شناسهٔ خبر: 138831 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده»گزارش می دهد؛

تکنوکرات ها از پایتخت چه می خواهند؟/ زنگ خطر به صدا در آمد

تکنوکرات ها "دور خیز حزب کارگزان برای پیروزی در انتخابات شهردار و ریاست شورا بی پاسخ نماند؛ در این بین تعدادی از نیروهای اصلاح طلب با اطلاع از این طرح، از اعضای شورای شهر پنجم و برخی جریان های پشت پرده شدیدا انتقاد کردند."

گروه سیاست «نماینده» -حزب کارگزاران سازندگی در سازوکار"وحدت"، جریان اصلاحات که شورای عالی سیاستگذاری نامیده می شود حضوری فعال و تاثیرگذار دارد به طوری که یدالله طاهرنژاد"عضو شورای مرکزی این حزب" در کمیته ارزیابی شورای عالی عضویت دارد و به تازگی مطالب جدیدی پیرامون مجموعه انتخاباتی اصلاح طلبان بیان کرد.

او از استمرار شورای عالی در عرصه سیاسی کشور خبر داد و گفت: در جلسه ای که اخیرا برگزار شد تصمیم گرفتیم دو کمیته ارزیابی و تعامل با دولت تعیین شود. در کمیته ارزیابی عملکرد شورا که اینجانب هم عضو آن هستم آقایان مبلغ، توفیقی، میرلوحی، رسولی، آقازاده، کولایی عضویت دارند بنابراین شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به فعالیت خود ادامه می دهد.

طاهرنژاد از برنامه های آتی شورای عالی رونمای کرد و گفت که:  شورای متبوعش از اویل سال آینده نیز باید مقدمات انتخابات مجلس رافراهم کند، همچنین باید عملکرد مجلس فعلی را ارزیابی کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اعلام اینکه رئیس دولت اصلاحات موافق ادامه فعالیت شورای عالی است، گفت که: شورا تا اینجا هم با مشورت او فعالیت کرد و بدون مشورت وی کاری انجام نشده است.

حزب کارگزاران برخلاف حزب اعتدال و توسعه ترجیح داد در ساختار شورای عالی باقی بماند و همراه با سایر احزاب، اجراء کننده سیاست ها و راهبردهای شورا باشد از این رو محسن هاشمی رفسنجانی از همان ابتدا چراغ سبز به تصمیم شورای عالی نشان داد و پذیرفت در صورت حضور در شورای شهر برای شهرداری تهران اعلام کاندیداتوری نکند.

حتی او مُهر تائید به مصوبه منتخبان اصلاح طلب پنجمین دوره شورای شهر تهران زد و به آنها اطمینان داد نهاد شورا را به هیچ وجه برای پذیرش هر مسئولیتی ترک نخواهد کرد. حرکت جمعی کارگزاران نشان می داد این حزب سیاسی می خواهد برمبنای خرد جمعی(شورای عالی) حرکت کند از این رو تا قبل از انتخاب شهردار از هرگونه تک روی خودداری کرد.

مهمترین گزاره ای که شورای پنجم با آن روبه رو است انتخابات شهردار است؛ تکنوکرات ها برخلاف آنچه نشان می دادند در داستان انتخابات شهردار ظاهر شدند و تمام تلاش و رایزنی های خود را به کار بستند تا گزینه متبوع آنها از سبد منتخبان اصلاح طلب شورای پنجم بیرون بیائید، این درحالی است که پیش از این مطرح شده بود محسن مهرعلیزاده گزینه رئیس دولت اصلاحات برای شهرداری است (وی نیز تا کنون این موضوع را رد نکرده) اما شانس با محسن مهرعلیزاده همراه نبود و او در رتبه آخر جدول منتخبین شورای پنجم قرار گرفت.

کارگزارانی ها از یک سو خود را نیروی منظم و قانون مند در نهاد شورای عالی و پارلمان شهر تهران معرفی می کنند و از سوی دیگر جلسات سه گانه(محرمانه) برای انتخاب شهردار تهران معرفی می کنند و برای تصاحب شهرداری طرح جدید ارائه می دهند چراکه می خواهند به هر شکل ممکن صاحب کرسی شهرداری تهران شوند.

«انتخاب رئیس شورا، شهردار و قائم مقام او از ایده های مطرح شده توسط کارگزاران است.»

