شناسهٔ خبر: 138822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روایت متناقض ۲ مقام کاخ سفید درباره حمایت ترامپ از طرح تحریم ایران و روسیه

کاخ سفید رئیس جدید دفتر ارتباطات کاخ سفید اظهارات سخنگوی دولت آمریکا درباره حمایت رئیس‌جمهور این کشور از طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را نقض کرد.

به گزارش «نماینده»، «آنتونی اسکاراموچی» که به تازگی به عنوان رئیس دفتر ارتباطات کاخ سفید منصوب شده، روایت «سارا هاکوبی سندرز»، سخنگوی کاخ سفید درباره حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی را نقض کرد.

«سارا سندرز» در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» گفت که دولت «ترامپ» از نسخه فعلی طرح تحریم سه کشور حمایت می‌کند. این طرح حاوی مفادی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند و به همین دلیل احتمال وتوی آن توسط ترامپ مطرح شده بود.

«سندرز» گفت: «ما از وضعیت فعلی این طرح حمایت می‌کنیم و همکاری با مجلس نمایندگان و مجلس سنا را تا زمان حل و فصل کامل اوضاع اوکراین ادامه خواهیم داد.»

«اسکاراموچی»، در مصاحبه‌ای که ساعاتی بعد با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» انجام داد، روایتی کاملاً متفاوت درباره موضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال این طرح ارائه داد. وی گفت: «الان دومین یا سومین روز کار من در این شغل است ولی ترامپ هنوز تصمیمی درباره امضای این طرح یا عدم امضای آن نگرفته است.»

در عین حال یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که تناقضی در اظهارات آنها وجود ندارد و طرح مصوبه جدید شامل تغییراتی مانند تحریم های جدید علیه کره شمالی است که دولت ترامپ از آنها حمایت می کند.

به نوشته واشنگتن پست این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود گفت "دولت از تحریم های روسیه و ایران و جهت کلی این طرح حمایت می کند، اما تا زمانی که مصوبه نهایی نشده و دیگر تغییراتی در آن اعمال نمی شود قاطعانه اظهار نظر نخواهد کرد. "

نیویورک تایمز هم به نقل از آقای اسکاراموچی نوشت که اظهارات او ناشی از ناآشنایی با جزییات این سیاست هاست چون تازه در این پست منصوب شده و گفت اظهارات خانم سندر در این زمینه معتبر است.

اعضای دو مجلس کنگره آمریکا روز شنبه از توافق برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه خبر دادند تا بن‌بست چندهفته‌ای بر سر پیشبرد این طرح به پایان برسد. قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه بر سر این طرح رأی‌گیری کند.

این طرح ابتدا با هدف آنچه «مقابله با اقدامات ایران» خوانده شد در مجلس سنای آمریکا پیشنهاد شد. پس از آن، قانونگذاران آمریکایی تحریم‌های روسیه را به آن اضافه کردند. سناتورها سرانجام در روز ۲۵ خرداد ماه سال جاری، با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف آن را به تصویب رساندند.

طبق قانون اساسی آمریکا طرح‌های پیشنهادی برای تبدیل شدن به قانون بایستی در هر دو شاخه قانونگذاری کنگره یعنی هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور این کشور برسند. رأی‌گیری بر سر مصوبه سنا در مجلس نمایندگان آمریکا، اما، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد.

پس از تصویب تحریم‌های ایران و روسیه در ممجلس سنا، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به‌دلیل آنچه یک «مشکل آیین‌نامه‌ای» خوانده شده، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است. گفته می‌شود این طرح یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا موسوم به «ماده درآمد» (Revenue Clause) را نقض می‌کند. این بند تصریح دارد که تمامی طرح‌های حاوی مفادی درباره درآمد دولت آمریکا بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند.

مجلس سنای آمریکا روز ۸ تیرماه اعلام کرد با تصویب یک اصلاحیه این مشکل آیین‌نامه‌ای را رفع و طرح را برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده است.

پس از آن، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا این ایراد را وارد کردند که اصلاحات پیشنهادشده توسط سنا دست آنها در این مجلس برای محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا جهت رفع تحریم‌ها علیه روسیه را کاهش می‌دهد.

مصوبه سنا برای تحریم ایران و روسیه حاوی بندهایی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه را کاهش می‌دهد، همین موضوع باعث شد هنگام مطرح شدن ایرادهای آئین‌نامه‌ای این مصوبه که عمدتاً جمهوری‌خواهان آن را مطرح می‌کردند، دموکرات‌ها اعضای حزب رقیب را به تلاش برای تأخیر در روند قانونگذاری آن و اعمال تغییرات مد نظر ترامپ متهم کنند.

آنچه موجب تقویت این شائبه می‌شد اظهارات سخنگوی کاخ سفید در این باره بود که گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا به‌دلیل آنکه طرح مورد نظر اختیارات وی برای کاستن از تحریم‌های روسیه را محدود می‌کند با آن مخالف است.

هفته گذشته قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان، پیشنهاد اضافه کردن طرح تحریم‌های کره شمالی به تحریم‌های ایران و روسیه را مطرح کردند، موضوعی که باعث طرح شائبه‌هایی شد مبنی بر اینکه نمایندگان جمهوری‌خواه قصد سنگ‌اندازی در ادامه روند قانونگذاری طرح را دارند.

 نسخه‌ای از طرح که اکنون روی وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته آن را به‌عنوان «مقابله با تجاوزهای دولت‌های ایران، فدراسیون روسیه و کره شمالی» معرفی می‌کند. نکته مهم‌تر آنکه، این طرح کماکان حاوی بندی است که کاخ سفید با آن مخالفت کرده بود.

نظر شما