شناسهٔ خبر: 138748 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» بررسی ‌کرد؛

عملیات تکنوکرات‌ها در بیرون شورای شهر جواب داد!

کارگزاران-کرباسچی "حزب کارگزاران سازندگی با قدرت و سرمایه‌ای که از آن برخوردار است قبل از آغاز به کار رسمی پارلمان شهر تهران از فراکسیون تأثیرگذار اتحاد ملت عبور کرد و گزینه‌های متبوع خود را به منتخبان تحمیل کرد."

هفته نامه «نماینده» / منتخبان اصلاح‌طلب شورای پنجم چهارشنبه هفته گذشته به خیابان بهشت مراجعه کردند تا در جلسه رسمی خود هفت گزینه نهایی جهت معرفی شهردار جدید کلان‌شهر تهران را انتخاب کنند؛ رأی‌گیری آغاز شد و محمدعلی نجفی با ۲۱ رأی حسین مرعشی با ۲۰ رأی، الهه کولایی با ۱۶ رأی، محمدعلی افشانی ۱۴ رأی، حبیب‌الله بی‌طرف ۱۲ رأی، محمد شریعتمداری ۱۱ رأی و محسن مهرعلیزاده با ۹ رأی به‌عنوان شش گزینه دیگر نهایی برای تصدی پست شهردار تهران برگزیده شدند.

جزئیات انتخابات برگزار شده، حاکی از این بود که تمایل اعضای شورای پنجم، بیش از هر گزینه‌ای به سمت محمدعلی نجفی رفت چراکه او با ۲۱ رأی پیشتاز این انتخابات اولیه شد.

البته بعد از انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها اعلام کردند: «نجفی شهردار تهران شد» درحالی‌که هنوز شورای شهر تهران در دوره جدید رسماً فعالیت خود را آغاز نکرده است ضمن اینکه طبق اطلاعات به دست آمده قبل از برگزاری نشست منتخبان در ساختمان بهشت، برخی از نامزدهای شهرداری تهران از نامزدی انصراف داده‌ بودند.

در این راستا محمود حجتی، عباس آخوندی، معصومه ابتکار و پیروز حناچی به دلیل به‌کارگیری در دولت دوازدهم و حبیب‌الله بی‌طرف و محمد ستاری‌فر و اکبر ترکان به دلایل شخصی انصراف خود را اعلام کرده بودند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی هم قبل از برگزاری جلسه از منتخبان خواست نام او در برگه پیشنهادها قرار نگیرد.

هفته گذشته پس از رونمایی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان جهت حضور در شهرداری تهران وزن کرسی‌های پارلمان شهری مشخص شد، پیش‌ازاین حزب اتحاد ملت (از احزاب همسو با رئیس دولت اصلاحات که فرزند او نیز در این حزب تازه تأسیس حضور دارد) به‌عنوان فراکسیون تأثیرگذار در شورای شهر شناخته می‌شد به‌طوری‌که ارگان حزب کارگزاران نیز اعضای نزدیک به اتحاد ملت را به‌عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون در نهاد شورا معرفی کردند بااین‌حال فعالیت و رایزنی‌های تکنوکرات‌ها متوقف نشد و با اینکه آنها از وزن اتحاد ملت در شورای شهر برخوردار نبودند اما ناامید نشدند و به تیم اقتصادی خود به ریاست سعید لیلاز دستور دادند تا جهت حضور پرقدرت در شهرداری و انجام پروژه‌های این نهاد آمادگی صد در صد داشته باشند. در همین راستا پیمانکاران قدیمی وابسته به کارگزاران از مدت‌ها پیش مشغول شناسایی پروژه‌های بزرگ هستند. با توجه به اینکه نجفی از اعضای کارگزاران گزینه اصلی شهرداری تهران است، تیم اقتصادی کارگزاران معتقد است بهترین زمان ممکن برای فعالیت در تهران است.

وقتی نام حسین مرعشی «سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی» نیز به‌عنوان گزینه اصلی برای تصدی شهرداری تهران مطرح شد او نسبت به این درخواست که از سوی تعدادی از منتخبان اصلاح‌طلب صورت گرفت واکنش نشان داد.

او اواخر تیرماه و قبل از نشست منتخبان شورای شهر در ساختمان بهشت در گفتگو با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا در پاسخ به این سؤال «در چه صورتی شهردار تهران می‌شوید؟»، گفت: دوستان به من لطف دارند و من را هم به‌عنوان گزینه شهرداری پیشنهاد دادند٬ اما من به علت نداشتن تخصص در این زمینه٬ پیشنهادشان را رد کردم اما اعلام کرده‌ام اگر بن‌بستی حاصل شد و شخصی این مسئولیت را نپذیرفت که بعید می‌دانم این اتفاق بیافتد شاید شهرداری را بپذیریم.

