شناسهٔ خبر: 138753 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

تهیه چند طرح ۲ فوریتی در کمیسیون انرژی برای رفع اشکالات «قوانین نفتی»

فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس، از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون متبوعش برای تدوین چند طرح دو فوریتی برای اصلاح برخی قوانین نفتی که اختیارات مجلس را به دستگاه‌ها تفویض کرده خبر داد.

به گزارش «نماینده» فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح برخی قوانین نفتی و قراردادهای حوزه نفت و گاز در دستورکار کمیسیون انرژی قرار گرفته است، اظهار داشت: کمیته‌ای در کمیسیون مسئول اجرای این کار شده و تعدادی از حقوقدانان و افراد فنی مسئولیت این کار را برعهده گرفته اند تا اشکالاتی که در برخی قوانین وجود داشته و سبب شده که تا حدودی نظارت مجلس کمرنگ شده و کاهش یافته رفع شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، افزود:باید اعتراف کرد که در مجالس گذشته در قانون نفت و قانون اختیارات و وظایف وزارت نفت مصوبه هایی وجود دارد که نظارت مجلس را کاهش داده و کمرنگ کرده و مجلس را از حق قانونی خود محروم کرده است.

حسنوند ادامه داد:این قوانین به نوعی اختیارات مجلس را به برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها داده اند که امروز مجلس نمی‌تواند بر برخی عملکردهای این دستگاه نیز نظارت دقیق خود را اعمال کند.

وی با بیان اینکه برخی مشکلاتی که در قراردادها و الگوهای نفتی پیش آمده به دلیل قوانینی بود که در مجالس گذشته مصوب شده و سبب بروز مسائل و اشکالات کنونی شده است، یادآور شد: اگرچه مسائل دیگری وجود دارد که باید با رایزنی با مسئولان ذیربط برطرف شود و در آینده نزدیک طرح‌های رفع این اشکالات آماده و اشکالات رفع شود تا دغدغه مردم و مسئولان عالی رتبه کشور تا حدودی برطرف و مجلس براساس وظایف قانونی خود در این حوزه عمل کند.

حسنوند افزود: اگر امروز بحث محرمانه بودن قرارداد، واگذاری بدون مناقصه و تصویب الگوی قراردادها توسط دولت و در هیئت دولت مطرح شده براساس مصوبه مجلس بوده و این اشتباهات و اشکالات در تصویب قوانین باید توسط مجلس اصلاح شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به چگونگی اصلاح این قوانین، تصریح کرد:با توجه به اینکه قوانین متعدد بوده در قالب چندین طرح مختلف ارائه می‌شود تا به عنوان دو فوریت به هیئت رییسه ارجاع و با تعامل و بررسی نمایندگان در صحن علنی به تصویب برسد.

نظر شما