شناسهٔ خبر: 138784 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفتگوی «نماینده» با سخنگوی شورای شهر تهران بررسی شد؛

چرا دولت لایحه مدیریت شهری را تحویل نمی‌دهد؟

تقی پور تقی پور اضافه کرد: علی‌رغم همه پیگیری‌ها این موضوع همچنان در پیچ‌وخم بروکراسی دولت باقی ماند، حال اگر به فکر افتاده باشند برای مدیریت شهری خبر مسرت بخشی است اما باز این سؤال مطرح می‌شود چرا الآن؟!

به گزارش هفته نامه «نماینده»، اصغر سلیمی «نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی» اواخر هفته گذشته از ارسال نامه‌ای با امضای ۸۷ نماینده به رئیس‌جمهور درباره ارائه لایحه مدیریت جامع شهری به پارلمان خبر داد. وی درباره موضوع این نامه اظهار داشت: در این نامه نمایندگان درخواست کرده‌اند تا رئیس‌جمهور سریع‌تر لایحه جامع مدیریت شهری را به مجلس ارائه دهد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس درباره محور اصلی این لایحه تصریح کرد: بر اساس این لایحه، مدیریت شهری مانند برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه یکپارچه می‌شود، یعنی همه ادارات و سازمان‌ها مانند گاز، آب و فاضلاب، برق و غیره زیر نظر شهردار اداره می‌شود و همچنین بر اساس این لایحه، نحوه انتخاب شهردار نیز تغییر می‌کند.

با توجه به درخواست وکلای ملت از رئیس‌جمهور برای ارسال لایحه جامع مدیریت شهری به سراغ رضا تقی‌پور «سخنگو و عضو شورای شهر تهران» رفتیم و از او سؤال کردیم «چرا دولت تاکنون تمایلی برای ارسال این لایحه به مجلس نشان نداده است؟»

وی با بیان اینکه در چهارمین دوره شورای شهر تهران این لایحه از سوی رئیس شورا، دنیامالی و سایر اعضای دیگر پیگیری شد، گفت: اعضا به دنبال این بودند تا شرایط تغییر پیدا کند تا بدین‌وسیله ارتباط دولت با شورای شهر روشن و شفاف‌تر شود.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: البته بعضی از مسائل باعث شد این ارتباط‌گیری دچار مشکل شود که در این راستا می‌توان به بحث توسعه زیرساخت‌های شهری و همچنین سایر زیرساخت‌های عمرانی اشاره کرد. بر اساس قانون دولت باید در توسعه مترو و سایر خدمات عمرانی کمک می‌کرد اما باید اذعان داشت که در این چند سال هیچ اعتباری از ناحیه دولت به مدیریت شهری واگذار نشد درحالی‌که امروز توسعه مترو برای مدیریت شهری نیازی لحظه‌ای، فوری و ضروری است.

تقی پور اضافه کرد: علی‌رغم همه پیگیری‌ها این موضوع همچنان در پیچ‌وخم بروکراسی دولت باقی ماند، حال اگر به فکر افتاده باشند برای مدیریت شهری خبر مسرت بخشی است اما باز این سؤال مطرح می‌شود چرا الآن!؟

وی با بیان این مطلب «شورای چهارم در حال گذار است و شرایطی که در آن قرار داریم زمانی مناسبی نیست که مدیران شهری بتوانند نقش خود را به‌خوبی در این لایحه ترسیم کنند»، گفت: ازاین‌رو اکنون زمان مناسب و جالبی برای طرح لایحه نیست چرا که اعضای فعلی شورا نمی‌توانند در این فرآیند دخالتی داشته باشند بنابراین به نظر بنده اکنون وقت مناسبی برای آن نیست.

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: دولت چهار سال زمان داشت و سه سال این لایحه در دولت مطرح شده است ازاین‌رو جا داشت زودتر تکلیف آن مشخص شود.

تقی پور در پاسخ به سؤال «آیا احتمال می‌رود دولت دوازدهم به دلیل قرابت فکری و سیاسی با شورای پنجم هرچه زودتر این لایحه را به مجلس برای تصویب نمایندگان ارسال کند؟»، افزود: طبیعتاً این لایحه به دوره پنجم شورا کشیده خواهد شد اما آنچه مشخص است اینکه تا اعضای جدید در شورا مستقر شوند و با کم و کیفت جریان و رویدادها آشنا شوند یک سال زمان می‌برد.

وی گفت: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با دقت لایحه جامع مدیریت شهری را رسیدگی کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین به جایگاه و وظایف شوراها اشاره کرد و اظهار داشت: علی‌رغم اینکه جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار بالا است اما متأسفانه در طول این سال‌ها عنایت و توجه خاصی به این نهاد صورت نگرفت ازاین‌رو امیدواریم در این لایحه (لایحه مدیریت شهری) تا حدود زیادی کم‌کاری‌های گذشته سایر قوا در ارتباط با شوراها جبران شود.

نظر شما