شناسهٔ خبر: 138858 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

دانشگاه آزاد و سناریوی جدید حامیان"آیت الله"

دانشگاه آزاد-ناطق و سید حسن «تاکنون دست اندرکاران اصلی دانشگاه آزاد نشان دادند ایجاد اصلاحات و شفاف سازی برای آنها حائز اهمیت است بنابراین نباید با فشارهای سیاسی مانع تحولات صورت گرفته در بزرگترین دانشگاه غیردولتی ایران شد.»

گروه سیاست «نماینده» - دانشگاه آزاد اسلامی از اوایل دهه شصت کار خود را آغاز کرد. اولین رئیس این دانشگاه عبدالله جعفرعلی جاسبی بود که دوران طولانی‌مدت ریاست وی در دانشگاه انتقادات زیادی درباره نحوه مدیریت و گردش مالی این دانشگاه ایجاد کرد. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ریاست این دانشگاه از اسفند ۱۳۹۰ از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد دانشجو واگذار شد.

دانشجو تا شهریور ۹۲ رئیس دانشگاه آزاد بود، اما با روی کار آمدن دولت "تدبیرو امید" و اعمال فشار توسط برخی اعضای هیئت امنا، حمید میرزاده جایگزین او(دانشجو) شد و اصلاحاتی که در این دانشگاه آغاز شده بود با تغییر ریاست متوقف شد.

اول بهمن‌ ماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.

ولایتی در اولین نشست خبری در قامت رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، گفت که "امور مالی و محاسباتی دانشگاه آزاد باید شفاف بوده و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد". وی همچنین به اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت "هر کاری که در راستای اصلاح، پیشرفت و ترقی دانشگاه آزاد لازم باشد دریغ نمی‌کنیم".

رئیس جدید هیئت موسس دانشگاه آزاد وعده خود در راستای اصلاح دانشگاه آزاد را عملیاتی کرد؛ «دانشگاه آزاد بالاخره آزاد شد.»

ولایتی پس از مدتی مشکلات را از ناحیه مدیریت کلان دانشگاه دید و در جهت اصلاح اداره امور و ساختار این دانشگاه، حمید میرزاده در جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد در ۳ اردیبهشت عزل و علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست تعیین شد.

عزل رئیس سابق دانشگاه ازاد به مذاق برخی خوش نیامد از این رو سید حسن خمینی"عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد"  با ارسال نامه ای به رئیس جمهور ضمن اعلام فقدان وجاهت قانونی در موضوع عزل رییس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز نصب سرپرست جدید بدون رای‌گیری در هیات امنا دانشگاه، از او خواست نسبت به مسئله برای راهگشایی ورود کند.

نامه سید حسین خمینی بی پاسخ نماند. این بار، باز علی اکبر ولایتی که عزم خود را  برای تحقق اصلاحات اساسی در دانشگاه آزاد جزم کرده است از شکل گیری مفساد اقتصادی  در دوره مدیریت سابق سخن گفت و به سید حسن خمینی، یادآورشد : از تاریخ نصب اینجانب به سمت رئیس هیئت موسس، بنده به طور مکرر با آقای میرزاده مکاتبه کرده و به صورت حضوری به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحب‌نظر و مصلح منعقد نشود. از جمله این قراردادها شراکت در یک کارخانه داروسازی به مبلغ بیش از دویست میلیارد تومان بود که به محض اطلاع گفتم که باید متوقف شود.

"اینجانب چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم و لذا طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست ۴ نفر از هیئت امنا (در حالی که ۳ نفر کافی بود) جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. "

تغییر و تحول در دانشگاه آزاد فقط محدود به رئیس آن نبود. پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از تغییرات اولیه دانشگاه آزاد، قرعه تغییر در هسته مرکزی دانشگاه آزاد و هیات امنای آن به نام «یاسر هاشمی» پسر کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی افتاد.

او پس از برکناری از ریاست دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد، این دانشگاه را میراث پدر(مرحوم هاشمی) برای مردم خواند و گفته بود: «متأسفانه امکان همکاری برای من فراهم نشد و خوشحالم که در این مورد اقدام قانونی انجام شده است».

خروج نیروهای همسو باآیت الله هاشمی(ره) از دانشگاه آزاد در رسانه های اصلاح طلب بازتاب گسترده ای پیدا کرد به طوری که روزنامه آرمان امروز، تغییرات اعمال شده در ستاد مرکزی دانشگاه آزاد را به "هاشمی زادیی" متهم کرد و در گزارشی به قلم دبیر سیاسی این روزنامه نوشت: با رحلت آیت‌ا... هاشمی بسیاری تصور می‌کردند اگر جسم آیت‌ا... نیست، سایه اندیشه و عقاید ایشان همواره برگستره دانشگاه آزاد وجود خواهد داشت چون آن روز که ولایتی بر کرسی آیت‌ا... نشست، نگرانی‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد و تصور بر این بود که شخصیتی که خود را مرید و همراه آیت‌ا... هاشمی می‌داند بر کرسی او نشسته است اما ظاهرا این تصور درست نبود و حضور یادگار آیت‌ا... در دانشگاه آزاد تحمل نشد.

