شناسهٔ خبر: 138813 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گفتگو با رئیس کمیته روابط‌خارجی مجلس:

طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» تاثیرگذار نیست

صفاری.jpg رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، با انتقاد از محتوای طرح تهیه شده توسط مرکز پژوهش ها برای مقابله با اقدامات آمریکا و عدم تاثیرگذاری این طرح گفت: باید به گونه ای اقدام کنیم که آمریکا نگران شود.

به گزارش «نماینده» مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به در دست بررسی بودن طرح یک فوریتی واکنش به اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و با ارزیابی این طرح، اظهار داشت: این طرح در ایام تعطیلات مجلس تهیه شده بود و اعضای کمیسیون امنیت ملی به استثنای هیأت رئیسه کمیسیون، در جریان روند تهیه آن نبوده‌اند.

وی افزود: فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیز ظاهراً در تهیه این طرح مشارکت داشته‌اند، اما به لحاظ فنی و کارشناسی به نظر من این طرح چندان کاربردی، تأثیرگذار و عملیاتی نیست.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت این طرح در جلسات هفته گذشته مجلس و ارجاع آن به کمیسیون امنیت ملی برای بررسی بیشتر، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نظراتمان را به صورت کارشناسی ارائه دهیم.

صفاری نطنزی درباره نقاط ضعف طرح تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران»، گفت: اشکال کار این است که طرف مقابل ما یعنی آمریکا معمولاً با مطالعه و به صورت هدفدار، جاهایی را هدف تهاجم تحریمی قرار می‌دهد که به طور واقعی بر روی مسائل کشور تأثیر می‌گذارد، ولی طرح‌هایی از این قبیل که در مجلس ما تهیه شده، عمدتاً شعاری و غیرتأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: مثلاً به نظر من باید وزارت امور خارجه و سازمان‌ها و نهادهای دیگری که در حوزه سیاست خارجی نقش‌آفرینی می‌کنند، بر روی نقاطی دست بگذارند که آمریکایی‌ها هم واقعاً نگران شوند.

رژیم صهیونیستی پاشنه آشیل آمریکا در منطقه است؛ فشار بر صهیونیست ها، باعث فشار بر آمریکا می شود

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح این مسئله عنوان کرد: در منطقه ما مهمترین پاشنه‌ آشیل آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی است؛ ما باید در جهت ایجاد محدودیت و فشار بر روی رژیم صهیونیستی حرکت کنیم و تلاش و توجه ما این باشد که این رژیم را هدف تهاجم سیاسی و روانی قرار دهیم تا آنها احساس خطر کنند. احساس خطر از جانب صهیونیست‌ها قطعاً به آمریکایی‌ها فشار خواهد آورد.

روابط سیاسی، اقتصادی و دفاعی با آمریکای لاتین باید تقویت شود

صفاری نطنزی اظهار داشت: علاوه بر این، وزارت امور خارجه ما باید حضور و فعالیتش را در حوزه‌های پیرامونی ایالات متحده آمریکا افزایش دهد؛ کشورهای منطقه آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی و مکزیک حوزه پیرامونی آمریکا هستند که در گذشته نیز حضور نسبی در ونزوئلا و این حوزه داشتیم و این خیلی باعث ناراحتی آمریکایی‌ها شد؛ حالا هم باید در این مناطق حضور فعال‌تری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: این حضور فعال‌تر و مؤثر باید هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی باشد و هم همکاری‌های دفاعی‌مان را تقویت کنیم؛ این مسائل باعث نگرانی آمریکایی‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کشورها در حوزه امنیت ملی و منافع ایالات متحده آمریکا قرار دارند و حضور و فعالیت ما در آنجا باعث نگرانی و پریشانی آمریکایی‌ها می‌شود.

جنایات آمریکا علیه ایران، یمن، عراق و سوریه را در محاکم داخلی و بین المللی پیگیری کنیم

صفاری نطنزی با اشاره به بهانه‌جویی‌های آمریکا در حوزه تروریسم و حقوق بشر و توقیف اموال جمهوری‌ اسلامی به این بهانه‌ها، تصریح کرد: ما سوژه و مطلب در همین حوزه‌ها علیه آمریکا بسیار داریم؛ حداقل جنایات آمریکا در سالیان اخیر در منطقه ما و در کشورهای یمن، عراق و سوریه مواردی است که به راحتی می‌توان پیگیری کرد.

