شناسهٔ خبر: 138754 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با«نماینده» مطرح شد؛

هدف «ترامپ» از ایران هراسی چیست؟

ترامپ کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: دست آمریکا برای اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران خالی است و به همین دلیل ایرانیان را تهدید می کند.

حسین کنعانی مقدم"کارشناس مسائل سیاست خارجی" در گفتگو با «نماینده» با اشاره به تهدید جدید ترامپ علیه ایران، گفت:ادبیات آقای ترامپ قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همراه با تهدید و تحریم بوده است و بیش از این هم نمی شود از او توقع داشت. البته وقتی رئیس جمهور آمریکا تا این حد برای چند جاسوس آمریکایی که در ایران بازداشت شده اند وارد صحنه می شود نشان دهند عجز دولت تحت مدیریت او است.

وی با اشاره به فشارهایی که به ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وارد می شود اشاره می کند و می گوید:درحال حاضر «ترامپ» زیر سوال است چراکه او از یک سو آمریکا را ابر قدرت معرفی می کند و از سوی دیکر هنوز نتوانسه مقابل ایران بایستند از این رو حامیان او می گویند"چرا هنوز از عهده ایران برنیامده ای به طوری که ایران همچنان در صحنه های سیاسی و نظامی نسبت به آمریکا برتری دارد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال بهانه هستند تا به هرشکل ممکن اقدامات خود را در منطقه توجیه کنند، اظهارداشت: ازاین رو می خواهند به هربهانه ای پرونده ای برای ایران باز کنند، این درحالی است که آمریکا با کمک های خود به خاندان آل سعود در جنایات یمن، بحرین، سوریه، عراق شریک است بنابراین می خواهد با طرح مسائلی این چنینی نام ایران در منطقه به زبان آید و ایران هراسی کند.

تهدید و تحریم های امریکا راه به جایی نمی برد

کنعانی مقدم تصریح کرد: اما تهدیدها و تحریم ها راه به جایی نمی برد؛ به گفته مسئولان رژیم صهیونیستی و آمریکا، هرجا که آنها وارد می شوند با مقاومت ملت ها که الگو گرفته از مقاومت مردم ایران است روبه رو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا تاکنون هر کاری که می توانسته از کودتا وجاسوسی گرفته تا همراهی با دشمنان انقلاب اسلامی و تجزیه طلب ها و حمله هواپیمای مسافربری انجام داده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان این مطلب" آمریکا تا امروز هر ابزاری که در اختیار داشت در برابر ایران به کار گرفته است، " تصریح کرد: دست آمریکا برای اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران خالی است و به همین دلیل ایرانیان را تهدید می کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش"ایران باید در قبال تهدیدهای جدید «ترامپ» چه عکس العملی نشان دهد، " گفت: دستگاه دیپلماسی باید در این زمینه واکنش و اقدام مناسب را انجام دهد البته این بدان معنی نیست که کارویژه خاصی تشکیل شود چراکه سیاست ما مستقل و اقدامات و تحرکاتمان انفعالی نست که هر روز «ترامپ» موضعی گرفت بخواهیم پاسخ آن را بدهیم.

به گزارش «نماینده»، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه تهدید کرد ایران در صورت عدم اقدام برای آزادی شهروندان آمریکایی با تبعات جدی و جدید مواجه خواهد شد.  

در بیانیه‌ای که کاخ سفید بامداد شنبه منتشر کرده آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ و دولت او تلاش‌ها برای بازگرداندن تمامی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در خارج از کشور را مضاعف کرده‌اند. ایالات متحده گروگان‌گیرها و کشورهایی که بدون دلیل عادلانه یا فرایندهای قانونی کماکان اقدام به گروگان‌گیری و بازداشت شهروندان ما می‌کنند را محکوم می‌کند.»

کاخ سفید ادعا کرده ایران در طول تقریبا ًچهل سال گذشته از بازداشت‌ها و گروگان‌گیری به عنوان یکی از ابزارهای سیاست‌گذاری استفاده کرده است.  

در این بیانیه آمده است: «در طول تقریباً چهل سال، ایران از بازداشت‌ها و گروگان‌گیری به عنوان یکی از ابزارهای سیاست‌گذاری کشور خود استفاده کرده است، روشی که امروز هم با محکومیت زیو وانگ به ده سال زندان ادامه دارد.»

«زیو وانگ»، شهروند دو تابعیتی چینی - آمریکایی است که به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود و توسط نیروهای وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفته بود که: این فرد در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شده اما این حکم قابل اعتراض است.

بیانیه کاخ سفید به علاوه بدون ارائه هیچگونه شواهد مستدل مدعی شده که ایران مسئول بازداشت «رابرت لوینسون»، عامل سیا است که چند سال است ناپدید شده است.  

در این بیانیه آمده است: «مسئولیت مراقبت و سلامت تمامی شهروندان آمریکایی در ایران به عهده این کشور است. رئیس‌جمهور ترامپ از ایران می‌خواهد رابرت لوینسون که برای بیش از ده سال است در ایران بازداشت شده را بازگرداند و از ایران می‌خواهد سیامک و باقر نمازی  که در دوران اوباما دستگیر شدند را همراه با تمامی دیگر شهروندان آمریکایی که ناعادلانه دستگیر شده‌اند را آزاد کند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ آماده تحمیل تبعات جدید و جدی علیه ایران است، مگر آنکه تمامی شهروندانی که ناعادلانه زندانی شده‌اند آزاد شده و بازگردانده شوند.»

نظر شما