شناسهٔ خبر: 138838 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

علیرضا سلیمی در گفتگو با «نماینده»:

۴ سال معلق گذاشتن دانشگاه فرهنگیان توجیهی ندارد/ وزارتخانه درخصوص حق التدریسی ها پاسخگوی مجلس نیست

علیرضا سلیمی2 نماینده مردم محلات در ادامه تاکید کرد: باید برای دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف می کردند. ۴ سال یک موسسه را رها کردن و معلق گذاشتن آن هیچ توجیهی ندارد.

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با «نماینده» به کمبود معلم در فضای آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمار و ارقامی که از جانب وزارت آموزش و پرورش اعلام شد تا سال ۱۴۰۰ تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند بنایراین با یک سونامی خروج معلمان از آموزش و پرورش در آینده ای نزدیک مواجه هستیم.

نماینده مردم محلات با بیان اینکه تعلیم و تربیت کار شگرف، پیچیده و دقیقی است که نیاز به دانش و اطلاعات به روز دارد اظهار داشت: متاسفانه وزارت خانه هیچ برنامه ای برای این چالش پیش رو ندارد.

وی افزود: بنا شده بود که جذب معلم به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد و در حال حاضر بنا بر محدودیت هایی که برای دانشگاه فرهنگیان قائل شدند، این دانشگاه قادر به پوشش این چالش نیست.

سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان پس از۴ سال همچنان توسط سرپرست اداره می شود تصریح کرد: این امر خلاف قانون است. باید از کسانی که ادعای قانونمندی می کنند پرسید که آیا به این موارد که می رسند قلمشان می شکند؟ یا زبانشان کند می شود؟ متاسفانه برخی از این اقایان خوب شعار می دهند.

نماینده مردم محلات در ادامه تاکید کرد: باید برای دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف می کردند. ۴ سال یک موسسه را رها کردن و معلق گذاشتن آن هیچ توجیهی ندارد. از ابتدا هم مشخص بود دولت با اصل و کیان دانشگاه فرهنگیان خیلی موافق نیست و به دلیل افکار عمومی، مطالبه مردمی  و توصیه صریح مقام معظم رهبری نتوانستند ان را منحل کنند.

وی افزود: واقعیت این است که اجازه رشد در دانشگاه فرهنگیان وحتی اجازه کادرسازی این دانشگاه در وزارتخانه را ندادند.

سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود صدها معلم در مدارس فاجعه است عنوان کرد: آقایان تلاش کرده اند این کمبود را بانیروهای آزاد یا به کار گیری مجدد بازنشستگان جبران کنند که این امر به کیفیت علم و دانش در کشور آسیب زده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس با اشاره به پاسخگو نبودن وزارت آموزش و پرورش در این امر گفت: وزارتخانه و دولت در خصوص معلمان حق التدریسی نه تعداد آنها را مشخص می کند و نه مشخص می کند به چه تعداد از آنها نیاز است. بارها از وزیر خواسته ایم که کتبا اعلام نیاز کنند و بگویند به چند نفر معلم نیاز دارند. وزیر هم اعلام نمی کند یعنی در این مورد هم دست مجلس را می بندند و همین باعث شده این چالش روز به روز بزرگتر شود.

وی افزود: انتظار ما این بود که وزارتخانه شجاعانه وارد این میدان شود و از حقوق فرهنگیان و دانش آموزان دفاع کند. چرا که حق دانش آموزان ماست که معلم خوب داشته باشند. معلم باید با انگیزه وارد کلاس درس شود. و نیروی حق التدریس و بازنشسته هر کدام به دلیلی به مراتب انگیزه خود را برای حضور در کلاس از دست داده اند.

سلیمی در پایان تاکید کرد: مجلس ماه هاست چشم به در دوخته که نامه رسان نامه وزیر آموزش و پرورش را بیاورد و فضا را برای تصمیم گیری آماده کند. از طرفی معاونت منابع انسانی رئیس جمهور هم در این زمنیه همکاری لازم را ندارد. نه تدبیری برای آینده دارند و نه برای امروز چاره اساسی اندیشیده اند.

نظر شما