وی افزود: آنها منافع ما را در منطقه تحت‌الشعاع قرار داده‌ و صدمه زده‌اند تا حدی که برخی نیروهای ما در کشورهای منطقه به شهادت رسیده‌اند؛ اینها در محافل قضایی داخل کشور قابل طرح است و قوه قضائیه ما صلاحیت خودش را برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ای و فرامرزی پذیرفته است؛ بنابراین ما می‌توانیم در محاکمی که به طور اختصاصی به این مسائل می‌پردازند، علیه آمریکایی‌ها و از جانب افراد خصوصی، حقیقی و حقوقی، اقامه دعوی کنیم.

اموال آمریکا در کشورهای منطقه با «نیابت قضایی» قابل توقیف است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اقامه دعوی شود و قوه قضائیه حکم صادر کند، اجرای این احکام به طور طبیعی باید پیگیری شود و بخشی از آن که مربوط به داخل کشور می‌شود، اگر اموالی داشته باشند، باید توقیف کنیم و آن بخشی هم که در داخل کشور نیست، در سطح منطقه باید دنبال کنیم.

صفاری نطنزی در همین رابطه تصریح کرد: ما با بسیاری از کشورهای منطقه موافقتنامه معاضدت قضایی داریم؛ این می‌تواند ابزاری باشد تا کشورهای منطقه به نیابت از ما، احکام صادر شده را پیگیری و اجرا کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها در کشورهای منطقه اموال قابل توجهی دارند که می‌توانیم با اعطای نیابت قضایی به محاکم کشورهای همسایه و منطقه، آنها را توقیف کنیم. حداقل مسئله این است که حتی اگر ما نتوانیم آن اموال را در تسلط خود در بیاوریم، این اموال در توقیف باقی خواهد ماند.

چرا ما برای آمریکایی ها دردسر درست نکنیم و مدام آنها برای ما ایجاد دردسر کنند؟

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله این است که ما با این کارها برای آمریکایی‌ها دردسر درست می‌کنیم؛ چرا مدام آنها باید برای ما دردسر درست کنند؟ قدری هم ما این کارها را کنیم تا عقب بنشینند.

صفاری نطنزی همچنین با اشاره به اقدامات آمریکا در حوزه تروریسم و جنایت جنگی تأکید کرد: در همین حوزه‌ها می‌توان علیه آمریکا در دیوان لاهه اقامه دعوی کرد؛ در واقع مدام منتظر نباشیم که آنها چیزی علیه ما مطرح کنند و ما پاسخ دهیم، چرا ما علیه آنها کاری نکنیم؟

ایران با برقرار تنظیمات مالی و پولی با کشورهای منطقه، از حوزه دلار خارج شود؛ این، ضربه به آمریکاست

وی در ادامه با تأکید بر برقراری تنظیمات پولی و مالی میان ایران با کشورهای همسو در منطقه، اظهار داشت: با این کارها می‌توانیم برای حوزه دلار در منطقه محدودیت ایجاد کنیم که این قطعاً یک ضربه برای آمریکا خواهد بود؛ به جای آن می‌توانیم از یورو استفاده کنیم و حتی با کشورهایی مانند چین و روسیه، سیستم تبادل ارزی برقرار کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام دیگری که می‌توان علیه منافع آمریکا صورت داد، این است که کشورهایی مانند چین که به نوعی همپیمان ما هستند و اوراق قرضه آمریکا را خریده‌اند، از آنها بخواهیم که اوراق خود را نقد کنند.

صفاری نطنزی با بیان اینکه در متن تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان مقابله با اقدام آمریکا، هیچ‌کدام از این مسائل دنبال نشده است، گفت: اقدامات مثبتی مانند تزریق ۲۰۰۰ میلیارد تومان به تقویت بنیه دفاعی و نیروی قدس سپاه نیز در این طرح هست، اما در رابطه با منافع مستقیم آمریکا چیزی نیامده است.

وی تصریح کرد: این طرح که در ایام تعطیلات گذشته مجلس تهیه شد، به هیچ عنوان در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشد و فقط در سطح هیأت رئیسه کمیسیون و جمعی از اعضای فراکسیون‌های سیاسی و حزبی مجلس مشورت شده است.

نظر شما