انتخابات سال ۹۲، ۹۶ وارد شد اما به اعتراف رسانه ها و نیروهای همسو با دولت، او در این ۲ حوزه کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده است."

گروه سیاست «نماینده» -حسن روحانی که قرار است همچنان کلیددار امور کشور باشد چه برنامه‌هایی برای زنان و جوانان دارد؟

او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، یکی از برنامه‌هایی که توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌داد مساله زنان و خانواده بود.

روحانی قبل از حضور در میدان پاستور از تفکیک جنسیتی انتقاد کرد و گفته بود:  در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و محروم کردن زنان از برخی از رشته‌ها عنوان شده است؟ کدام اصل قانون این موضوع را تأیید می‌کند؟

وی همچنین از تشکیل وزارتخانه زنان سخن گفت و وعده داد: «در صورت پیروزی، تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع شده زنان را به آنها برگردانیم.»

حجت الاسلام حسن روحانی سال ۹۲ به عنوان منتخب مردم معرفی و ساکن میدان پاستور شد، چهارسال گذشت و انتخابات سال ۹۶ فرار رسید و رئیس دولت یازدهم باردیگر بانوان را به عنوان قشر تاثیرگذار و صاحب نفوذ در جامعه معرفی کرد اما پس از انتخابات فعالان سیاسی و اجتماعی که در میتینگ های او حاضر می شدند از بی توجهی دولت تحت مدیرت روحانی به بانوان و جوانان به صراحت انتقاد کردند.

روزنامه شرق  از بی توجهی رئیس دولت به زنان انتقاد کرد و نوشت: حسن روحانی آن‌طورکه باید و شاید کارنامه درخشانی در سپردن کرسی‌های قدرت به زنان ندارد. حالا زنان تا دیر نشده در پی آن‌ هستند که دست پر در لابی‌ها و چانه‌زنی‌های قدرت شرکت کنند.

حسن روحانی در حالی از مطالبه، چانه زنی و لابی های زنان عبور می کند که در ایام تبلیغات انتخابات سال ۹۶ نسبت به برنامه های مطرح شده از سوی رقبا در حوزه زنان انتقاد کرد و با کنایه به آنها، گفت: شما(رقبای عرصه انتخابات) مگر هر روز فشار نیاورید که فضای مجازی بسته شود. شما مگر هر روز فشار نیاورید که اشتغال زنان باید متوقف شود».

او شعارها و دیدگاه های سال ۹۲ را باردیگر در همایش انتخاباتی بانوان در سال ۹۶ تکرار کرد و گفت: «ما تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم. ما ظلم جنسیتی را نمی پذیریم. ما آزادی اجتماعی و سیاسی می‌خواهیم. ما آزادی بیان و تفکر می‌خواهیم. ما آزادی انتخاب و تفریح برای ساعات فراغت‌مان می‌خواهیم. ما به دنبال امنیت واقعی و جامعه امن هستیم. ما فضای امنیتی نمی‌خواهیم».

اکنون زمان زیادی به تشکیل دولت دوازدهم باقی نمانده اما بانوان بویژه بانوان و جوانان اصلاح طلب انتظار دارند دولتِ اعتدال بدون اجرای نمایش به برنامه ها و مطالبات مطرح شده از سوی آنها پاسخ دهد.

تا به امروز پاسخ مثبت از ناحیه ساکنان پاستور دریافت نشده از این رو نمایندگان و خواص خود دست به کار شدند و با اعلام موضع گیری از عدم توجه رئیس جمهور به برنامه های آنها انتقاد کردند.

*وزیر زن می خواهیم آقای روحانی قبول نمی کند

پروانه سلحشوری"رئیس فراکسیون زنان و خانواده" در نشست خبری بر حضور زنان در دولت دوازدهم تاکید کرد و گفت: ما مطالبه‌ای را برای حضور زنان در کابینه مطرح کرده‌ بودیم زیرا معتقدیم یک شرط توسعه سیاسی استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است. حضور وزیر زن در کابینه مطالبه من یا فراکسیون زنان نیست؛ بلکه مطالبه جامعه زنان و همچنین پیش نیاز توسعه سیاسی است.

