شناسهٔ خبر: 138760 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حسینی کیا اعلام کرد؛

واگذاری رانتی پالایشگاه کرمانشاه/ کاهش قیمت سهام و اخراج معترضان

حسینی کیا.jpg عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از وجود شبهات رانتی در نحوه واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه خبر داد و گفت: افراد کارشناس معترض به این شیوه واگذاری را از پالایشگاه اخراج کرده‌اند.

به گزارش «نماینده» سید جواد حسینی‌کیا با اشاره به شبهات موجود درباره نحوه واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی اظهار داشت: پالایشگاه کرمانشاه در سال ۹۳ به قیمت هر سهم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان (۲۲۵۰۰ تومان) واگذار شده است، اما در سال گذشته دولت این مصوبه را لغو کرده‌ و این در حالی است که این پالایشگاه اساساً سودآور بوده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: ابطال مصوبه واگذاری این پالایشگاه در حالی بوده است که هیچ اعتراضی از سوی افراد ذینفع صورت نگرفته بود، اما با ابطال این مصوبه، پالایشگاه را مجدداً به قیمت هر سهم دو هزار و ۲۵۰ تومان (۲۲۵۰ تومان) به یک شخص واگذار کرده‌اند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، اعتراضات بسیاری از سوی کارشناسان و نمایندگان استان کرمانشاه مبنی بر وجود رانت در این نوع واگذاری مطرح شده که نباید واگذاری به این صورت انجام می‌شده است، اما خریداران پالایشگاه را به این شیوه تحویل گرفته‌اند و افراد کارشناس معترض به این شیوه واگذاری را از پالایشگاه اخراج کرده‌اند.

حسینی‌کیا تأکید کرد: بر این اساس، مجمع نمایندگان استان کرمانشاه پیگیر است که از حق کارگران این پالایشگاه دفاع کند؛ چرا که هیات مدیره و مدیرعامل جدید که پالایشگاه را تحویل‌ گرفته‌اند، حق اخراج نیرو را نداشته اند؛ البته اصل واگذاری پالایشگاه نیز به دلیل قیمت‌گذاری عجیبی که برای سهام آن صورت گرفته، محل اشکال است، چرا که وقتی قیمت هر سهم از ۲۲ هزار تومان به ۲۲۵۰ تومان کاهش می‌یابد، یعنی در آن رانت وجود داشته است.

وی افزود: به همین دلیل درخواست تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این پالایشگاه در کمیسیون انرژی و کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و در صحن مجلس درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی درباره احتمال ابطال واگذاری این پالایشگاه با توجه به شبهات موجود در آن، تصریح کرد: این مسئله پس از تحقیق و تفحص و ارائه گزارش به قوه قضائیه مشخص خواهد شد.

گفتنی است کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی چندی پیش تقاضای «تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پلایشگاه کرمانشاه» را تصویب کرد؛ در گام بعدی، این تقاضا هفته گذشته نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و به تصویب رسید. در صورت تصویب این تقاضا در صحن مجلس، حداکثر طی مدت ۶ ماه، نحوه واگذاری این پالایشگاه و شبهات موجود درباره آن بررسی خواهد شد.

نظر شما