شناسهٔ خبر: 138840 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی:

حاکمیت نگاه سوسیالیستی بر اقتصاد/ بیکاری در چهار سال اخیر بدتر شد

لاریجانی2 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه ایران در آزادی اقتصادی در منطقه و جهان جایگاه خوبی نیست و نشان دهنده این موضوع است که هنوز نگاه سوسیالیستی بر اقتصاد کشور حاکم است.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش هیات امناهای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به تشریح  عملکرد ایران در منطقه و جهان پرداخت و گفت: رتبه ایران در حمایت از سرمایه گذاری از ۲۰ کشور منطقه رتبه ۱۹ و از ۱۳۶ کشور جهان رتبه ۱۱۷ است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسیده اما متاسفانه اجرا نشده و بخش خصوصی با نشاط وارد نمی شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بررسی شاخص زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار نیز گفت: ایران از ۱۳۸ کشور جهان در رتبه ۸۷ قرار دارد.

وی ادامه داد: در مقایسه روند رقابت پذیری اقتصادی در منطقه ایران از ۲۰ کشور منطقه رتبه ۱۳ و از ۱۳۸ کشور جهان در رتبه ۷۶ است.

رئیس جمهور آزادی اقتصادی را یکی از شاخص های مهم خواند و گفت: در منطقه رتبه ایران از ۲۲ کشور رتبه ۲۲ است و از ۱۸۱ کشور جهان رتبه ۱۷۴ است، این امر نشان می دهد هنوز نگاه سوسیالیستی بر اقتصاد کشور حاکم است و ما را رها نکرده است.

لاریجانی در بررسی نرخ بیکاری نیز گفت: از نظر شاخص بیکاری از میان ۱۰ کشور منطقه ایران رتبه نهم و از میان ۱۰۵ کشور جهان رتبه ۹۰ است.

وی تاکید کرد: روند بیکاری در چهار سال اخیر بدتر نیز شده است.

لاریجانی ادامه داد: در شاخص نرخ تورم نیز از ۲۴ کشور منطقه در رتبه نوزدهم و در میان ۱۸۹ کشور جهان در رتبه ۱۵۸ قرار داریم. در چهار سال گذشته ۳۰ رتبه جایگاه ایران بهتر شده است.

نماینده مردم قم در بررسی شاخص افزایش جمعیت شهری نیز گفت: از میان ۲۶ کشور منطقه رتبه ایران دوم و از میان ۲۰۷ کشور جهان رتبه ایران دوازدهم است. به عبارت دیگر به جای اینکه توسعه به تولید پایدار در روستاها بینجامد روستاییان برای پیدا کردن شغل به شهرها هجوم آورده اند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور به تحول نیاز دارد، گفت: هزینه های جاری کشور زیاد است و در جایی که می خواهیم سرمایه گذاری کنیم دست تنگ است، بودجه جاری کشور ۹۰ درصد بودجه کشوری را شامل می شود و مجالی برای عمران کشور باقی نمی ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این سیر حرکت ما به سند چشم انداز نخواهیم رسید دیگران نایستاده اند که ما حرکت کنیم، کشورهای دیگر هم در حال حرکت هستند.

وی خطاب به هیات هیات امناهای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: چرا در ارتباط با تولید موفق نبوده اید، دانشگاه ها در دنیا با پول نفت اداره نمی شوند بلکه در ارتباط با تولید اداره می شوند.

ادامه دارد...

نظر شما