بر اساس آخرین توافق صورت گرفته میان کارگزاران و دیگر طیف های همسو با آنها در شورای شهر تهران، قرار است بعد از تشکیل شورا و رای گیری نهایی برای انتخاب شهردار تهران، ‌ محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود و حسین مرعشی نیز به عنوان قائم مقام وی در شهرداری تهران مشغول به کار شود.

با این طراحی و ریاست احتمالی محسن هاشمی در ریاست شورای شهر تهران، در واقع پازل کارگزاران سازندگی برای بدست آوردن موقعیتی برتر در شهر تهران نسبت به برخی چهره های با نفوذ اصلاح طلب، کامل می شود. از این رو برای تکمیل پازل کارگزاران، آنها به دیدار گزینه متبوعشان برای شهرداری تهران(نجفی) رفتند؛ هدف این دیدار متقاعد کردن محمد علی نجفی برای پذیرش شهرداری تهران بود.

علیرغم مخالفت محمد علی نجفی با پذیرش شهرداری تهران به دلیل بیماری، پدر خوانده های کارگزاران جلسه ای با وی برگزار و «نجفی» را برای پذیرش سمت شهرداری متقاعد می کنند.

این افراد برای راضی شدن نجفی اعلام کرده اند مدیران را برایت انتخاب و معرفی می کنیم و اگر نپذیری شهرداری بعد از ١٢ سال از دست ما خارج می شود.  

این تنها دیدار کارگزارنی ها با گزینه متبوعشان برای شهرداری تهران نبود چرا که شب گذشته خبر برگزاری جسله سه تکنوکرات در سعادت آباد منتشر شد.

حسین مرعشی و محمد علی نجفی به دیدار محسن هاشمی در دفتر مرکز نشر معارف انقلاب واقع در سعادت آباد رفتند.

شنیده شده، سید حسین مرعشی و محمد علی نجفی با محسن هاشمی رفسنجانی در دفتر مرکز نشر معارف انقلاب واقع در سعادت آباد دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه هماهنگی های لازم جهت انتخاب شهردار از میان نجفی و مرعشی انجام  و مقرر شد" نجفی و مرعشی" به عنوان نامزد شهرداری تهران باقی بمانند و بعد از تعیین تکلیف کابینه درباره انتخاب شهردار تهران تصمیم گیری کنند.

سه عضو شاخص تکنوکرات ها به جمع بندی رسیدند که نجفی و مرعشی برنامه های خود را به منتخبین اصلاح طلب خیابان بهشت برای مدیریت شهری ارائه دهند از این رو قرار شد به زودی محسن هاشمی هماهنگی هایی انجام دهد تا منتخبین با کاندیداهای کارگزاران سازندگی دیدار و گفتگو کنند.

حسین مرعشی"سخنگوی حزب کارگزاران" تلویحا راهبرد حزب متبوعش برای انتخاب شهردار را تائید کرد و گفت:آقای نجفی در حال تهیه برنامه است و من هم به آقای نجفی در این راه کمک می‌کنم. در واقع ترجیح و اولویت خود من آقای نجفی است اما این به معنای انصراف از کاندیداتوری شهرداری تهران نیست.

مرعشی تاکید کرد: تا زمانی که تکلیف آقای نجفی برای حضور در شهرداری تهران روشن نشده انصراف و یا قطعیت کاندیداتوری‌ام را به صلاح نمی‌دانم.

وی گفت که: اساسا خلق و خوی من اینگونه است که هیچ‌گاه دوستانم را تنها نمی‌گذارم.

البته دور خیز حزب کارگزان سازندگی برای پیروزی در انتخابات شهردار و ریاست شورا بی پاسخ نماند؛ در این بین  تعدادی از نیروهای اصلاح طلب با اطلاع از این طرح، از اعضای شورای شهر پنجم و برخی جریان های پشت پرده شدیدا انتقاد کردند.

حال باید دید واکنش رئیس دولت اصلاحات به تحرکات این روزهای کارگزاران چیست؟ آنچه مشخص است جنگ قدرت بین کارگزاران با اصلاح طلبان آغاز شده و کارگزاران تمایلی برای عقب نشینی ندارند بنابراین باید احساس خطر کرد چراکه با راهبرد، تکنوکرات ها پایتخت قربانی بازی سیاسی می شود.

نظر شما