مدافعان پروپاقُرص دانشگاه آزاد که امروز در مقام منتقد وضع موجود قرار گرفته اند تصمیم را بر واکنش شدید نسبت به استمرار اصلاحات در دانشگاه قرار دادند؛ معرفی فرهاد رهبراز سوی هیئت امنای دانشگاه به شورای انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس جدید دانشگاه موقعیتی خوبی فراهم کرد تا سناریویی آنان اجرایی شود.  

روزگذشته(دوشنبه) بود که خبر کناره گیری علی اکبر ناطق نوری از هیئت موسس دانشگاه آزاد رسانه ای شد.

او که این روزها ترجیح می دهد در اتاق فکر حضور داشته باشد و  به مسئولان اجرایی، اعتدال گرایان و اصلاح طلبان مشورت دهد با کناره گیری از هیئت موسس دانشگاه اعتراض خود را نسبت به تغییرات مدیریتی در این دانشگاه اعلام کرد.

ناطق نوری  در پاسخ به نامه یک عضو هیات علمی دانشگاه که نظر وی را درباره تغییرات پدید آمده در دانشگاه آزاد اسلامی سئوال کرد، پاسخ داد: «بنده از عضویت در هیات موسس استعفا داده‌ام و اصلاً در جریان آنچه در دانشگاه آزاد وی می‌گذرد نیستم و به هیچ وجه در امور دانشگاه دخالت نداشته و ندارم. بنابر این آنچه در مورد اینجانب گفته می‌شود بشدت تکذیب می‌شود.»

انتشار خبر کناره گیری شیخ نور از حلقه تصمیم گیران اصلی دانشگاه آزاد باردیگر سوژه روزنامه آرمان(ارگان خانواده هاشمی) شد. این روزنامه امروز با اشاره به کناره گیری ناطق نوری از هیئت موسس دانشگاه آزاد نوشت: پس از رحلت ایشان برخی پروژه هاشمی‌زدایی را با حذف یادگاران آیت‌ا... رقم بزنند. او به خاطر آیت‌ا... هاشمی به دانشگاه آزاد آمد و عضو هیات موسس آن شد اما مرام پهلوانی‌اش اجازه نمی‌دهد در برابر اصرار به مشکل‌زایی در این دانشگاه که یادگار آیت‌ا... هاشمی است سکوت کند. بنابراین اگر مسیر اصلاح باز نباشد ماندن را نمی‌پسندد و می‌رود.

البته عبدالله جاسبی"عضو موسس دانشگاه آزاد" با اشاره به کناره گیری ناطق نوری توضیحاتی ارائه داد و گفت:حجت الاسلام ناطق نوری از عضویت هیئت موسس دانشگاه آزاد استعفا داده است اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

وی می گوید: هنوز تصمیمی مبنی بر اینکه استعفای وی مورد پذیرش قرار گیرد مطرح نشده است.

پس از موضع گیری «جاسبی»، رئیس هیئت موسس وارد میدان شد و از ناطق نوری خواست که استعفای خود را پس بگیرد چراکه  به اعتقاد ولایتی حضور شیخ نور در هیأت موسس دانشگاه آزاد مغتنم است.

علاوه بر علی اکبر ناطق نوری، نوه حضرت امام(ره) نیز در تکمیل پازل شیخ نور ایفای نقش کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار خبری مدعی شد:"سید حسن خمینی هم دیگر دخالتی در امور دانشگاه آزاد ندارد".

یک منبع نزدیک به بیت امام خمینی به روزنامه جمهوری اسلامی گفت: «حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نیز از ماجرای کنار گذاشته شدن دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هیچ دخالتی در امور این دانشگاه نداشته و ندارد».

در دوران پسا هاشمی فصل جدیدی در دانشگاه آزاد آغاز شده است البته رئیس هیئت موسس باردیگر از ناطق نوری دعوت کرد در حلقه مرکزی تصمیم گیران دانشگاه آزاد حضور داشته باشد اما باید به این نکته مهم نیز اذعان کرد:"خواست عموم دانشجویان، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های علمی کشور شفاف‌سازی در امور این دانشگاه است و تاکنون دست اندرکاران اصلی دانشگاه نشان دادند ایجاد اصلاحات و شفاف سازی برای آنها حائز اهمیت است" بنابراین نباید با فشارهای سیاسی مانع تحولات صورت گرفته در بزرگترین دانشگاه غیردولتی ایران شد.

نظر شما