شناسهٔ خبر: 138833 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نظر کمیسیون متبوع خود در رابطه با تبدیل ریال به تومان به «نماینده» گفت:

"حذف ۴ صفر" جایگزین "تبدیل ریال به تومان" / تومان هم سطح پول های بین المللی می شود

حسن نژاد2 حسن نژاد گفت: با توجه به اینکه به دلیل تغییر واحد پولی، تمامی پول های موجود در کشور باید جمع آوری شود و مجددا پول چاپ شود و این امر هزینه های گزافی دارد پیشنهاد این است که بجای حذف یک صفر، چهار صفر حذف شود.

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «نماینده» با اشاره به مصوبه هیئت دولت در خصوص تغییر واحد پول از ریال به تومان گفت: مصوبه هیئت دولت درخصوص تبدیل ریال به تومان از نظر محاسباتی و روانی اثرات مثبتی دارد، البته نکاتی نیز وجود دارد.

وی در بیان اثرات این مصوبه در جامعه خاطرنشان کرد: از لحاظ اقتصادی اتفاق خاصی رخ نمی دهد و پشتوانه پول کشور هم تغییر نمی کند چون همین الان هم درعرف از واحد تومان استفاده می شود.

حسن نژاد اضافه کرد: با توجه به اینکه به دلیل تغییر واحد پولی، تمامی پول های موجود در کشور باید جمع آوری شود و مجددا پول چاپ شود و این امر هزینه های گزافی دارد پیشنهاد این است که بجای حذف یک صفر، چهار صفر حذف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مزیت حذف ۴ صفر از واحد پول گفت: در اینصورت پول کشور ما هم سطح واحدپول های بین المللی خواهد شد. ضمن اینکه اگر امروز یک صفر حذف شود، مجددا چند سال بعد مجبور به حذف چند صفر شویم و این باعث هدر رفتن هزینه می شود. بهتر است که اگر قرار است حذف صفر صورت بگیرد حذف ۴صفر تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر واحد پول از ریال به تومان که روز گذشته توسط هیئت دولت تصویب شد بخشی از لایحه اصلاح نظام بانکی است گفت: در مسیر حذف صفر و تغییر واحد پولی باید دقت کنیم که پشتوانه پول نباید تغییر کند و خلق نقدینگی اتفاق نیفتد.

محمد حسن نژاد در ادامه افزود: مجلس و کمیسیون اقتصادی منتظر لایحه دولت باقی نماندند و طرح تحول نظام بانکی در کمیسیون درحال بررسی است. تصمیم بر این است که مطالعات و بررسی ها روی طرح انجام شود و زمانیکه لایحه تقدیم مجلس شد این دو با هم تلفیق شود.

وی با بیان این مطلب که طرح مجلس مطابقت زیادی با لایحه دولت دارد افزود: امیدواریم این بار دولت لایحه اصلاح نظام بانکی را تقدیم مجلس کند و مانند سالهای گذشته فقط وعده آماده سازی این لایحه داده نشده باشد.

حسن نژاد در پاسخ به این سوال که آیا حذف صفر با تبدیل واحد به تومان متفاوت است؟ گفت: خیر تفاوتی ندارد آنچه دولت تصویب کرده حذف یک صفر از واحد پول است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: در کمیسیون در خصوص حذف صفر صحبت هایی شده و با توجه به اینکه هنوز لایحه به مجلس تقدیم نشده، نظر غیررسمی کمیسیون اقتصادی بر حذف چهار صفر خواهد بود. و پیشنهاد اصلاحی خواهیم داد که بجای حذف یک صفر، چهار صفر حذف شود.

نظر شما