شناسهٔ خبر: 138820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نوری مالکی: منطقه کردستان بر اساس قانون اساسی عراق، نمی‌تواند یک کشور مستقل باشد

نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق تاکید کرد، منطقه کردستان چه از لحاظ قانونی و چه بر اساس قانون اساسی عراق، نمی‌تواند یک کشور مستقل باشد.

به گزارش «نماینده»، "نوری المالکی" معاون رئیس جمهوری عراق روز یکشنبه برای یک سفر کاری به روسیه عزیمت کرده و در جریان این سفر قرار است با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه و "والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه دیدار و گفتگو کند.

سفر المالکی به روسیه از ۲۳ جولای آغاز شده و تا ۲۶ جولای ادامه خواهد داشت. در کرملین و شورای فدراسیون روسیه اطلاعات مربوط به آماده سازی مقدمات مذاکرات با معاون رئیس جمهوری عراق را تایید کرده اند.

المالکی در آستانه این سفر در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که در جریان مذاکراتش با مقامات مسکو قصد دارد روی ضرورت فعال تر شدن نقش روسیه در روند اوضاع در خاورمیانه، بخصوص در عراق متمرکز شود و همچنین خواستار فعال سازی روابط اقتصادی بین روسیه و عراق در زمینه همکاریهای تجاری، انرژی و الکتریسته خواهد شد.

علاوه بر این، به گفته وی، موضوع خرید تسلیحات نظامی روسی برای ارتش عراق نیز از دیگر موضوعات گفتگوهای وی در مسکو است. المالکی افزود: «ما علاقه مند هستیم که ارتش عراق به سلاح‌های ساخت روسیه مجهز شود، برای اینکه نظامیان ما با این تسلیحات به خوبی آشنایی داشته و برای کار کردن با آنها آموزش دیده اند و قطعا مذاکراتی در این زمینه با رئیس جمهوری روسیه خواهم داشت.»

معاون رئیس جمهوری عراق در مورد نقش روسیه در خاورمیانه تاکید کرد: «من این مسئله را قبلا هم گفته و اکنون تکرار می کنم که اگر موضع گیری قاطع روسیه در خصوص حل و فصل بحران در سوریه نبود، برخلاف برخورد آمریکا با اوضاع منطقه، ممکن بود کل منطقه خاورمیانه به نابودی کشیده شود و بدون دخالت مستقیم روسیه در بحران سوریه، تروریستها در منطقه فعالتر میشدند رژیم سیاسی در این کشور و حتی در عراق در معرض سرنگونی قرار می گرفتند و در نتیجه نقشه کل منطقه ممکن بود تغییر کند.»   

المالکی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که یکی از موضوعاتی که قصد دارد در مذاکراتش در مسکو بررسی کند، مسئله برگزاری همه پرسی ماه سپتامبر اعلام استقلال منطقه کردستان از عراق است.

معاون رئیس جمهوری عراق ابراز اطمینان نمود: «منطقه کردستان چه از لحاظ قانونی و چه بر اساس قانون اساسی عراق، نمی تواند یک کشور مستقل باشد. کردها زمانی که به قانون اساسی عراق رای داده و تصمیم گرفتند که عراق کشوری فدراتیو باشد، سرنوشت خود را مشخص کردند. آنها این حق را ندارند که هر روز یک تصمیم بگیرند و بخواهند سرنوشت خود را تغییر دهند. البته ممکن است همه پرسی استقلال بالاخره برگزار شود، ولی کردستان نمی تواند از عراق جدا شود.»

دولت خودمختار کردستان عراق بارها مسئله استقلال خود را مطرح کرده و در ژوئن سال جاری نیز اعلام کرد که همه پرسی برای اعلام استقلال و جدا شدن از عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد کرد.

نظر شما