سخنگوی حزب کارگزاران از تلاش‌های خود برای شهردار شدن نجفی خبر داد و گفته بود: البته گزینه برتر از نظر من محسن هاشمی است اما با توجه به مصوبه آخر شورای پنجم مبنی بر عدم خروج عضوی از شورا٬ شهردار شدن او منتفی است. بااین‌حال میثاق‌نامه‌ای که لیست امید امضا کرده‌اند مانعی در راستای شهردار شدن هاشمی نبود. پس از او نیز گزینه برتر برای شهردار٬ از نظر من محمدعلی نجفی است؛ درهرحال تمام تلاش خود را به کار بسته‌ام که اگر سازمان برنامه‌وبودجه به آقای نجفی پیشنهاد نشد سمت شهرداری را بپذیرد.

رایزنی‌های و گعده‌های دوستان کارگزاران در حال برگزار می‌شد که بزرگ‌ترین فراکسیون شورا یعنی (اتحاد ملت) بر معرفی محمود حجتی به‌عنوان شهردار تهران تأکید می‌کرد. «نماینده» کسب اطلاع کرد تعدادی از اعضای این حزب با وزیر جهاد کشاورزی دیدار و گفتگو کرده بودند و از خواسته بودند در جرگه کاندیداهای شهرداری تهران قرار گیرد اما رئیس‌جمهور ترجیح داد حجتی همچنان در کابینه باقی بماند ازاین‌رو گزینه اصلی حزب بدلی مشارکت نیز از صحنه رقابت کناره‌گیری کرد.

حتی اگر شهردار شدن محمدعلی نجفی نیز منتفی شود گزینه دیگر که اکثریت آراء به سبد او ریخته شده شخص سید حسین مرعشی است و پس از او محمد شریعتمداری، الهه کولایی، محسن مهرعلیزاده، حبیب‌الله بی‌طرف و افشانی قرار می‌گیرند از بین این گزینه‌ها تنها الهه کولایی نزدیک به حزب اتحاد ملت است، البته می‌توان او را گزینه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز معرفی کرد چراکه از انتخابات مجلس که پرچم شورای عالی در جریان اصلاحات با تائید رئیس دولت اصلاحات برافراشته شد الهه کولایی پای ثابت میتینگ‌ها، برنامه‌ها و جلسات شورای عالی بود.

حبیب الله بیطرف"تنها گزینه نزدیک به حزب اتحاد ملت" هم پس از قرار گرفتن در میان هفت گزینه نهایی شهرداری پایتخت، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هیچ گاه آمادگی خود را برای قبول این مسئولیت به نمایندگان اعلام نکرده و به همین خاطر و بنا بر تصمیمات قبلی خود از این رقابت کناره گیری می‌کند.

حزب کارگزاران با قدرت و سرمایه‌ای که از آن برخوردار است قبل از آغاز به کار رسمی پارلمان شهر تهران از فراکسیون تأثیرگذار اتحاد ملت عبور کرد و گزینه‌های متبوع خود را به منتخبان تحمیل کرد، حال باید دید در این چند روز که به مراسم افتتاحیه شورای پنجم و انتخاب شهردار تهران باقی مانده آیا تغییری در وزن سیاسی شورای شهر تهران اعمال خواهد شد؟

مواضع اعلام شده از سوی اتحاد ملتی‌ها حاکی از آن است که آنها در موضع آتش‌بس و عقب‌نشینی قرار گرفته‌اند چراکه کاندیدای اصلی این تشکل دولت را به شهرداری ترجیح داد و سایر گزینه‌ها نیز قرابت نزدیکی به اتحاد ملت ندارند ازاین‌رو پس از اعلام نتایج اولیه از سوی منتخبان، رسانه اختصاصی حزب اتحاد پیش‌بینی خود را از گزینه نهایی شهرداری تهران اعلام کرد و نوشت: «با توجه به فضای جلسه شورای شهر تهران، به نظر می‌رسد که انتخاب شهردار از بین محمدعلی نجفی و حسین مرعشی صورت بگیرد که هر دو از مدیران باسابقه و امیدبخش برای اداره شهر تهران هستند.»

حزب اتحاد ملت به‌سرعت اعلام عقب‌گرد کرد چرا که شش نفر باید طی دو هفته آینده برنامه‌های خود را آماده و در اختیار اعضای شورای پنجم قرار دهند و دوباره از بین این هفت نفر، دو نفر انتخاب و در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم، شهردار تهران مشخص می‌شود.

گویا حزب اتحاد ملت از تصمیم نهایی منتخبان اصلاح‌طلب باخبر است بنابراین از هم‌اکنون تسلیم نظر تکنوکرات‌ها در بیرون شورای شهر شده است.

باید منتظر ماند تا دو هفته آینده هفت گزینه نهایی، برنامه‌های خود را ارائه دهند تا ساکن جدید خیابان بهشت در دوره جدید انتخاب شود، آنچه مسلم است این روزها آسمان خیابان بهشت برای کارگزاران آبی و صاف است.

نظر شما