شناسهٔ خبر: 138800 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

در گفت و گوی «نماینده» با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد

بلا تکلیفی نیم میلیون نفر در صف وام ازدواج

شکری2 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید در مقوله وام ازدواج تکلیف جوانان روشن شود. به آسانی می توان در طول سال برای پرداخت وام به آنها تاریخ مشخص کرد و با این کار آنها خواهند دانست چه تاریخی می توانند وام خود را دریافت کنند و بر اساس آن برای شروع زندگی مشترک خود برنامه ریزی می کنند. پرداخت وام با بیش از ۶ ماه که ضرب الاجل نیست.

«نماینده» / بانک مرکزی هفته قبل خبر داد که بنا دارد با اجرای طرح ضربتی وام ازدواج متقاضیان در صف این تسهیلات را کاهش دهد. سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره با تاکید بر اجرای قطعی تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: بانک های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صف نیم میلیونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است.   ماهانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام می کنند و تعداد وام‌های پرداختی بانک‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره در ماه است.

گفتنی است این طرح که از مرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک مرکزی تزریق نمی‌شود.

در همین رابطه محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار «نماینده» اظهار داشت: وام ازدواج از محل سپرده های قرض الحسنه تامین می شود. پس باید سپرده گذاری و بعد تامین مالی شود تا بانکها بتوانند پرداخت کنند، اما سوالی که مطرح می شود این است که، از ابتدای سال تاکنون ۴ ماه گذشته و الان تفاهم نامه نوشتند که در مهرماه وام پرداخت شود، آیا این به این معنی است که از ابتدای سال هیچ گونه سپرده گذاری صورت نگرفته است؟ به هر حال این سوالی است که باید از مسئولان بانک مرکزی پرسید.

نماینده مردم رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اکنون بعد از ۶ ماه از شروع سال این وام قرار است پرداخت شود، نکته قابل توجه این است که کسانی که در این فاصله ۶ ماه ازدواج کردند و به این وام نیاز دارند تکلیفشان چیست؟

وی با بیان اینکه از آقای سیف با تجربه بیش از این انتظار داریم که در برنامه های خود طوری برنامه ریزی کنند که تکلیف جوانان و مردم مشخص باشد، تاکید کرد: باید در مقوله وام ازدواج تکلیف جوانان روشن شود. به آسانی می توان در طول سال برای پرداخت وام به آنها تاریخ مشخص کرد و با این کار آنها خواهند دانست چه تاریخی می توانند وام خود را دریافت کنند و بر اساس آن برای شروع زندگی مشترک خود برنامه ریزی می کنند. پرداخت وام با بیش از ۶ ماه که ضرب الاجل نیست.

شکری در ادامه افزود: برای اینگونه برنامه ریزی ها راه حل های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال می توانند از ابتدای سال خط اعتباری دهند و تا آخر سال آن را پاس کنند. یعنی راه هایی وجود دارد که این پرداخت ها از ابتدای سال در جریان باشد.

در پایان شکری در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت ضربتی وام ازدواج به صورت دائم و درطول سال تورم زا خواهد بود گفت: خیر. هیچ ربطی به تورم ندارد. چرخه این نقدینگی در بازار انقدر اثر گذار نیست که بتواند مشکل ایجاد کند. سیاست گذاری ها با بانک مرکزی است و آنها باید تشخیص دهند که چه زمانی این امر اتفاق بیفتد. اما روند کار به هر نحوی که باشد بانک مرکزی باید شفاف سازی کند.

نظر شما