شناسهٔ خبر: 138775 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

فشار واردکنندگان برنج برای واردات در فصل برداشت/ ساز مخالف دولت با کشاورزان تولید کننده

برنج در حالی که هنوز محصول برنج سال گذشته کشاورزان بطور کامل فروش نرفته و از طرف دیگر برداشت محصول امسال آغاز شده، برخی از وارد کنندگان با فشار به دولت درصدد هستند تا ضمن لغو مصوبه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، به واردات بپردازند.

به گزارش «نماینده»، واردات بی رویه برنج در سالهای گذشته باعث شد تا نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گرگان) سال گذشته از دولت تقاضا کنند تا حداقل در فصل برداشت از واردات برنج جلوگیری کند.

به گزارش افکارنیوز، در همین راستا هیئت دولت سال گذشته مصوب کرد که واردات برنج از تیرماه تا پایان مهرماه ممنوع و در طول این چهار ماه کشاورزان محصولات خود را برداشت و در بازار عرضه کنند.

این اقدام دولت باعث رونق در بازار برنج شد و کشاورزان توانستند بخشی از محصولات خود را در فصل برداشت، بفروش برسانند.

برنج از کشاورزان با قیمت ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار تومان خریداری شد و در بازار حتی به قیمت ۱۶ هزار تومان هم به فروش می رفت. به عبارتی سود برنج را دلالان و واسطه های می برند. در حال حاضر هم برخی از دلالان و واسطه گران برای سود بیشتر به فکر واردات هستند تا بیش از پیش جیب خود را پر کنند.

این تلاش وارد کنندگان در حالی صورت می گیرد که واردات برنج در طول هشت ماه از سال آزاد بوده است و نه تنها به اندازه نیاز اصلی کشور به واردات که حداکثر ۵۰۰ هزار تن است، وارد شده بلکه چندین برابر هم بیشتر وارد شد.

مصرف سالانه برنج برای هر نفر ایرانی حداکثر ۳۳ کیلوگرم و کل نیاز کشور به برنج حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که از این رقم سالانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید می‌شود. بنابراین نیاز چندانی به واردات برنج وجود ندارد و واردات در همان هشت ماه هم کفایت می کند.

به رغم مصوبه هیئت دولت برای ممنوعیت واردات برنج، در روزهای گذشته اخبار شنیده شد که دولت تصمیم دارد تا برخلاف سیاست سال گذشته در فصل برداشت برنج وارد کند.

این اخبار در بین نمایندگان بازتاب منفی داشت و نمایندگان سه استان شمالی را به واکنش واداشت.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، علی ادیانی نماینده قائمشهر، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، اسد اله عباسی نماینده رودسر و نبی هزار جریبی نماینده گرگان در روز سه شنبه ۱۳ تیر ماه در مجلس در تذکری به حجتی وزیر جهاد کشاورزی خواستار جلوگیری از واردات برنج شدند.

اما شایعات واردات برنج در فصل برداشت وقتی بیشتر تقویت شد، باز نمایدگان در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی بر جلوگیری از آن تاکید کردند.

در همین راستا در جلسه روز سه شنبه ۲۷ تیر ماه این بار نمایندگان به رئیس جمهور تذکر دادند.

۲۵ نماینده استان شمالی در تذکری به روحانی بر ضرورت جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت تاکید کردند.

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور رئیس کارگروه تنظیم بازار بر واردات برنج در فصل برداشت تاکید دارد و حتی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی برای واردات نوشته است.

این اقدامات از ۲ موضوع جکایت دارد یکی اینکه دولت در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» است، به تولید کنندگان چندان توجه ندارد و دیگر اینکه زور وارد کنندگان و سود آنها بر سیاست حمایتی دولت از تولید کننده، می چربد و این کشاورز و تولید کننده است که همواره در زیر فشارها و لابی های صاحبان زر و زور له می شوند.

در هر حال فشار واردکنندگان برنج برای واردات در فصل برداشت، هر روز بیشتر از گذشته می شود و در این میان برخی از مسئولین دولتی تسلیم این فشارها شده و ساز مخالف با کشاورزان تولید کننده می زنند و در حالی که هنوز محصول سال گذشته کشاورزان به فروش نرفته است و از طرف دیگر برداشت محصول جدید هم آغاز شده، عزم دولت بر واردات است. وارداتی که اگر اتفاق بیافتد کشاورز دیگر امیدی به فروش تولیدات خود و آینده نخواهد داشت.

نظر شما