وی می گوید: ما معتقدیم زنان توانمندی هستند که می‌توانند در سطح وزارت خدمت کنند و نسبت به حضور زنان در کابینه آینده هم ناامید نیستیم و تلاشمان را خواهیم کرد که حداقل یک وزیر زن داشته باشیم.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه ما وزیر زن می خواهیم، گفت: آقای روحانی تاکنون جوابی نداده و در ضیافت افطاری نیز به صورت تلویحی گفت که وزیر زن نخواهند داشت.

فاطمه ذوالقدر "عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون زنان مجلس دهم" هم به روزنامه شرق گفت: امیدواریم زنان توانمند این‌بار علاوه بر معاونت ریاست‌جمهوری، بر کرسی وزارت نیز تکیه بزنند.

احمد مازنی"نماینده مردم تهران در مجلس" در همایش سلامت اجتماعی که در سازمان بهزیستی برگزار شد به صراحت اعلام کرد:آقای روحانی در انتخابات از زنان و دختران خیلی مایه گذاشت اما اکنون جرات انتخاب وزیر زن را ندارد و می‌دانیم که از کجا می‌ترسد و امیدواریم روزی این ترس و موهوم شکسته شود.

همچنین فائزه هاشمی رفسنجانی"عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران" که از نیروهای همسو با دولت اعتدال شناخته می شود با بیان اینکه زنان باید بدون لکنت سهم شایسته شان را از کابینه مطالبه کنند با کنابه خطاب به رئیس دولت، گفت: اینکه گفته می‌شود ما خانم در حد وزیر نداریم، خیلی حرف قابل قبول و موجهی نیست. اگر کابینه اول آقای روحانی را مورد ارزیابی قرار دهیم، چند وزیر خیلی موفق و خوب بودند و برخی وزیران هم در حد انتظار ظاهر نشدند. چطور وقتی به خانم‌ها می‌رسیم اینقدر مته به خشخاش می‌گذاریم و حتماً باید بدانیم صددرصد موفق می‌شوند.

* پیام معنی دار یک اصلاح طلب به روحانی برای انتخاب وزیر کشور

مطالبه دیگر اصلاح طلبان از رئیس جمهور "تغییر وزیر کشور در دولت دوازدهم" است؛ موضوعی که گفته می شود تاکنون با استقبال رئیس جمهور و حلقه نزدیک به او مواجه نشده است.

اصلاح طلبان که از روز اول تصدی پست وزارت کشور از سوی رحمانی فضلی در دولت یازدهم، نارضایتی خود را آشکارا اعلام کرده اند، زمان کنونی را بهترین فرصت برای تغییر وی و روی کار آوردن یک چهره اصلاح طلب می دانند.

در این راستا علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور، نسبت به تکرار مسائلی که در مجلس قبل منجر به انتخاب این وزیر شد، هشدار داد.

در بین فراکسیون های مجلس، فراکسیون امید همگام با اصلاح طلبان تاکید ویژه ای بر کنار گذاشتن رحمانی فضلی دارند.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده تهران نیز می گوید: یکی از وزارتخانه‌هایی که در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مورد اشاره قرار گرفت و نمایندگان درباره لزوم تغییرات در آن اجماع و اتفاق‌نظر داشتند، وزارت کشور بود.

این نماینده اصلاح‌طلب اضافه کرد: فراکسیون امید معتقد است که استانداران و فرمانداران نه لزوماً در راستای منافع جریان اصلاحات، بلکه در جهت منافع مردم، باید تغییر کنند و در آن جلسه نیز درباره لزوم اعمال تغییراتی در وزارت کشور اجماع وجود داشت.

عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سِنی مجلس دهم نیز درباره رایزنی های صورت گرفته در کابینه گفت: معدل وزرای دولت فعلی منفی است و می‌توان حدس زد بعضی از اعضای فراکسیون به آقای رحمانی‌فضلی رأی نمی‌دهند. بعضا هم استدلال می‌کنند که ایشان انتخابات برگزار کرده است و در مجموع نمره مثبت نمی‌دهند.

فعالان سیاسی اصلاح طلب بیرون از مجلس نیز با اعضای فراکسیون امید هم صدا شدند، مصطفی تاج زاده"محکوم فتنه سال ۸۸" که دوران محکومیت او به پایان رسیده و پس از آزادی از زندان فعالیت و سخنرانی های خود را آغاز کرده، در توئیت معنادار درباره گرایش سیاسی وزیر کشور در دولت دوازدهم نوشت:وزیر کشور باید امنیت کشور را با دفاع از آزادی قانونی مردم تامین کند؛ از دولت پنهان نهراسد و برابر خودسری بایستد. #اصول‌گرا بودنش مهم نیست.

واکنش ها با پاسخ عبدالرضا رحمانی فضلی"وزیر کشور" روبه رو شد. وزیر کشور با اشاره به فشارهای اصلاح‌ طلبان برای عدم حضورش در کابینه آینده، خاطرنشان کرد:به هر گروه سیاسی و حتی اصلاح ‌طلبان حق می‌دهم که متناسب با تفکر و سلایق خود به دنبال گزینه باشند و این از جمله حقوق احزاب و گروه‌ها با هر نوع سلیقه‌ای است. دلیل انتخاب من به عنوان وزیر کشور در دولت یازدهم خط مشی اعتدال‌گرایی و توسعه‌مداری رئیس ‌جمهور است.

سرنوشت وزیر کشور در دولت دوازدهم نامشخص است اما آنچه مشخص است اینکه"رئیس جمهور و حلقه آشنای او تا به امروز به این مطالبه اصلاح طلبان نیز پاسخ نداده است و آنها همچنان طرح مطالبه می کنند" براین اساس پس از عبور از دومین درخواست ویژه آنها از رئیس دولت دوازدهم به طرح  «جوان گرایی» در دولت آینده  خواهیم رسید.

*تاکید بر استفاده از ظرفیت جوانان در دولت

دیگر موضوع مطرح شده در دوران پسا انتخابات جوان گرایی در بدنه دولت بود، پیش از این برخی از نمایندگان مجلس بعد از دیدار با رئیس جمهور خبر دادند او اطمینان داده است که در این دوره به جوانان توجه ویژه خواهد شد اما با این حال نماینده اصلاح طلب مجلس که خود جوانان است از رئیس جمهور می خواهد در چینش کابینه توجه ویژه ای به جوانان صورت گیرد.

سید فرید موسوی "نماینده اصلاح طلب مجلس" در گفتگویی تصریح کرد: ما حسب نیازی که امروز در جامعه وجود دارد و گفتمانی که شکل گرفته نیازمند استفاده از نیروهای جوان و پرتوان و فرهیخته هستیم. هر چند معتقد نیستیم که کابینه باید جایی برای کار آموزی باشد اما جوانانی هستند که می‌توانند به این مسئولیت عمل کنند و وزرای پیشنهادی هم باید معتقد به قرار دادن فرصت ها در اختیار جوان ها باشند تا این فرصت در اختیار جوانان قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند در سال‌های آینده بار مسئولیت را به عهده بگیرند.

رئیس جمهور محترم با کلکسیونی از شعارها و وعده ها در حوزه "زنان و جوانان" در انتخابات سال ۹۲، ۹۶ وارد شد اما به اعتراف رسانه ها و نیروهای همسو با دولت، او در این ۲حوزه، کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده است؛ انتظار می رود حسن روحانی که در ایام انتخابات از برنامه ها و شعارهای رقبای خود انتقاد می کرد در دولت دوازدهم عزم خود را بر اجرایی شدن وعده هایی که به مردم داده است قرار دهد و وعده ها را  فقط به شعار بسنده نکند.

نظر شما